مزیت بزرگ تلویزیون

مزیت بزرگ تلویزیون

یادداشت: سیروس تسلیمی تهیه‌كننده


 به نظر من در كشور ما تلویزیون همچنان رسانه خیلی موثر و گیرایی است به خاطر این‌كه تلویزیون به آن صورت جنبه مادی و درآمدزایی برایش مهم نیست و بیشتر می‌خواهد در كانون توجه باشد و از همین رو مجالی بوده برای كمك به هنرمندانی در تمام رده‌ها.
تلویزیون می‌تواند فقط با یك برنامه جذاب یا یك سریال، كلی چهره تازه را به تلویزیون معرفی كند یا می‌تواند در كسری از ساعت، محتوایی روی آنتن بفرستد كه تا ماه‌ها محل تامل باشد.
سابقه سال‌ها فعالیتم به‌عنوان تهیه‌كننده به من ثابت كرده مزیت بزرگ تلویزیون بر سینما، دائمی بودن آن است؛ به بیان بهتر در سینما همه چیز موقت است، ولی در تلویزیون چون دائمی و سراسری است، واقعا اثرگذاری خیلی خیلی بیشتر است، به همین دلیل فعالان تلویزیون نباید به‌دنبال كپی‌برداری از سینما باشند.
سینما نیاز دارد به چهره و اگر چهره در فیلمی نباشد، كار برای صاحبان آثار در پخش واقعا مشكل‌ساز می‌شود چون سینماداران در همه جای دنیا، بخش اصلی ظرفیت خود را به آثاری می‌دهند كه چهره دارند ولی تلویزیون نیازی به چهره ندارد، چون قدرتش در فراگیری و جاذبه‌های داستانی است و حتی بدون چهره هم می‌تواند ایجاد جذابیت كند.
تهیه‌كنندگان تلویزیون اصلا نترسند از این‌كه روی چهره‌های تازه سرمایه‌گذاری كنند، چون كفی از مخاطب همواره برای تلویزیون وجود دارد و همین كف مخاطبان است كه مسیر پیش‌روی رسانه ملی را تسهیل می‌كند.
تلویزیون در همه دوره‌ها رسانه اصلی مردم بوده و حالا كه به‌دلیل بروز كرونا، ساعات خانه‌نشینی بیشتر شده، تلویزیون بیشتر از قبل می‌تواند در ایجاد جذابیت و سرگرم‌سازی مردم موثر باشد. لازم هم نیست كار شاقی بكنند و بخواهند به سمت تولید برنامه‌های خاص بروند. همین كه درباره شیوع بیماری، اخبار و تحلیل درست را منتقل كنند و از آرشیو غنی فیلم و سریال خود برای پر كردن فراغت استفاده كنند، می‌تواند بهترین راهكار برای كمك به مردم باشد.