وزارت بهداشت و گمرك با سامانه جامع انبارها همكاری نكردند

وزارت بهداشت و گمرك با سامانه جامع انبارها همكاری نكردند


رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی با اشاره به احتكار اقلام بهداشتی گفت: بروز این احتكارها ناشی از عدم همكاری وزارت بهداشت و گمرك با سامانه جامع انبارها است.
به گزارش فارس، علی رهبری در پاسخ به این سؤال كه علی‌رغم وجود سامانه جامع انبارها دلیل احتكار اقلام بهداشتی چیست گفت: شكل‌گیری مسائلی از جمله احتكار ماسك ریشه در عدم همكاری برخی دستگاه‌ها با سامانه جامع انبارها دارد، متاسفانه با وجود الزام قانونی، رهگیری كالا در حوزه اقلام سلامت‌محور از جمله ماسك انجام نمی‌گیرد.
رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی با اشاره به لزوم ایجاد شفافیت و جلوگیری از احتكار كالاهای سلامت‌محور همچون ماسك در شرایط فعلی گفت: فلسفه ایجاد سامانه جامع انبارها، رصد كالا از بدو ورود یا تولید تا محل عرضه به مصرف‌كننده نهایی است، اما این اتفاق در حوزه اقلام سلامت‌محور به دلیل عدم همكاری برخی دستگاه‌ها از جمله گمرك رخ نداد و رهگیری كالا در این حوزه صورت نگرفت. وی یكی از دلایل عمده وضع موجود درخصوص احتكار ماسك را عدم ضمانت اجرایی سامانه جامع انبارها دانست و عنوان كرد: به عنوان مثال باید صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی و پرداخت خسارت، منوط به استعلام از سامانه جامع انبارها می‌شد اما این امر هنوز عملیاتی نشده است.
رهبری در ادامه با بیان این‌كه سامانه جامع انبارها در حال حاضر از نظر نرم‌افزاری مشكلی ندارد، افزود: با این وجود دستگاه‌ها از دو ماه قبل همكاری خود را به شكل بسیار محدود با این سامانه آغاز كرده‌اند اما هنوز این همكاری به شكل كامل انجام نشده؛ بنابراین بهره‌برداری كامل از این سامانه منوط به همكاری كلیه دستگاه‌ها است.
رئیس مركز توسعه تجارت با اشاره به نامه گلایه‌آمیز وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور درخصوص احتكار ماسك توسط سودجویان گفت: تا آنجایی كه بنده مطلع هستم، تعدادی از این ماسك‌ها وارداتی بوده است؛ بر همین اساس از آنجایی كه برای رهگیری این ماسك‌ها از گمرك تا مرحله انبار، نیازمند همكاری این نهاد بودیم، متاسفانه همكاری لازم از سوی گمرك انجام نگرفت.
رهبری همچنین با بیان این‌كه وزارت بهداشت طبق «دستورالعمل اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز»، موظف به ثبت اطلاعات انبارهای خود را در سامانه TTAC و همچنین سامانه جامع انبارها است، اظهار كرد: متاسفانه اطلاعات موجودی برخی از انبارهای اقلام سلامت‌محور در این سامانه‌ها ثبت نشده است.وی در پایان گفت: شفاف‌سازی موجودی انبارهایی كه در كل كشور در پی پنهان‌سازی هستند، كار پیچیده‌ای است، بنابراین در این خصوص عدم همكاری دستگاه‌ها با یكدیگر این امر را سخت‌تر خواهد كرد.