استقبال از پیک امید در دوره کرونا

گفت‌وگو بامحمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان

استقبال از پیک امید در دوره کرونا

اگر بچه‌‌ دارید و در ایام کرونا و در خانه‌ماندن برای سرگرم‌کردن و آموزش آنها روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید، سری به سایت پیک امید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آدرس omid.lpf.ir هم بزنید. در این سایت کلی برنامه‌های آموزشی و سرگرمی برای بچه‌ها به اشتراک گذاشته شده که می‌تواند ساعت‌های زیادی بچه‌ها را مشغول کند. از کتاب و فیلم و انیمیشن گرفته تا کاردستی و هنرهای تجسمی. این سایت در دوره کرونا که شعبات کانون در کل کشور تعطیل شده، فعال‌تر و به‌روزتر شده تا جای حضور فیزیکی در شعبات کانون را پر کند.
محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون در این باره می‌گوید: تجربه پیک امید را در زلزله کرمانشاه و سیل‌های سال قبل داشتیم، اما آن زمان شعبات کانون دایر بودند و بچه‌ها می‌توانستند در آنجا حضور پیدا کرده و از امکانات کانون استفاده کنند. در مناطق حادثه‌دیده هم مربیان حضور پیدا می‌کردند و به بچه‌ها خدمت‌رسانی می‌کردند اما در دوره کرونا کلا حضور فیزیکی حذف شد و همه امکانات کانون در سایت و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کانون در دسترس قرار گرفت. از 5 اسفند که مدارس تعطیل شد تولیدات کانون در بخش‌های کتاب، فیلم، انیمیشن، کاردستی و ... به صورت آنلاین و اینترنتی منتشر و به‌روزرسانی می‌شود. هر روز یک فیلم از تولیدات کانون روی سایت قرار می‌گیرد. تاکنون 80 انیمیشن از تولیدات کانون روی سایت قرار گرفته که مردم می‌توانند آنها را به صورت رایگان تماشا کنند.
کتاب‌های کانون هم روی سایت پیک امید و طاقچه بارگذاری می‌شود که آنها هم رایگان است.
در دوره کرونا برای ایجاد مشارکت بین مربیان و بچه‌ها و ارتباط دوطرفه، به بچه‌ها پیشنهاد داده‌ایم نقاشی‌ها و کاردستی‌های خود را برای ما بفرستند تا آنها را به نمایش بگذاریم. مربیان سراسر کشور هم در این مدت برای بچه‌ها قصه‌خوانی را آغاز کرده‌اند و برخی از آنها به کودکان  نقاشی ،کاردستی و ... آموزش می‌دهند. نوروز امسال شرایط خیلی ویژه بود به همین دلیل ما از بچه‌‌ها خواستیم تا نوروز 99 را از زاویه خود با نقاشی یا کاردستی و شعر و قصه روایت کنند. در کنار همه این فعالیت‌‌ها در همه شاخه‌های فعال در سایت به بچه‌ها آموزش‌های بهداشتی هم ارائه می‌شود تا آنها را به رعایت بهداشت فردی تشویق کنیم.
از دو ماه پیش کانون تعطیل است، اما در همین مدت در سایت و شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال داشته و تا زمانی که مدارس تعطیل باشد، این روال ادامه خواهد داشت.