رایزنی در میدان مشق  حمایت در سعدآباد

تلاش‌های دیپلماتیک برای همراهی کشورهای خارجی علیه ویروس کرونا ادامه دارد

رایزنی در میدان مشق حمایت در سعدآباد

تلاش همزمان دستگاه دیپلماسی خارجی در میدان مشق و جلسات ویدئویی رئیس‌جمهور در سعدآباد به معنای غلبه کرونا بر سیاست‌ است. سیاستمدارانی که تا چندی پیش به دنبال حل مناقشات سیاسی در جهان بودند، حالا کرونا به موضوع جدی آنها تبدیل شده است؛ کرونایی که ردپایش تا فروش نفت و تحریم‌های آمریکا کشیده شده است. آن‌طور که محمدجواد ظریف می‌گوید:« به‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس، تحریم‌های ایالات‌متحده بر تجارت قانونی فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه تأثیر داشته و تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.» موضوعی که روز گذشته در تماس‌های تلفنی وزیر خارجه کشورمان با شیخ عبدا... بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی و المار ممدیارف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و همچنین در قالب ارسال نامه به سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم در کشورمان بر آن تأکید شد تا تب کرونا در دستگاه دیپلماسی خارجی هم بالا بگیرد؛ اما تلاش‌های سیاسی تنها محدود به میدان مشق نبود و تا سعدآباد تهران ادامه داشت. جایی که این روزها دفتر کار ثابت رئیس‌جمهور شده است و بیشترین دستورات و ابلاغ‌های عالی‌ترین مقام اجرایی کشور ازآنجا صادر می‌شود نه از پاستور.

چیزی به نام قرنطینه نداریم
روز گذشته حسن روحانی در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی شرکت کرد و از تصمیماتی خبر داد که اگر به‌طور کامل و با همراهی همه بخش‌های اجرایی و بانکی کشور محقق شود می‌تواند التیامی بر مشکلات این روزهای مردم باشد.
آقای روحانی در این جلسه همان اول خیال همه مردم را در موضوع قرنطینه راحت کرد و گفت: «ما اصلاً چیزی به نام قرنطینه نداریم، این‌که شایع شده در تهران یا برخی شهرها، بعضی فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند اصلاً وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است نه در ایام عید نوروز و نه قبل و بعدازآن. همه در کسب‌وکار و فعالیت خود آزاد هستند.» صحبت‌های رئیس‌جمهور اگرچه تکمیل‌کننده حرف‌های سخنگوی دولت درباره شایعه قرنطینه بود، اما نتوانست نگرانی پزشکان و متخصصان را رفع کند؛ چراکه با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال حجم تردد مردم به‌خصوص در مراکز خرید بیشتر شده و در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و خراسان رضوی که روند کرونا رو به افزایش است مردم با خیال راحت در حال خرید کردن هستند و اصلاً حواسشان نیست نمودار کرونا در شهرهای بزرگ روند افزایشی گرفته است و آمار مبتلایان به کرونا تا ظهر دیروز به مرز 14 هزار بیمار رسیده است و جان‌باختگان هم به مرز 800 نفر در حال نزدیک شدن
 است.
البته رئیس‌جمهور برخلاف نگرانی‌های وزیر خارجه خیال مردم را بابت اقلام ضروری راحت کرد و خبر داد در مورد کالاهای مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی و کالاهای مصرفی، ذخایر ما به‌اندازه کافی وجود دارد و هم خریدهای لازم انجام‌گرفته و هم بنادر ما پر از کالاست.
3 ماه مهلت برای پرداخت اقساط، عوارض، آبونمان و مالیات
بخش دیگر صحبت‌های آقای روحانی درباره برنامه‌های بانکی و بسته‌های حمایتی در روزهای کرونایی بود از جمله: مهلت 3 ماهه به افراد برای پرداخت مالیات، صفر شدن مالیات برای فعالان بخش خصوصی که در خصوص تأمین مواد و تجهیزات بهداشتی برای مقابله با کرونا فعالیت می‌کنندو مهلت 3 ماهه به مردم برای پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه
 به بانک‌ها. روز گذشته رئیس‌جمهور درباره چک‌های برگشتی هم‌صحبت کرد و گفت: «اگر چک کسی برگشت می‌خورد بانک‌ها محدودیت‌هایی را برای استفاده از خدمات بانکی برایشان ایجاد می‌کردند که به‌طورکلی برای این سه ماه این محدودیت‌ها را برای همه کسب‌وکارها برداشتیم و آنها که در این ایام چکشان دچار مشکل شود خدمات بانکی‌شان متوقف نخواهد شد.»
روحانی در خصوص حق بیمه سهم کارفرما هم گفت این حق در این سه ماه -اسفند، اردیبهشت و فروردین- به تأخیر می‌افتد و ملزم به پرداخت آن نیستند.
رئیس‌جمهور تکلیف پرداخت قبض‌های آب و برق و گاز را هم روشن کرد و تأکید کرد: «قبلاً اعلام‌شده بود مردم درزمینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری می‌توانند بدهی‌ها را به تعویق بیندازند بنابراین به آنها مهلت داده شد.»
اگر بانک‌ها همراهی کنند
رئیس‌جمهور با اشاره به طرح دولت برای پرداخت وام به برخی مردم که از کرونا آسیب دیده اندو بیان این‌که این وام برای وام‌گیرنده 4 درصد بهره خواهد داشت و مابقی بهره یعنی ۸ درصد را دولت به شبکه بانکی می‌دهد، گفت: «برای این وام نیز تضمین لازم نیست و به‌تدریج از یارانه آنها کسر می‌شود.»
بسته حمایتی دولت و پیش‌بینی‌های صورت گرفته دلگرم‌کننده است  البته به شرطی که این تصمیمات از سوی متولیان مانند بانک‌ها عملی شود، چون این روزها خبر می‌رسد باوجود مصوبه شورای پول و اعتبار و تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر این‌که اقساط وام‌ قرض‌الحسنه کلیه اشخاص بدون هیچ قید و شرطی به مدت سه ماه به تعویق بیفتد، بازهم بانک‌ها نسبت به دریافت اقساط این قبیل وام‌ها اقدام کرده یا از حساب اشخاص برداشت کرده‌اند.
حالا باید امیدوار بود با منفی شدن تست کرونای معاون اول رئیس‌جمهور و حضورش سرکار بعد از دو هفته نقاهت، پیگیری مصوبات و تصمیمات دولت سرعت بیشتری بگیرد و اوضاع با سرعت بیشتری رو به بهبود حرکت کند.



4 بسته حمایتی برای اقشار آسیب‌دیده
آقای روحانی از پرداخت چهار بسته حمایتی دولت برای خانوارهای کم‌درآمد هم ‌صحبت کرد و درباره جزئیات پرداخت آن گفت: «برای افرادی که خیلی کم‌درآمد هستند و قاعدتاً دچار مضیقه هستند و در این ایام مضیقه‌شان بیشتر می‌شود مانند دستفروشان، که سه میلیون نفر پیش‌بینی شدند، برای چهار نوبت یک بسته حمایتی پرداخت می‌شود. اولین بسته در همین هفته و قبل از سال جدید اهدا می‌شود و سه بسته دیگر نیز در بهار سال آینده به خانوارها اعطا می‌شود. این بسته‌ها از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. برای چهار میلیون خانواری نیز که دچار مشکل شده و تحت تأثیر شرایط موجود قرارگرفته‌اند و جزء سه میلیون خانواده قبلی قرار نمی‌گیرند، مبلغ یک تا دو میلیون تومان وام با بهره نازل
در نظر گرفته‌ایم.»