خبر بد علمی برای كاخ سفید

دانشمندان رده‌بالای آمریكا از عملكرد ناكافی تست‌های تشخیص آنتی‌بادی كووید- 19 در كشور خبر دادند

خبر بد علمی برای كاخ سفید

مترجم: صدف دژآلود دانش



 تست تشخیص آنتی‌بادی یا سرولوژی، تستی برای شناسایی افراد مصون از ابتلای دوباره به كروناست؛ با انجام تست آنتی‌بادی می‌توان فهمید كه چه‌كسانی طی این مدت به كووید ــ ۱۹ آلوده شده و حالا احتمالا نسبت به ابتلای دوباره مصون‌ هستند. دكتر دِبورا بیركس، هماهنگ‌كننده كارگروه مقابله با كرونا در كاخ سفید، چنین تست‌هایی را هنوز راه‌مطمئنی برای شناسایی افراد مصون در كشور نمی‌داند. به‌گفته دكتر آنتونی فوچی، از اعضای این كارگروه، تست آنتی‌بادی برای به‌خصوص وقتی كه قرنطینه برداشته شود و مردم به سر كارشان برگردند، ابزار بسیار مفیدی به‌منظور غربالگری و تفكیك گروه‌های مصون از افراد در معرض خطر است.
ترامپ در تاریخ 17 فروردین/ ۵ آوریل در نشستی رسانه‌ای اعلام كرده بود كه آمریكا پیشرفت شگرفی در زمینه ساخت تست مذكور داشته؛ پنج روز بعد مایك پِنس، معاون ترامپ هم از عرضه تست‌های آنتی‌بادی در آینده خیلی نزدیك خبر داد. این در حالی است كه چند نفر از اعضای آكادمی ملی علوم آمریكا در تماس تلفنی به كاخ سفید توضیح داده‌اند كه تست‌های آنتی‌بادی در ایالات متحده هنوز قابل‌اطمینان نبوده و مشكلاتی وجود دارد كه باید پیش از نهایی‌شدن تست‌ها برای استفاده گسترده حل شود.
معلوم نیست تست‌های در دسترس در آمریكا واقعا چقدر درست كار می‌كند؛ به‌ عبارتی، دانشمندان مشكوك‌اند كه شاید جواب حاصل از این تست‌ها قابل‌ اطمینان نباشد! سازمان غذا و داروی آمریكا مدعی است كه تست‌های آنتی‌بادی موجود در كشور توسط مؤسسه ملی سرطان تحت ارزیابی قرار می‌گیرد، اما گویا هنوز اطمینان برخی دانشمندان جلب‌نشده است. ازجمله نگرانی‌های مطرح می‌توان به احتمال اشتباه‌گرفته‌شدن كووید-۱۹ با سایر ویروس‌های كرونایی كه سرماخوردگی معمولی ایجاد می‌كنند، اشاره كرد؛ دكتر دیوید رِلمَن، از اعضای آكادمی ملی علوم، می‌گوید: بسیاری از تست‌ها این‌گونه‌اند. در صورتی كه تست آنتی‌بادی به‌درستی عمل نكند، جواب تست گمراه‌كننده خواهد بود؛ مثلا شاید جواب تست حاكی از وجود آنتی‌بادی‌های كووید-۱۹ در بدن تست‌دهنده باشد، درحالی‌كه فرد درواقع آنتی‌بادی‌های كرونای جدید را ندارد!
دانشمندان آكادمی ملی علوم در نامه‌ای به كاخ سفید در مورد كیفیت تست‌های فعلی شفاف‌سازی كرده و مجددا یادآور شدند كه در حال حاضر جواب تست‌های آنتی‌بادی آزمایش‌شده در این كشور قابل‌اطمینان نیست و تا زمانی كه استانداردهای لازم برای كنترل كیفی عملكرد تست‌ها وضع نشود، باید به جواب این تست‌ها با تردید نگاه كرد؛ گرچه برخی تست‌ها در این میان از عملكرد بهتری برخوردار است، اما این تست‌های قابل‌اعتمادتر به اندازه كافی در سطح آمریکا در دسترس نیست‌. دانشمندان همچنین یادآور شده‌اند كه هنوز معلوم نیست داشتن آنتی‌بادی‌ علیه كووید ــ ۱۹ در بدن به‌معنی مصونیت كامل و تضمین مبتلا نشدن دوباره به كرونای جدید باشد.
دكتر هاروی فینبِرگ، رئیس كمیته آكادمی ملی علوم، می‌گوید: احساس می‌كنم مقامات كاخ سفید به ایرادات مطرح‌شده توجه نشان داده‌ و در تلاش‌اند كه از مشورت اهل فن استفاده كنند. فینبرگ هم تأكید كرده كه تست آنتی‌بادی موضوع خیلی مهمی در سطح ملی است و برای تخمین جمعیت احتمالا مصون از كرونا ابزار لازمی است. به‌گفته فینبرگ، تست آنتی‌بادی حتی در سطح فردی هم موضوع مهمی است و به من نوعی نشان می‌دهد كه آیا مصون شده‌ام و می‌توانم بدون نگرانی با دیگران برخورد داشته باشم یا نه؟ آگاه‌شدن از مصونیت در برابر كرونا این روزها پرسش مهمی در سطح فردی و اجتماعی است و انتظار می‌رود با عرضه تست‌های قابل‌اطمینان پاسخ داده شود.
منبع:  CNN