52 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌ها پرداخت می‌شود

52 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌ها پرداخت می‌شود


رئیس‌‌كل بانك مركزی گفت: علاوه بر اعطای ۲۳هزار میلیارد تومان وام به یارانه‌بگیران، بانك‌ها به كمك بانك مركزی، ۵۲ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌ها و مشاغل آسیب‌دیده نیز با همان نرخ ۱۲ درصد وام می‌دهند.
به گزارش فارس، عبدالناصر همتی درباره برنامه‌های حمایتی نظام بانكی برای كنترل اثرات اقتصادی گسترش ویروس كرونا، افزود: منتهای خواسته و آرزوی دولت و بانك مركزی، ارائه كمك‌های بیشتر در سطح وسیع‌تر و بلاعوض است، از این رو همان‌گونه كه مردم شریف می‌دانند، تحریم‌های ناجوانمردانه آمریكا به همراه كاهش قیمت نفت، هزینه‌های مقابله با ویروس كرونا و آثار درآمدی آن، امكانات داخل و خارج از بودجه دولت را به‌شدت در تنگنا
قرار داده است.
همتی گفت:‌ با این حال، برای كمك به رفع نیازهای اولیه بخش بزرگی از مردم كه دچار آسیب شده‌اند، سیستم بانكی باید به سرعت تسهیلاتی به اقشار یارانه‌بگیر اختصاص می‌داد. چهار میلیون خانوار كم‌درآمد بین یك تا دو میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ۴ درصد دریافت خواهند كرد و مابه‌التفاوت آن تا ۱۲ درصد را دولت می‌پردازد. به‌علاوه بیش از ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر نیز وام خرید با نرخ ۱۲ درصد دریافت می‌كنند. نرخ ۱۲ درصدی كارمزد این وام‌‌ها، تنها با كمك بانك مركزی و تعدیل نرخ‌های ذخیره قانونی میسر شده و كاهش بیش از این در نرخ كارمزد، با توجه به سایر تكالیف بانك‌ها، امكان نداشت.