به خانه برمی‌گردیم

یك پیشنهاد برای روزهای خانه‌نشینی فیلم دیدن است؛ اما فیلم دیدن را چطور و از كجا شروع كنیم؟

به خانه برمی‌گردیم

آنهایی كه دل در گرو سینما دارند خیلی خوب می‌دانند فیلم‌دیدن قاعده و قانون خاص خودش را دارد. تقریبا تمام كسانی كه امروز یك‌فیلم‌بین حرفه‌ای هستند شاید از ابتدا قاعده و قانونی را رعایت نكرده باشند، اما از جایی به بعد فهمیده‌اند كه برای بیشتر لذت بردن از فیلم باید با روشمند باشند. بنابراین در این روزها اگر در خانه هستید، طبق اصول فیلم ببینید و لذت ببرید. خدا را چه دیدید شاید بعدها برای دیگران تعریف كردید كه كرونا شما را به یك فیلم‌بین حرفه‌ای تبدیل كرد اگر خودتان حرفه‌ای هستید این راه‌ها به کارتان نخواهد آمد. این شما و این راهنمای فیلم دیدن برای مبتدی‌ها.

با كلاسیك‌ها شروع كنید
بگردید و فیلم‌های خوب كلاسیك گونه‌های مختلف را پیدا كنید. به هر حال این آثار توسط هزاران منتقد دیده شده و امتحانش را پس داده است به همین دلیل به راحتی می‌توانید به آنها اعتماد كنید و مطمئن باشید پای فیلم خوبی نشسته‌اید. برای این كار هم كافی است عبارت «100 فیلم برتر تاریخ سینما» را گوگل كرده و فیلمی را كه با گونه مورد علاقه‌تان همخوانی دارد انتخاب كنید. قبل یا بعدش هم می‌توانید نقد این آثار را بخوانید تا هم لذت‌تان را دو چندان كرده و هم آن‌طور كه شایسته است فیلم را درك كرده باشید. البته خیلی‌ها هم هستند كه اصلا علاقه‌ای به فیلم‌های كلاسیك ندارند. پیشنهاد ما برای این افراد این است كه بهتر است با به‌روزترین فیلم‌ها شروع كرده و به مرور سراغ فیلم‌های سال‌های قبل بروید، اما یادتان باشد حتما فیلم‌های كلاسیك را ببینید!

مطالعه سینمایی داشته باشید
در دنیای فیلم‌بین‌های حرفه‌ای جمله‌ای هست كه می‌گوید: «مهم نیست شما چقدر فیلم دیده باشید، مهم این است كه چه تعداد فیلم با ارزش دیده‌اید»!
 پس حواستان باشد كه یك فهرست از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای جهان داشته باشید و طبق آن فهرست جلو بروید. مطالعه سینمایی دقیقا اینجا به دردتان می‌خورد. در مورد این فیلم‌ها مطالعه كرده و از مهم‌ترین‌ها شروع كنید.
 بعد از مدتی وقتی نقدها و مطالب مختلف در مورد فیلم و سینما را می‌خوانید متوجه می‌شوید فیلم‌هایی كه در متن به آنها ارجاع داده شده را دیده‌اید و این یعنی مسیر انتخاب‌تان درست بوده است. نقد خوب بخوانید. البته نه هر نقدی! نقد منتقدان معروف را بخوانید تا كم‌كم خودتان هم بتوانید بعد از دیدن یك فیلم تحلیل‌ا‌ش كنید. یادتان باشد خواندن نقد درك بهتری نسبت به آثار سینمایی به شما‌می‌دهد.

 كارگردان محور باشید، نه بازیگر محور!
در دنیای فیلم و سینما معمولا این شكلی است كه وقتی یك نفر كارگردان خوبی است بیشتر فیلم‌هایی كه می‌سازد هم خوب و قابل‌قبول است. اما گاهی پیش می‌آید یك بازیگر خیلی خوب برای یك كارگردان بد بازی كند! پس بهتر است پروسه انتخاب فیلم‌هایتان كارگردان محور باشد. این كه همه فیلم‌های یك كارگردان را ببینید كار سختی است، چرا كه بسیاری از كارگردان‌ها تنها در یك گونه فیلم می‌سازند و دیدن این آثار، آن هم پشت سر هم كار آسانی برای یك مبتدی نیست.
 البته خیلی‌ها هم با این روش فیلم می‌بینند و اتفاقا راضی‌‌اند. از طرفی هم بسیاری از كارگردان‌های خوب هستند که فقط در یك گونه فیلم نمی‌سازند. پیشنهادمان این است كه برای شروع با این كارگردان‌ها شروع كنید و كم‌كم سراغ گونه مورد علاقه‌تان بروید. خوبی این روش این است كه خیلی خوب می‌توانید متوجه پیشرفت و پختگی كارگردان‌ها شوید.

ژانر مورد علاقه‌تان را پیدا كنید
وقتی حس كردید كمی از آن حالت مبتدی‌بودن درآمده‌اید بهتر است تكلیف خود را با سینما مشخص كنید. ببینید از دیدن فیلم‌های اجتماعی بیشتر لذت می‌برید یا فیلم‌های عاشقانه؟ فیلم ژانر وحشت دوست دارید یا جنگی؟ فیلم‌های سینمایی به 24 گونه اصلی تقسیم می‌شوند كه با یك جست‌وجوی ساده می‌توانید ببینید كدام فیلم‌ها در كدام گونه قرار می‌گیرند. گاهی بد نیست بنشینید و چند فیلم در یك گونه ببینید. قبل‌تر هم گفتیم كه كار سختی است ولی از طرفی جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به این نكته هم توجه داشته باشید كه یك فیلم‌بین حرفه‌ای كسی است كه در همه گونه‌ها فیلم دیده باشد. این پیشنهاد ما برای شروع مسیر فیلم بینی و برای انس بیشتر شما با سینماست. بعدتر كه رابطه‌تان با سینما محكم‌تر شد حتما باید سراغ گونه‌های دیگر بروید.
می‌توانید بر اساس موضوعات هم بروید سراغ فیلم‌ها. 
مثلا در مورد جنگ جهانی اول چند فیلم خوب از كارگردان‌های خوب را انتخاب كنید و ببینید هر كارگردان از چه زاویه‌ای به این اتفاق نگاه كرده‌ است.

امتیازها را دریابید
برای انتخاب برترین‌ها می‌توانید سری هم به سایت‌های IMDB ،  Metacritic و Rottentomatoes بزنید و اطلاعات فیلم‌ها و امتیازشان را ببینید، البته حواستان باشد كه در سایت imdb كاربران عادی به فیلم‌ها امتیاز می‌دهند، اما در سایتmetacritic  و Rottentomatoes كیفیت فیلم‌ها بیشتر بر اساس نظر منتقدان و نقدهای معتبر تعیین می‌شود. به این امتیازها اعتماد كرده و بر اساس آن فیلم‌ها را انتخاب كنید. مطمئن باشید ضرر نمی‌كنید.

از کجا پیدا کنید؟
یكی از مهم‌ترین نكات پیدا كردن این فیلم‌هاست! پس اول بگردید و یك سایت معتبر خوب پیدا كنید. بیشتر این فیلم‌ها زبان اصلی هستند، اما نگران نباشید اكثر این سایت‌ها خودشان زیرنویس فیلم را هم برای دانلود گذاشته‌اند. اما اگر اینترنت‌تان ریپ می‌زند و دانلود فیلم یك عمر طول می‌كشد، می‌توانید بسیاری از این فیلم‌ها را در شبكه‌های اینترنتی كه با كمترین سرعت اینترنت هم قابل اجرا هستند، ببینید. البته راه دیگری هم وجود دارد و آن این كه بگردید و یك دوست یا آشنا یا یك فامیل فیلم‌بین پیدا كرده و از او خواهش كنید فیلم‌هایش را به شما قرض بدهد.