«طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا» کارآمد است

رهبر انقلاب با تاکید بر ضرورت لازم‌الاجرا بودن تدابیر ستادملی و وزارت بهداشت :

«طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا» کارآمد است

رهبر انقلاب از تدابیر ستاد ملی، وزارت بهداشت و طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تشکر کردند. متن تشکری که توسط دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته منتشر شد تا طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا باقدرت و شتاب بیشتری برای نجات کشور از ویروس منحوس اجرایی شود.
متن مرقومه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای  به شرح زیر است:
بسمه تعالی
دفتر
از زحمات وزیر محترم و همکاران در این گستره وسیع تشکر شود. تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری برای همه لازم الاجراست. طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا که دارای پشتوانه علمی و همراه با انگیزه‌های دینی و جهادی و انسانی است،‌ طرحی کارآمد است و همان چیزی است که بلا را به نعمت و تهدید را به فرصت تبدیل خواهد کرد انشاءا....
۲۵ اسفند ۹۸
 گستره وسیع فعالیت نظام سلامت
 در مبارزه با ویروس منحوس
در مرقومه رهبر معظم انقلاب اسلامی چندین نکته مهم و راهبردی وجود دارد. نخست آنکه رهبری، گستره وسیع فعالیت نظام سلامت را در این شرایط حساس موردتوجه قرار داده‌اند و برای چندمین بار از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور از زحمات پزشکان و کادر درمانی قدردانی کرده‌اند.
موضوع مهم دوم در مرقومه رهبری لازم‌الاجرا بودن تدابیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت است. یعنی برنامه‌های پیشگیرانه از شیوع کرونا و تصمیماتی که برای کنترل این بیماری نیاز است. تأکید مهم رهبری به فرا دستگاهی بودن و ضمانت اجرایی برنامه‌های این ستاد قابل‌توجه است که همراهی و کمک همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.
نکته سوم در بیانات رهبری «طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا» است که از چند جهت اهمیت دارد. این طرح از منظر رهبری  دارای پشتوانه  علمی و بر اساس تحقیقات و پژوهش‌هایی است که ضمانت اجرایی آن را هم در بعد پیشگیرانه و هم در بحث مدیریت بیماری تضمین می‌کند. دوم آنکه طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا همراه باانگیزه‌های دینی، جهادی و انسانی است،‌ که همانا موتور پیشران این حرکت ملی بوده و می‌تواند پیشرفت‌های علمی این حرکت عظیم را با کمک مردم و نهادهای جهادی اجرایی کند. توجه دادن رهبری به کارآمد بودن این طرح و ظرفیت که می‌تواند بلا را به نعمت و تهدید را به فرصت تبدیل کند بیش‌ازپیش اهمیت اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا را به همگان گوشزد می‌کند.
 طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا چیست؟
 اولویت اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا برای مناطقی است که آلودگی بیشتری دارند و به‌مرور در استان‌های دیگر اجرا خواهد شد.
بسیج ملی مبارزه با کرونا در قالب یک همکاری بین بخشی در کشور انجام می‌شود. در کل کشور، بیش از ۱۷ هزار خانه بهداشت و بیش از ۹ هزار مرکز بهداشتی و درمانی یا مرکز جامع خدمات سلامت در شهرها و روستاها دایر است که در کنار بسیج، بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پرستاری و سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت، می‌توانند یک کار سازمان‌یافته را اجرایی کنند.
در قالب این طرح، از طریق سامانه‌ها و تماس تلفنی با خانواده‌ها، موارد مشکوک یا مبتلا به کووید۱۹ به مراکزی که در نظر گرفته شده است، دعوت می‌شوند و در این مراکز که پزشکان و نیروهای بهداشتی و درمانی حضور دارند، این موارد بررسی و آزمایش شده و موارد مثبت داروهای خود را دریافت می‌کنند و به منزل بازمی‌گردند و با آموزش‌هایی که می‌بینند، تحت قرنطینه قرار می‌گیرند و اطرافیان این افراد نیز آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند و نیروهای این طرح از طریق تماس تلفنی و سامانه‌های سیب، ناب و سینا با آن‌ها در تماس خواهند بود.
چنانچه بعد از چندین روز، افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا در منزل، نیازمند بستری بودند با معرفی‌نامه‌ای که به آن‌ها داده‌شده است مستقیماً می‌توانند به مراکز درمانی بیمارستانی که به آن‌ها اعلام می‌شود، مراجعه کنند.
 افرادی که در بسیج ملی مقابله با کرونا حضور دارند، مواردی ازجمله بهداشت محیط فضاهای محله، گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی را انجام می‌دهند.
در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، گلوگاه‌های شهرهای آلوده به کروناویروس برای رفت‌وآمد و محدودیت در تردد افراد آلوده یا مشکوک، کنترل می‌شوند و افراد مشکوک یا مبتلا به کروناویروس، به مراکز قرنطینه اعزام می‌شوند.
اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تابه‌حال در ۴ استان به‌صورت آزمایشی با کمک نیروهای بسیجی و جهادی موفق آمیز بوده است که امیدواریم در روزهای آینده این طرح در سایر استان‌ها با رفع کاستی‌ها، توسعه پیدا کند.