تمام اقلام مکشوفه بین بیمارستان‌ها توزیع شد

رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت:

تمام اقلام مکشوفه بین بیمارستان‌ها توزیع شد

 مهدی یوسفی، رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت در معالجه بیماران با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تأمین ماسك و البسه حفاظتی در بیمارستان‌ها، گفت: باید توجه كرد كه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی یك‌نهاد عمومی غیردولتی و مربوط به وزارت بهداشت است كه اقدامات مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشكی را انجام می‌دهد و به‌نوعی مسؤول خرید برای دانشگاه‌های علوم پزشكی است و بنابراین مسؤولیتی در حوزه‌های خارج از دانشگاه‌های علوم پزشكی ندارد. بر این اساس اقدام برای تأمین تجهیزات حفاظتی مطب‌ها در حوزه مسؤولیت ما نیست.
 رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران افزود: طی پنج روز اخیر تعداد دو میلیون و 500هزار ماسك مكشوفه توسط تعزیرات حكومتی در اختیار ما قرار گرفت و پس از آن نیز دوباره به دانشگاه‌های علوم پزشكی تحویل شد.
وی با بیان این‌كه دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور مسؤول توزیع ماسك هستند افزود: ما نه مسؤول تولید هستیم و نه مسؤول توزیع. وظیفه ما خرید تضمینی اقلام بهداشتی از واحدهای تولیدی است كه با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان انجام می‌دهیم. دانشگاه‌ها زیر نظر وزارت صمت و وزارت بهداشت ماسك و اقلام بهداشتی دیگر را توزیع می‌كنند و هیات امنا اقدام به خرید تضمینی كالا می‌كند كه پس از دریافت محصول به وزارت بهداشت برای توزیع تحویل می‌دهیم.
یوسفی تاكید كرد: تقریبا برای همه بیمارستان‌هایی كه این اقلام را نیاز دارند از بازار تهیه كردیم و در اختیارشان قرار دادیم. رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران تصریح كرد: برخی از انبارهایی كه به عنوان انبار احتكار شناسایی شدند مدارك و مستندات لازم را داشتند و احتكار خواندن آنها كار درستی نیست. این انبارها ثبت‌شده هستند و در سامانه انبارداری ثبت شدند، اما یك‌باره خبر رسید كه پنج میلیون ماسك احتكار‌شده كشف شده است در حالی كه احتكاری در كار نبوده و بر اساس قوانین اقدام به توزیع صورت می‌گرفت.
وی افزود: هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، محصولات تولیدی واحدهایی كه خط تولید خود را تغییر دادند و اقلام بهداشتی مورد نیاز را با هماهنگی وزارت صمت عرضه می‌كنند تا هر زمان كه بخواهند تضمینی خریداری می‌كند. از سوی دیگر هر بازرگانی كه بتواند ماسك و اقلام بهداشتی وارد كند نگران تخصیص ارز نباشد و می‌تواند با دریافت ارز، واردات این كالا را در برنامه تجارت خود قرار دهد. وی افزود: بیش از ده میلیون ماسك برای دانشگاه‌های علوم پزشكی توزیع كرده‌ایم كه سه میلیون آن از شركت‌های تولیدكننده داخلی خریداری شد، 5/2میلیون هم از طریق مكشوفات تأمین شد و بقیه آن را خودمان هم از بازارهای موجود خریداری كرده‌ایم.
یوسفی با بیان این‌كه با آغاز شیوع كرونا در كشور در حوزه بیمارستان‌ها به یك‌باره شاهد افزایش نیاز به تجهیزات حفاظتی بودیم، ادامه داد: پیش از این در زمینه مراقبت‌های فردی پزشكان و پرستاران و بر اساس نیاز بیماران، ماسك در بیمارستان‌ها تأمین می‌شد و میزان تولیدات داخلی كشور نیز كفاف این نیاز را نمی‌داد؛ بنابراین امیدواریم با عملیات وارداتی كه در این حوزه انجام می‌دهیم و افزایش تولیدی كه در كارخانه‌هایمان آغاز كردیم و با بسیج اصناف با كمك وزارت صمت و وزارت دفاع، توان تولید داخل را افزایش داده و تغییراتی در خطوط تولید ایجاد خواهیم كرد و ما هم تضمینی خرید می‌كنیم. در عین حال برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه قسمتی از كمبودهایمان را از طریق واردات رفع كنیم. وی درباره وضعیت مكشوفات ماسك نیز گفت: تا قبل از بحث كرونا مكشوفات توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشكی همان استان قرار می‌گرفت، اما با آغاز كرونا درخواست كردیم كه مكشوفاتی مانند ماسك در اختیار هیات امنا قرار گیرد تا بتوانیم تمام كشور را پوشش دهیم، اما ابلاغیه صادر شد كه بر اساس آن فقط مكشوفات استان تهران در اختیار هیات امنا قرار گیرد. در عین حال بعد از چند روز هم دكتر زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلان‌شهر تهران، از تعزیرات خواستند كه مكشوفات استان تهران هم در اختیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی قرار گیرد.
یوسفی تاكید كرد: بنابراین مجموع مكشوفاتی كه در اختیار هیات امنا قرار گرفت حدود سه میلیون ماسكی بود كه آن را در كشور توزیع كردیم و دیگر مكشوفات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، بلكه مكشوفات هر استان، مستقیم در اختیار دانشگاه علوم پزشكی همان استان قرار می‌گیرد. البته آقای مهندس صفوی ــ مدیركل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو به تعزیرات پیشنهاد كردند كه شما به ما اعلام كنید كه چه میزانی از مكشوفات به هر یك از دانشگاه‌ها ارائه شده است تا ما یك انبار مجازی داشته باشیم تا اگر میزان مكشوفات یك دانشگاه، فراتر از نیاز آن استان بود، اعلام كنیم تا شركت‌های پخش مازاد آن را دریافت كرده و در كل كشور توزیع كنند. در این صورت توزیع عادلانه می‌شود. به طوری كه استان‌هایی كه بیشتر بیمار دارند از این امكانات محروم نمی‌مانند.
وی درباره ۲۰ میلیون ماسكی كه از صادراتش جلوگیری شده، اما مشخص نیست كه این ماسك‌ها كجا هستند، گفت: ما این موضوع را در جلسات مختلف مطرح كردیم. وقتی این ماسك‌ها به دست ما نرسیده و از طرفی صادر هم نشده است، به این معناست كه در انبارها مخفی‌شده و از مجاری غیرقانونی وارد بازار می‌شود و با قیمت‌های گران فروخته می‌شود. منتها تعزیرات تلاش می‌كند كه این‌ها را پیدا كنند. یوسفی با اشاره به برنامه توزیع ماسك در سطح بازار نیز گفت: در حال حاضر اولویتمان برای توزیع ماسك، بیمارستان‌ها هستند. در عین حال قراردادی هم با حوزه اصناف امضا كردیم كه بر اساس آن در حال خریداری پارچه‌هایی هستیم كه در اختیار اصناف قرار می‌گیرند تا آنها ماسك‌های پارچه‌ای تولید كنند و درون این پارچه‌ها فیلترهای ماسك قرار دهند.
رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی ادامه داد: عملاً به این صورت است كه روزانه خیاط‌خانه‌ها پنج میلیون ماسك تولید می‌كنند كه برای توزیع در بازار است تا بتوانیم از این طریق نیاز مردم را رفع كنیم. بعد از توزیع اولین محموله، حتماً آن را اعلام می‌كنیم. به زودی این پارچه‌ها در اختیار واحدهای دوزندگی قرار می‌گیرد و آنها كار را شروع می‌كنند. بعد از تولید این ماسك‌ها در كارخانه آوا پزشك هیات امنا، استریل و بسته‌بندی‌شده و در اختیار مردم در داروخانه‌ها قرار می‌گیرد. وی تصریح كرد: بر اساس دستور اداره كل تجهیزات پزشكی شركت‌های تولیدكننده از مدتی قبل تمام اقلام تولیدی را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهند و اساساً این موضوع كه در برخی رسانه‌ها اعلام شد كه حدود 50 الی 60 میلیون دستكش و ماسك كشف شده است صحیح نیست بلكه این انبارها توسط سازمان غذا و دارو از قبل ثبت‌شده بوده است.