سایه روشن بسته حمایتی دولت

همه چیز درباره بسته حمایتی 100هزار میلیاردی کرونایی

سایه روشن بسته حمایتی دولت

دولت در جهت حمایت از مردم و فعالان اقتصادی در شرایط کرونایی، تصمیمات متعددی در دو ماه اخیر اتخاذ کرده است. در مورد مردم، مصوبات دولت در جهت اعطای تسهیلات نقدی در جهت افزایش قدرت خرید آنها متمرکز بوده است. در مورد فعالان اقتصادی، مصوبات حمایتی دولت هم در زمینه کمک‌های نقدی در قالب تسهیلات و هم تخفیف‌های بیمه‌ای و مالیاتی و سایر عوارض خدماتی بوده است. مجموع پولی که دولت در این بسته‌ها در نظر گرفته حدود 100 هزار میلیارد تومان می‌شود که 75 هزار میلیارد تومان آن را شبکه بانکی تامین خواهد کرد و 25 هزار میلیارد تومان هم از درآمدهای بودجه‌ای دولت تامین خواهد شد. البته با این که روی این بسته‌ها تبلیغات بسیاری شده اما هنوز بسیاری از بخش‌های آن اجرا نشده است. در این مطلب به جزئیات بسته حمایتی دولت و نگاه کارشناسان به آن پرداخته‌ایم.
 افزایش قدرت خرید خانوار به معنای کمک به تولید
پوریا فتحعلی، کارشناس اقتصادی با بیان این که حمایت دولت از اعطای وام یک میلیون تومانی باید بیشتر باشد، تصریح کرد: دولت بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته که احتمال دارد این تسهیلات با رانت و انحراف همراه شود و هم منابع ارزان‌قیمت از دست برود و هم نتیجه لازم به دست نیاید که در این شرایط بهترین کار اعطای تسهیلات یک میلیون تومانی به هر نفر است.وی افزود: دولت می‌تواند از همین منابع به تعداد اعضای خانوارهای یارانه‌بگیر تسهیلات یک میلیون تومانی در نظر بگیرد و طی 24 ماه اقساط آن به دولت بازگردانده شود.
به گفته فتحعلی، ارائه تسهیلات یک میلیون تومانی برای هر نفر قدرت خرید خانوارها را افزایش می‌دهد و بنگاه‌های اقتصادی هم از رکود خارج می‌شوند.این کارشناس اقتصادی با بیان این که حمایت از بنگاه‌های اقتصادی باید با اسناد و مدارک مربوطه انجام شود، تصریح کرد: بنگاه‌هایی باید از تسهیلات ارزان‌قیمت دولت بهره‌مند شوند که نیروی کارشان را تعدیل نکرده و از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند.
وی با اشاره به اقدام دولت برای حمایت از خانوارهای یارانه‌بگیر گفت: بهترین حمایت از بنگاه‌ها افزایش قدرت خرید خانوارها است و اگر یک خانواده پول کافی در اختیار داشته باشد هم وضعیت معیشت بهبود می‌یابد و هم چرخ بنگاه اقتصادی می‌چرخد.
 به جای کمک به بنگاه‌ها به خانوارها کمک شود
علی روحانی، کارشناس اقتصادی با بیان این که کمک به معیشت مردم باید در صدر اقدامات دولت قرار گیرد به جام جم گفت: دولت بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته اما هنوز سازوکار آن برای مقابله با انحراف تسهیلات اعلام‌نشده است.وی تاکید کرد: از سوی دیگر دولت قصد دارد به 23 میلیون خانوار تسهیلات یک میلیون تومانی اعطا کند، اما پیشنهاد می‌شود بخشی از پولی را که قصد دارد به بنگاه‌ها کمک کند به عنوان تسهیلات ارزان‌قیمت به دهک‌های پایین پرداخت کند.
روحانی با بیان این که لازم نیست تسهیلات به همه افراد داده شود تاکید کرد: افرادی که کارمند دولت هستند و حقوق ثابت و معقولی دریافت می‌کنند نباید تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند و دولت باید توان خود را برای کمک به خانوارهای کم‌درآمد صرف کند که اطلاعات مالی این افراد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موجود است.این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک اطلاعاتی که برای یارانه وجود دارد می‌تواند به دولت برای پرداخت بسته معیشتی به خانوارهای کم‌درآمد کمک کند. بررسی این موضوع هم تقریبا آسان است و دولت باید کسانی را در اولویت قرار دهد که از درآمد پایینی بهره‌مند می‌شوند.به گفته وی، کسانی که یارانه دریافت می‌کنند دو دسته هستند: دسته اول مربوط به سال 89 زمان دولت دهم و دسته دیگر خانوارهایی هستند که بسته کمک معیشتی در سال 98 پس از افزایش قیمت بنزین دریافت می‌کنند که پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به دسته دوم باید در اولویت قرار بگیرد.
روحانی به اجرا نکردن قانون توسط دولت اشاره کرد و گفت: اگر دولت افرادی را که نیاز به یارانه نداشتند از لیست یارانه‌بگیران حذف کرده بود، هم منابع بیشتری در اختیار داشت و هم افرادی که یارانه دریافت می‌کردند نیازمند واقعی بودند و نیاز به بررسی دقیق برای دریافت کمک معیشتی نبود.
 بسته حمایتی نباید تورم ایجاد کند
مهدی رعنایی، کارشناس اقتصادی درباره بسته حمایتی دولت گفت: تسهیلاتی که قرار است دولت با نرخ 12 درصد اعطا کند جنبه حمایتی دارد و در شرایط رکود تورمی کشور نیاز است. وی با بیان این که تزریق نقدینگی موجب افزایش تورم می‌شود، افزود: برخی کارشناسان پایین‌بودن رقم بسته حمایتی را مطرح می‌کنند، اما باید توجه داشت تزریق نقدینگی به جامعه در راستای حمایت از خانوارها در شرایط شیوع ویروس کرونا ممکن است تورم را در ماه‌های آینده به دنبال داشته باشد که دود این آتش در چشم مردم می‌رود.رعنایی پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی به مردم را مناسب دانست و تصریح کرد: اگر رقم بیش از این مقدار باشد منجر به افزایش تورم می‌شود اما ظاهرا دولت قرار است از یارانه آنها برداشت کند تا تاثیرات تورمی به دنبال نداشته باشد.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که برای حمایت بیشتر دولت باید منابع آن را اعلام کند، گفت: اگر دولت بدون پشتوانه تسهیلات ارائه کند به معیشت مردم بیشتر آسیب رسانده می‌شود و انحراف در این بخش بیشتر خواهد بود.