كرونا منهای تامیفلو

ستاد مقابله با كرونا، داروی تامیفلو را از دستورالعمل درمانی این بیماری حذف کرد

كرونا منهای تامیفلو

تامیفلو یا اسم سخت‌ترش اسلتامیوویر مدتی است در سیبل توجهات ایستاده؛‌ تا دیروز به خاطر تجویز شدن برای درمان كرونا و از امروز به بعد به خاطر حذف شدن از درمان كرونا. تامیفلو از این به بعد دیگر در پروتكل درمان كرونا قرار ندارد و مبتلایان دیگر قرار نیست برای بهبود، این دارو را بخورند. خبر این حذف را روز پیش سخنگوی وزارت بهداشت در توییترش داد و گفت تامیفلو كه داروی مهاركننده رقابتی آنزیم نورآمینیداز ویروسی است، در پیشگیری یا درمان كرونا تاثیری ندارد. با این توضیحِ كیانوش جهان‌پور تكلیف این دارو روشن شد و دیگر نباید جایی از كسی شنید كه برای درمان كرونا برایش تامیفلو تجویز كرده‌اند. تامیفلو یك كپسول 75 میلی‌گرمی است كه در كشور ما پایش بارها و بارها به بازار سیاه و بازار پرماجرای ناصرخسرو باز شده. اوایل زمستان همین امسال كه آنفلوآنزا در كشورمان اوج گرفت و خیلی‌ها درگیرش شدند، تامیفلو نایاب شد ولی در ناصرخسرو می‌شد آن را پیدا كرد، آنقدر كه قیمتش را دلالان تعیین می‌كردند و نرخ‌ها تا یك میلیون تومان برای یك بسته ده تایی نیز بالا رفت. با فروكش كردن موج آنفلوآنزا و گرم شدن بازار كرونا اما بار دیگر این نام تامیفلو بود كه سر زبان‌ها افتاد چون از یك سو پزشكان این دارو را در نسخه‌ها تجویز می‌كردند و از سوی دیگر مردم نیز برای پیشگیری از ابتلا به كرونا در جست‌و‌جوی تامیفلو بودند. این جست‌وجوها هنوز هم البته وجود دارد و بسیاری در‌به‌در دنبال تامیفلو می‌گردند. حتی پرس‌و‌جوهای دیروز ما از دلالان بازار ناصرخسرو نشان داد این افزایش تقاضا،‌ موج سواری روی قیمت‌های این دارو را از زمان شیوع آنفلوآنزا بدتر كرده و هر ورق ده تایی از این كپسول از یك میلیون و 400 هزار تا دو میلیون تومان فروخته می‌شود. این درحالی است كه سخنگوی وزارت بهداشت گفته است تامیفلو تاثیری در درمان یا پیشگیری از كرونا ندارد و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با كرونا در تهران نیز تاكید كرده است كه گنجاندن تامیفلو در دستورالعمل درمان كرونا برای روزهای اول بوده و حالا دیگر این دارو تجویز نمی‌شود. با این حال اما بازار حرف‌های ضد و نقیض همچنان داغ است و در حالی كه ستاد ملی مقابله با كرونا از بی‌اثر بودن تامیفلو می‌گوید، رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌و‌گو با ایسنا از توزیع این كپسول در داروخانه‌های منتخب خبر می‌دهد و كریم همتی، سرپرست تازه منصوب شده هلال احمر نیز از واردات دو میلیون كپسول تامیفلو توسط سازمان تداركات پزشكی این جمعیت تا پایان هفته پرده برمی‌دارد. در این بازارِ حرف‌ها و تصمیم‌های رنگ به رنگ، مردم نیز همچنان مجدانه دنبال تامیفلو هستند و عجیب‌تر این كه برخی پزشكان نیز هنوز اصرار به تجویز این دارو دارند. با این بهانه درباره تامیفلو، كاربردهایش، حذف آن از پروتكل درمان كرونا و این كه چرا دستورالعمل درمانی این بیماری ثبات ندارد و تغییر می‌كند با چند صاحب‌نظر صحبت كرده‌ایم،‌ افرادی كه همگی متفق‌القول براین باورند تامیفلو اثری در پیشگیری و درمان كرونا ندارد.

بی‌تاثیر در پیشگیری و درمان
داوود یادگاری‌نیا
عضو كمیته پیشگیری و مقابله با بیماری كرونا
 داروی تامیفلو كه پیش از این برای درمان بیماری آنفلوآنزا استفاده می‌‎شد، این روزها از لیست داروهای تجویزی پروتكل دارویی مقابله با كرونا حذف شده است. به این دلیل كه تاثیری در پیشگیری و درمان ندارد و پیش از این نیز چون در فصل بیماری آنفلوآنزا بودیم و برخی از علائم آنفلوآنزا و كرونا با هم یكسان است، از طرف پزشكان تجویز می‎شد. حال با تغییر فصل و كاهش ابتلا به آنفلوآنزا، داروی تامیفلو از لیست درمان حذف شده است. پیش از این نیز، این دارو با تجویز پزشكان متخصص ریه و عفونی، به بیماران تحویل داده می‎شد. هرچند كه هر پزشكی، بسته به علائم بیمارش و نیازسنجی، این دارو را تجویز می‎كرد. به جز این، بسیاری از پزشكان، بسته به نیاز، داروهای مالاریا برای كاهش التهاب و داروهای مناسب برای بیماری اچ‏آی‎وی را برای بیمارانشان تجویز می‎كنند. درباره بیماری كرونا نکته این است  که ناشناخته است و هنوز درمان قطعی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان داروی خاصی تجویز كرد. در كشور ما و همه كشورهای جهان، كمیته تحقیقات در حال بررسی تاثیر داروهای دیگر بر این بیماری هستند. بهترین كار برای پیشگیری از این بیماری، انجام پروتكل‎های بهداشتی است؛ مثلا مردم در مكان‌های عمومی حاضر نشوند و افراد بیمار و مراقبان‌شان از ماسك استفاده كنند.

تامیفلو دیگر وارد نمی‌شود
 غلامحسین مهرعلیان، مدیركل دارو و تامین داروی سازمان غذا و دارو
 براساس تحقیقاتی كه اخیراً درباره داروی تامیفلو انجام شده است، این دارو برای پیشگیری و درمان بیماری كرونا مناسب نیست؛ بنابراین، داروی تامیفلو از لیست داروهای وارداتی كشور كنار گذاشته شده و استفاده از این دارو، در پروتكلی كه شب گذشته برای مقابله با بیماری، تنظیم و به مراكز درمانی ارائه شد، حذف شده است. بر این اساس، داروی تامیفلو در هیچ داروخانه‌ای، چه دولتی و چه خصوصی به فروش نخواهد رسید و نیز در هیچ  یک از مراكز درمانی ای تجویز نمی‎شود؛ هرچند جمعیت هلال‎احمر از واردات دو میلیون كپسول تامیفلو به كشور خبر داده است، در حالی كه سازمان غذا و دارو، از واردات این دارو اطلاعی ندارد.



درمان برپایه آزمون و خطا
حمید خویی، دبیر انجمن علمی داروسازان كشور
كووید ـ 19 ویروسی ناشناخته در جهان است ؛ بنابراین هر دارویی كه برای درمان آن
پیش بینی می‌شود بر پایه آزمون و خطاست. از آنجا كه بعد از بروز این بیماری گزینه‌های چندانی برای مقابله با آن وجود نداشت، طبق پروتكل‌های اولیه تامیفلو تجویز شد؛ اما به‌تدریج مشخص شد این داروی ضد‌ویروس كه در درمان آنفلوآنزا موثر است، نمی‌تواند در درمان كرونا تاثیر داشته باشد. تامیفلو در واقع دارویی است كه در چین تجویز می‌شد و چون ایران جزو نخستین كشورهای درگیر با كرونا بود هیچ الگوی بهتری به جز چین برای نگارش پروتكل‌ها نداشت در نتیجه تامیفلو را تجویز كرد. اما هم‌اكنون این دارو در پروتكل درمانی هیچ‌یك از كشورهای اروپایی وجود ندارد. در این كشورها از داروهای ضدویروسی استفاده می‌شود كه صلاح نمی‌دانم اسامی آنها را اعلام كنم؛ زیرا عده‌ای هستند كه با مقاصد تجاری بلافاصله بعد از اعلام اسامی، بهره‌برداری‌های منفعت‌طلبانه را آغاز می‌كنند و مشكلاتی را كه برای تامیفلو ایجاد شد، رقم می‌زنند.



تامیفلو چیست؟

 دکتر علی فاطمی
 نایب‌رئیس انجمن داروسازان

 
تاکنون داروهای مختلفی برای درمان بیماری ناشی از ویروس کووید-19 استفاده شده که این داروها الزاما داروهای ضدویرویس نبوده‌اند، اما نکته اینجاست که اصولا هنوز داروی مشخصی برای درمان این بیماری در جهان کشف نشده است و متخصصان به صورت تجربی فهمیده‌اند برخی داروها برای درمان کرونای جدید اثرگذار  است.
 از جمله این داروها می‌توان به تامیفلو اشاره کرد که یکی از معروف‌ترین داروهای ضدویروسی است. تامیفلو در گروه داروهای شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد، البته باید توجه داشت اصطلاح شیمی‌درمانی به طور رایج برای درمان سرطان به کار برده می‌شود، اما منظور از داروهای شیمی‌درمانی، طیف وسیعی از داروهاست که داروهای ضدسرطان فقط یکی از انواع آن است.
در واقع، طیف داروهای شیمی‌درمانی از آنتی‌بیوتیک‌های معمولی مثل پنی‌سیلین، آزیترومایسین یا مترونیدازول تا داروهای ضدسرطان و همچنین داروهای آنتی‌وایرال یا ضدویروس را شامل می‌شود و در این میان، تامیفلو جزو داروهای ضدویروس شناخته می‌شود.
اکنون کاربرد اصلی تامیفلو، استفاده از آن به عنوان داروی اصلی درمان آنفلوآنزای نوع A و B است. استفاده از این دارو عموما باعث می‌شود ویروس آنفلوآنزا در بدن کشته شود و این نشان می‌دهد بیماری‌های ویروسی نیز با داروهای مشخصی درمان می‌شوند  و از تبخال گرفته تا آنفلوآنزا و ایدز که همه از جمله بیماری‌های ویروسی هستند، با استفاده از داروهای آنتی‌وایرال درمان
می‌شوند.
البته هرکدام از داروهای ضدویروس روی طیفی از ویروس‌ها اثر می‌گذارد و مثلا دارویی که روی تبخال اثر می‌گذارد، ممکن است روی درمان آنفلوآنزا اثر نگذارد. اما هنوز برای بیماری کرونای جدید داروی ضدویروس خاصی کشف نشده است و هر دارویی که اکنون در این زمینه استفاده می‌شود، داروهای ویروسی بوده که روی درمان بیماری‌های دیگری اثر گذاشته است و به طور تجربی در فرآیند درمان این بیماری از آن استفاده کرده‌اند.