به فقرا مواد ضدعفونی كننده برسانید

گفت‌وگو با یكی از اعضای گروه جهادی كه همه پزشك هستند

به فقرا مواد ضدعفونی كننده برسانید

 با كپسولی پر از مواد ضدعفونی‌كننده در كوچه‌ها راه می‌رفتند و خودرو‌های پارك شده را ضدعفونی می‌كردند. دستگیره‌های در و در باك بنزین را. چند تا جوان بودند.
از یكی‌‌شان كه كنار ماشینم ایستاد و شیلنگ متصل به كپسول را گرفت سمت دستگیره در، پرسیدم هم‌محله‌ای هستید یا از مركز بسیج آمده‌اید، گفت: ‌هیاتی ‌هستیم و هم محله‌ای. شبانه‌روز نوبتی می‌رویم به كوچه و خیابان‌های محله برای ضدعفونی در‌های حیاط و خودرو‌ها... از من دور شد و رفت سمت در خانه‌ای و دستگیره در را ضدعفونی كرد و بعد زنگ آیفون را هم ضدعفونی كرد.
گفتم: روی زنگ‌ها نپاشید، می‌سوزند و باید عوض‌شان كرد و خسارت به بار می‌آورند...‌! خندید و گفت: زنگ بسوزد بهتر از این است كه كرونا بگیرید‌! اما باشد، زنگ‌ها را ضدعفونی نمی‌كنیم...
از این جوان‌ها در همه شهرها و همه محله‌ها هستند و حالا دیگر همه مردم آنها را دیده‌اند. بچه‌های هیات... به مرور كارشان را بهتر یاد می‌گیرند و كم‌كم حرفه‌ای‌تر می‌شوند. اما همین‌كه دل به دریا زده‌اند و در روزهایی كه خیلی از مردم از ضدعفونی‌كردن وسایل شخصی خودشان هم خسته شده‌اند، سطح شهر و خودروها‌ها و مغازه‌ها و... را ضدعفونی می‌كنند، جای قدردانی دارد.
مدیریت كرونا در سیستان و بلوچستان
در كنار بچه‌ هیاتی‌ها، گروه‌های جهادی اما جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پای كار هستند. از همان اول كه زنگ هشدار كرونا به صدا درآمد وارد میدان شدند و همچنان هم در مناطق مختلف مشغول كارند. گروه‌های جهادی تمركزشان روی مناطق محروم است. استان‌های كم‌برخوردارتر مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و حاشیه‌ كلانشهرهایی مانند تهران و مشهد و... گروه‌های جهادی، تخصصی‌ كار می‌كنند. مثل گروه جهادی شهید قاسمی كه بیشتر تیم‌شان پزشك، پرستار و دانشجویان پزشكی هستند و با شروع كرونا، روی شناسایی و درمان بیماران كرونایی در مناطق محروم تمركز كردند.
محمد‌جواد عزیزی یكی از سرتیم‌های گروه جهادی شهید قاسمی درباره فعالیت‌های این گروه می‌گوید: حدود 90 پزشك و پرستار در این گروه فعالیت دارند كه در شرایط عادی برای درمان بیماران به مناطق محروم می‌روند. با شروع كرونا ابتدا در قم و بعد در گیلان متمركز شدیم. هم در بیمارستان‌های این شهرها و هم در بیمارستان‌های صحرایی كه سپاه راه‌اندازی كرد. یكی از مناطقی كه همیشه در حال رصد آن هستیم، استان سیستان و بلوچستان است. اما شیوع كرونا در این استان خیلی كم است، شاید مبتلا می‌شوند و به مراكز درمانی مراجعه نمی‌كنند، چون در این استان مركز درمانی كم است و مردمش آن‌‌قدر فقیرند كه پول دوا و درمان ندارند. البته این را هم بگویم كه سپاه و بسیج در استان سیستان و بلوچستان خیلی خوب وارد عمل شد و از همان اول همه نقاط این استان را ضدعفونی كرده و جلوی شیوع كرونا را گرفتند.
كم‌برخوردارها را دریابیم
عزیزی می‌گوید: یكی از كارهایی كه ما در این دوره علاوه بر حضور در بیمارستان‌ها انجام می‌دهید، تولید ژل ضدعفونی‌كننده است. روزانه تعداد زیادی ژل و محلول ضدعفونی‌كننده تولید كرده و به صورت رایگان در مناطق محروم توزیع می‌كنیم. حتی در میان حاشیه‌نشین‌های شهر تهران. تلاش می‌كنیم به خانواده‌‌های كم‌برخوردار و آسیب‌پذیر كمك غذایی هم بكنیم. می‌دانیم اگر آنها مبتلا شوند حتی به صورت خفیف شرایط قرنطینه خانگی را ندارند. برخی از مبتلایان كه از بیمارستان مرخص می‌شوند شرایط قرنطینه شدن در خانه را ندارند و این برای كل مردم خطرناك است چون آنها با درمان ناقص به میان جامعه می‌آیند و دیگران را هم مبتلا می‌كنند. تلاش می‌كنیم چنین افراد و خانواده‌‌هایی را شناسایی و به آنها كمك كنیم. واقعیت این است بسیاری از خانواده‌های مناطق محروم پول خرید صابون و ژل ضدعفونی‌كننده را ندارند و الان برای شكست دادن كرونا همه مردم باید به‌ هم كمك كنند تا همه سلامت باشند تا كرونا از بین برود.
این عضو گروه جهادی تاكید می‌كند، اكنون بهترین زمان برای ورود خیرین و نیكوكاران برای كمك به كم‌بضاعت‌هاست. سطح ایمنی بدن ارتباط مستقیم با تغذیه دارد. خانواده‌های كم‌برخوردار تغذیه مناسبنی ندارند به همین دلیل احتمال ابتلای آنها به كرونا زیاد است. از همه نیكوكاران دعوت می‌كنیم برای تغذیه مستمندان وارد میدان شوند و مواد ضدعفونی‌كننده و شوینده به اقشار آسیب‌پذیر برسانند. گروه جهادی شهید قاسمی روزانه تعداد زیادی آبمیوه طبیعی و مخلوط عسل، كنجد و چهارتخم آماده كرده و به نیازمندان می‌رساند. به نظرم آنها كه استطاعت دارند، می‌توانند در این كار سهیم باشند.
كرونا فراگیر است و فقیر و غنی نمی‌شناسد، برای رهایی از آن باید همه مردم مصداق شعر سعدی كه می‌گوید: «بنی آدم اعضای یكدیگرند...» به هم كمك كنند. ما برای ادامه حیات به جامعه سالم كه شبیه یك پیكر است نیازمندیم و در این شرایط باید تلاش كنیم همه مردم آن‌قدر قوی و آگاه باشند تا بتوانیم كرونا را شكست دهیم.