7 گروگان  بین‌المللی آمریکا

آمریکا با تامین بخش مهمی از بودجه سازمان‌های بین المللی آنها را در خصوص پیشبرد اهداف خود تهدید می‌کند

7 گروگان بین‌المللی آمریکا

قطع کمک‌های ایالات متحده آمریکا به سازمان بهداشت جهانی، آن هم در حالی که این سازمان دغدغه مهار یا حداقل کنترل اپیدمی‌ناشی از شیوع ویروس کوید-19 را دارد، فراتر از جنبه غیرانسانی این اقدام، نماد گروکشی کاخ سفید از سازمان‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. این ماجرای تلخ در طول دهه‌ها و سال‌هایی که از جنگ جهانی دوم سپری شده است، بارها تکرار شده است. گروکشی آشکار از سازمان‌های بین‌المللی، مرهون بودجه کلان و اضافه بر سازمانی است که ایالات متحده به این سازمان‌ها و البته برای تضمین افزایش نفوذ خود در آنها اختصاص می‌دهد. بررسی نقش آمریکا در تامین بودجه سازمان‌های بین‌المللی، به‌خوبی از ماهیت پدیده خط و نشان کشیدن کاخ سفید برای این سازمان‌ها پرده برمی‌دارد:

تسلیم آژانس مقابل آمریکا
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در سال 1957 میلادی تاسیس شد. مطابق گزارش رسمی‌سالانه منتشرشده از سوی نهادهای قانونی آمریکا، این کشور هر ساله حدود 200 میلیون دلار از بودجه آژانس را تامین می‌کند. ایالات متحده هر سال بیش از 25درصد بودجه منظم آژانس را تامین می‌کند و علاوه بر آن، در قبال پروژه‌های خاص تعریف‌شده استراتژیک و تحقیقاتی از سوی آژانس نیز طرف اصلی سرمایه‌گذار محسوب می‌شود. پس از آمریکا، کشورهای چین ( 5/11درصد)، ژاپن (2/8درصد)، آلمان (9/5درصد)، انگلیس (4/4درصد)، فرانسه (3/4درصد)، برزیل (8/2درصد)، کانادا (6/2درصد)، روسیه (4/2درصد) و اسپانیا (2درصد) اصلی‌ترین تامین‌کنندگان بودجه عمومی‌آژانس محسوب می‌شوند.
تعیین تکلیف برای سازمان ملل
محاسبه بودجه عمومی‌سازمان ملل متحد، با تکیه بر دومولفه «تولید ناخالص داخلی» و «توان پرداخت» کشورهای عضو انجام می‌شود. مجمع سهم کشورهای عضو در تامین بودجه جدید برای دوره سه‌ساله ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی را تصویب کرده است.  بر این اساس، ایالات متحده آمریکا اصلی‌ترین تامین‌کننده بودجه سازمان ملل است. این کشور به‌تنهایی 25درصد از این هزینه‌های سازمان ملل را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. پس از آمریکا، چین حدود 12درصد از بودجه سازمان ملل را تامین می‌کند. لازم به ذکر است که از زمان تاسیس سازمان ملل متحد در سال 1945، ایالات متحده با استفاده از نفوذ خود مقر این سازمان را در نیویورک قرار داد. فراتر از آن، آمریکا علاوه بر استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانع از بررسی پرونده‌هایی می‌شود که با منافع این کشور در تضاد است.  
صندوق امانات آمریکا!
مقامات آمریکایی، ارائه‌کننده اصلی طرح تاسیس صندوق بین‌المللی پول در کنفرانس برتون وودز (در سال 1944 میلادی) و در جریان کنفرانس «برتون وودز» بودند. سرانجام این سازمان، در سال 1945 رسما تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد.  
ایالات متحده، اصلی‌ترین نقش را در تامین منابع مالی و اعتباری صندوق بین‌المللی پول برعهده دارد. این میزان، در سال 2020 حدود 17درصد است. همین مساله باعث شده است تا رای آمریکا در قبال پرونده‌های مهم و تصمیم‌گیری‌های بزرگ صندوق بین‌المللی پول، به‌تنهایی بالاتر از 15درصد باشد. طی سال‌های گذشته، با فشار آمریکا تصویب شده بود هر تغییر عمده‌ای در صندوق بین‌المللی پول، نیازمند کسب ۸۵درصد آراست. بنابراین، آمریکا با بهره‌گیری از حق رای بالاتر از 15درصدی خود، عملا قادر به وتوی تصمیمات صندوق بین‌المللی پول است.
اعتیاد سازمان بهداشت جهانی به آمریکا
سازمان بهداشت جهانی، در سال 1948 و به عنوان یکی از ارگان‌های وابسته به سازمان ملل متحد تاسیس شد.
سهمیه آمریکا به‌تنهایی معادل ۲۲درصد کل سهمیه‌های پرداختی کشورهای جهان به سازمان بهداشت جهانی است. در عین حال سهمیه‌های کشورها فقط حدود 25درصد بودجه سالانه سازمان بهداشت جهانی را تامین می‌کند! بقیه بودجه این سازمان، از طریق کمک‌های داوطلبانه تامین می‌شود. آمریکا سالانه ۵۰۰ میلیون دلار در اختیار این سازمان قرار می‌دهد. مبلغ ۱۱۶ میلیون دلار از پول پرداختی سهمیه تعیین‌شده توسط سازمان ملل برای آمریکاست. به عبارت بهتر، ایالات متحده ۴۰۰میلیون دلار کمک داوطلبانه به این سازمان اختصاص می‌دهد. هدف از اختصاص این کمک داوطلبانه، سلطه بر تصمیم‌گیری‌ها، مواضع رسمی‌ و تخحصیص کمک‌های بهداشتی و درمانی این سازمان در‌قبال دیگر کشورهای جهان است.
جریمه سازمان تجارت جهانی از سوی ترامپ!
موافقت‌نامه عمومی‌تعرفه و تجارت که به اختصار گات (GATT) نامید می‌شود، معاهده‌ای بین‌المللی در راستای تنظیم قواعد تجارت در جهان محسوب می‌شود. سازمان تجارت جهانی، از دل این معاهده و در سال 1995 میلادی به وجود آمد. آمریکا از همان زمان با هدف تعیین یکجانبه قواعد تجارت جهانی، نقش پررنگی در تامین هزینه‌های این مجموعه بر‌عهده گرفت. طی سال‌های گذشته و اخیر، ایالات متحده با با پرداخت حدود ۲۳ میلیون دلار، بیشترین سهم را در تأمین مالی فعالیت‌های سازمان تجارت جهانی داشته است. این کشور به‌تنهایی 12درصد از بودجه این سازمان را پرداخت می‌کند. دولت ترامپ که طی سال‌های اخیر مخالف چندجانبه‌گرایی در حوزه تجارت جهانی بوده است، با استناد به سلطه آمریکا بر سازمان تجارت جهانی، از اختصاص بودجه دولت فدرال به آن جلوگیری و به این ترتیب، در کارکرد آن خلل ایجاد کرده است.
منت‌گذاری بر سر یونیسف
 صندوق کودکان ملل متحد یا یونیسف (UNICEF) ، در سال 1946 میلادی و به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تشکیل شد.هدف اولیه  این سازمان،  فراهم‌کردن غذای اضطراری و خدمات بهداشتی-درمانی  برای کودکان آسیب دیده در جریان جنگ جهانی دوم بود. یونیسف در اکتبر ۱۹۵۳ مجمع عمومی سازمان ملل،  به عنوان یکی از ارکان دائمی این مجموعه شناخته شد. هدف اعلامی یونیسف از آن زمان،  حمایت از کودکان کشورهای در حال توسعه است.
نکته حائز اهمیت این‌که بودجه یونیسف، به مانند دیگر نهادها و تشکیلات وابسته به سازمان ملل متحد ثابت و بر اساس مشارکت اجباری اعضا تامین نمی‌شود. این بودجه، با کمک‌های داوطلبانه اعضا تامین می‌شود . در این میان، ایالات متحده آمریکا بار دیگر با تامین حدود 84درصد این کمک‌های داوطلبانه، سعی در استمرار مدیریت و سلطه خود  بر این مجموعه داشته است. اکثر کمک‌های پرداختی آمریکا به یونیسف، صرف برنامه‌های جمعی این نهاد در قبال کودکان در کشورهای توسعه یافته می شود. برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که طراحی آنها باید با مشورت پنهان مقامات آمریکایی صورت گیرد! لازم به ذکر است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، 16درصد از کمک‌های آمریکا به یونیسف حدودا 16درصد کاهش یافته و به 132.5 میلیون دلار رسیده است.
نتیجه حمایت یونسکو از فلسطین
یونسکو یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد. یونسکو، سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی ‌ملل متحد است و 195 کشور عضو آن هستند. مقر این سازمان در پاریس قرار دارد. دامنه فعالیت‌های یونسکو گسترده و موارد متعدد آموزشی، تاریخی، فرهنگی و حتی حفاظت از منابع آبی در جهان را در بر می‌گیرد. تا قبل از خروج از یونسکو، آمریکا تامین‌کننده 22درصد از بودجه سالانه این سازمان بوده است.
طی سال‌های اخیر، مقامات آمریکایی به دلیل مناقشه بر سر عضویت فلسطین در یونسکو، در ابتدا کمک‌های خود به این مجموعه را کاهش دادند و سپس آنها را قطع کرده و از این سازمان خارج شدند. در سال 2011 میلادی، پس از این‌که 107 عضو یونسکو به عضویت فلسطین در این مجموعه رای مثبت دادند، دولت ترامپ بلافاصله اعلام کرد که کمک 60 میلیون دلاری خود به این سازمان را قطع می‌کند! حتی اصرار بان کی‌مون دبیرکل سابق سازمان ملل متحد به اوباما برای بازگشت از این تصمیم، راه به جایی نبرد.
در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، گروکشی آمریکا از یونسکو وارد فاز تازه‌تری شد. کاخ سفید از سال 2017 میلادی یونسکو را تهدید به خروج خود از این مجموعه و قطع کامل حق عضویت خود کرد. این تهدیدها، مربوط به تصویب عضویت فلسطین در این مجموعه بود. یونسکو در سال ۲۰۱۷ قدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخت. سرانجام در اکتبر ۲۰۱۷ (مهر ۹۶) اعلان خروج از یونسکو را ثبت کرد و متعاقب آن، رژیم اشغالگر قدس نیز هم همین اقدام را صورت داد.