پیشگویی غیر کارشناسی ممنوع!

پیشگویی غیر کارشناسی ممنوع!

دکتر علیرضا مرندی وزیر پیشین بهداشت

رهنمود‌های روز گذشته رهبر انقلاب درباره ادامه روند مبارزه با ویروس منحوس کرونا بسیار تعیین‌کننده و حایز اهمیت است. تاکید مجدد ایشان بر لازم‌الاجرا بودن تصمیمات و تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت نشان می‌دهد وحدت فرماندهی و مدیریت در این موضوع باید با دقت رعایت شود. نکته دیگر اشاره ایشان به طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و تاکید بر کارآمدی آن است. موضوع بسیج ملی مبارزه با کرونا در روزهای گذشته انعکاس رسانه‌ای درستی نداشت و ابتدا تصور بر این بود که مربوط به مراجعه خانه به خانه برای شناسایی بیماران می‌شود.
البته وزیر محترم بهداشت و درمان در همان روزها به درستی این سوء‌تفاهم را اصلاح کردند. چراکه حتما مراجعه خانه‌به‌خانه مشکلاتی مانند احتمال شیوع و گسترش از طریق افراد مجری طرح را دارد. اما آنچه در این طرح مورد نظر است و رهبر انقلاب هم به «پشتوانه علمی» آن اشاره کرده‌اند، استفاده از ظرفیت گسترده شبکه بهداشت و درمان کشور است که از سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ در تمام کشور گسترده شده و تقریبا همه شهرها و روستاها را پوشش می‌دهد. با استفاده از ظرفیت این شبکه و تماس بهورزان به صورت اینترنتی و تلفنی می‌توان شناسایی گسترده مبتلایان را آغاز کرد.در مرحله بعد برای معاینه حضوری افراد مشکوک و تشخیص نهایی اقدام خواهد شد.
 این روش علاوه بر کمک به بیمار یابی و قطع زنجیره شیوع بیماری موجب افزایش اعتماد و اطمینان مردم به توانمندی در مبارزه با این بیماری خواهد شد. این شبکه تنها در کلانشهر‌ها به طور کامل فعال نیست که برخی از آشفتگی در شهرهای بزرگ محصول فقدان همین شبکه در شهرهایی مانند تهران است.البته می‌توان و باید با استفاده از ظرفیت داوطلبی مانند نیروهای بسیج و رابطان بهداشت این خلأ را پر کرد.با شناختی که از این ظرفیت گسترده دارم بسیار امیدوارم  این روش به شکست این بیماری کمک کند.البته تا زمانی که مردم عزیز حداکثر همکاری را نکنند، نه این روش که هیچ روش دیگری مفید نخواهد بود.متاسفانه و در حالی که عده قابل توجهی از کادر پزشکی درمانی و پرستاری ما در راه مبارزه با این ویروس به شهادت رسیده‌اند،  برخی از مردم بی‌هیچ تغییری در سبک زندگی کاملا بی‌توجه هستند که هم به خودشان و هم به دیگران آسیب می‌زنند. نکته مهم دیگر که به همه مسؤولان محترم در همه سطوح از ریاست محترم جمهور تا رئیس یک واحد علوم پزشکی در یک شهر بر می‌گردد، خودداری از اظهار نظرهای نهایی نشده و تایید نشده است.این‌که ما یک روز بگوییم شهر‌ها قرنطینه می‌شود و طرح ضربتی برای این کار اجرا خواهد شد و روز دیگر از اساس این موضوع را تکذیب کنیم موجب تشویش ذهن مردم و سردرگمی و بی اعتمادی آنها خواهد شد. حتی این‌که رییس‌جمهور محترم گفته‌‌اند قطعا قرنطینه نداریم هم اظهار نظر دقیقی نیست.چون شاید شرایط در آینده جوری پیش برود که در برخی نقاط مجبور به چنین تصمیمی باشیم. همه و همه باید فقط تصمیماتی را اطلاع‌رسانی کنند که در ستاد ملی مبارزه با کرونا نهایی شده است.طرح رسانه‌ای و عمومی حدس و گمان‌ها و طرح‌هایی نهایی نشده در این ستاد از سوی هر مرجعی و در هر سطحی باعث افزایش نگرانی مردم بی‌اعتمادی آنها و پرهیز از همکاری‌شان با دولت در طرح‌های آینده خواهد شد.باید پیشگویی‌های غیر کارشناسی را متوقف کنیم و فقط آنچه را ستاد ملی مبارزه با کرونا قطعی و نهایی کرده به مردم اعلام کنیم.ان‌شاء... به‌زودی از وضع کنونی عبور خواهیم کرد.