سریال سیل؛ این بار کرمان

نجات 87 نفر از میان سیلاب

سریال سیل؛ این بار کرمان

خبرکوتاه بود اما فوری ، «هشدار سطح قرمز هلال احمر برای سیل و آبگرفتگی در پنج استان» در شرایطی که مردم خودرا برای تعطیلات آخر هفته و ادامه خانه نشینی در دوران کرونا آمده می کردند،خبراز ابری شدن آسمان کشور رسید و هشدار از وقوع سیل در برخی از استانهای کشور. رئیس سازمان امدادو نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد: « پیش بینی شده است علاوه بر سیل و آبگرفتگی در استانهای فارس ، بوشهر ، هرمزگان ، کرمان ، سیستان و بلوچستان ، دبی ورود رودخانه های شرقی از کشور افغانستان افزایش پیدا کند» و این یعنی آماده باش هلال احمر، استانداری ها و ستادهای مدیریت بحران . آخر هفته محل های امن در این استانها شناسایی شده و امکان اسکان اضطراری در حال پیش‌بینی بود که سیل راه خود را از خراسان جنوبی باز کرد و بعدابرها خودشان را به کرمان رساندند. شاید باران و سیل در قدو قواره های سیل فروردین 98 نباشد اما هشدار سطح قرمز هلال احمر یعنی اگر دستگاه‌ها آماده نباشند بحران سیل می تواند خسارتهای جدی را به استانهای در معرض‌، خطر برساند. تهران نیز عصرجمعه بادشدید و باران را تجربه کرد و شهروندانش یک عصرمتفاوت را در آخرین جمعه فروردین تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار جام جم، بارش باران از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه در استان کرمان ادامه داشت و باعث جاری شدن سیلاب از کوهستان به سمت شهرها شد. آماده باش مدیران قبل از شروع بارش ها و لغو مرخصی آن باعث شد سیل تلفات جانی نداشته باشد و 87 نفر گرفتار سیل شدند که توسط امدادگران نجات پیدا کردند.
جاری شدن سیل در کرمان مسیر 25 روستا را مسدود کرد و برق در این روستاها قطع شد. آب رسانی به روستاهای دوشهر گلباف و شهداد انجام شد و بسته های غذایی و چادر از سوی امدادگران هلال احمر بین سیل زدگان توزیع شد. بسته‌های غذایی، پتو، موکت، نان، کنسروجات و چادر در بین ۱۰ روستا و مرکز شهر در بین خانوارهای آسیب دیده از سیل در استان کرمان توزیع
شده است.
   همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اعلام کرد ۱۵ راه روستایی در جریان این سیل مسدود شده‌ بودندکه  بیشتر آنها بازگشایی شدند. همچنین میزان خسارات احتمالی به محورهای و ابنیه های فنی شمال استان کرمان در مرحله   اولیه حدود ۸ میلیارد تومان   بر آور شده  که احتمال افزایش آن وجود دارد .
علی بابایی،فرماندار کرمان  نیز اعلام کرد، تاکنون سیل به ۸۰۰هکتار از مزارع و باغات بخش شهداد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد کرده است.
 بر اساس برآورد اولیه تا این لحظه سیل به بخش کشاورزی شهداد ۱۸میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات کشور نیز در باره خساران سیل در 10 روزگذشته در کشور به جام جم گفت  : استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، سمنان، فارس، قم، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان و یزد در این مدت متأثر از حوادث جوی بوده‌اند و امدادگران در ۹۴ شهر و روستا و ٥ محور کوهستانی، به حادثه دیدگان امدادرسانی کردند.
وی افزود : امدادگران جمعیت در ۱۰ روز گذشته به ۳۳۳۴ نفر امدادرسانی کرده،
۴۲۹ نفر را اسکان اضطراری دادند
و ۶۵ نفر را نیز به مناطق امن منتقل کردند.در عملیات سیل و آب‌گرفتگی، ۲۲۹ واحد مسکونی از آب تخلیه و ۲۲ دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شدند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به خدمت رسانی ۷۲۰ امدادگر در قالب ۱۴۴ تیم امدادی در عملیات امدادرسانی در حوادث جوی
۱۸ استان،  گفت : در این مدت ۱۰۰ دستگاه چادر امدادی، ۴۴۵ تخته پتو، ۵۵۶ کیلوگرم نایلون و ۱۵۷ تخته موکت میان حادثه دیدگان توزیع شده است. امدادرسانی در خراسان رضوی و خراسان جنوبی ادامه دارد.
مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی هم درباه تلفات سیل هفته گذشته در این استان گفت: سه نفر جان خود را از دست داده و دو نفر دیگر مفقود شدند.



سرباز كلانتری بیرجند پیرمرد گرفتار در سیلاب را نجات داد
جدال با  رودخانه خروشان
 سرباز فداكار وقتی دید، پیرمرد در حال غرق شدن در رودخانه است، به دل آب زد و او را از غرق شدن نجات داد.  
ستوان سوم وظیفه جواد گیدسكی، حالا در بیرجند به یك قهرمان تبدیل شده و فیلم شجاعتش در شبكه‌های اجتماعی منتشر شده است. سرباز جوان در گفت و گو با جام‌جم از روز حادثه گفت كه در ادامه می‌خوانید.
   چطور متوجه گرفتار شدن راننده در سیلاب شدی؟
من سرباز كلانتری 14 شهرستان بیرجند هستم و ظهر روز سه‌شنبه  
- 26 فروردین - در حال گشتزنی در منطقه بودیم كه از طریق تماس فوریت‌های پلیسی به ما خبر دادند، مردی در سیلاب گرفتار شده و درخواست كمك دارد. خود را به نشانی اعلام شده در رودخانه حدفاصل چهكند و سپاه رساندیم. خودروی پرایدی در میان رودخانه گرفتار شده بود.
   سیلاب پراید را به میان رودخانه آورده بود؟
اینجا رودخانه فصلی بود و وقتی پراید واردش شده بود، حجم آب كم بود، اما ناگهان شدت آب افزایش پیدا كرده بود و او در میان رودخانه گرفتار شده بود.
   چه كسی درخواست كمك كرده بود؟
بعد از نجاتش گفت، وقتی در سیلاب گرفتار شده باپلیس، اورژانس و هلال احمر تماس گرفته بود كه ما اولین گروهی بودیم كه به آنجا رسیدیم. البته چند پسر جوان آنجا بودند كه به جای كمك به پیرمرد از او فیلمبرداری می‌كردند. پیرمرد از ترس از خودرو پیاده شده بود و وسط آب ایستاده بود.
   عمق آب زیاد بود؟
حدود نیم متر بود، اما شدتش زیاد بود.
   چطور او را نجات داد؟
وقتی به كنار رودخانه رسیدیم، خواستم به او كمك كنم تا از آب بیرون بیاید كه ناگهان تعادلش را از دست داد و به زیر آب رفت. سریع به داخل آب رفتم. چند بار خودش را به روی آب آورد اما دوباره به خاطر شدت جریان به زیر آب می‌رفت. توانستم او را بگیرم و با آموزش‌هایی كه در هلال احمر دیده بودم، او را از آب بیرون كشیدم. شوكه شده بود و می‌لرزید. وقتی امدادگران هلال احمر آمدند، خودرو را از آب بیرون كشیدیم.
   نترسیدی غرق شوی؟
وقتی پیرمرد داخل رودخانه افتاد، باید زود تصمیم می‌گرفتم و مهم نجات جان پیرمرد بود. من سرباز مدافع امنیت هستم و نجات جان هموطنان وظیفه‌ام است.