تشکیل گروه خاص برای بیماران  خاص

تشکیل گروه خاص برای بیماران خاص


ویروس کرونا که وارد کشور شد، خیلی چیزها را تحت تاثیر خود قرار داد، از مصرف بعضی از داروها تا درخواست و کمبود در برخی داروهای دیگر که پیش از این هم کمبود داشتند اما در اخبار کرونا، به فراموشی سپرده شدند؛ مشکلات کمبود دارو و افزایش قیمتی که همچنان وجود دارد. به همه اینها باید مشکلات تهیه و استاندارد بودن ماسک‎ها و مواد‌ضدعفونی‌کننده را هم اضافه کرد؛ هرچند از نظر محمدرضا شانه‎ساز، رئیس سازمان غذا و دارو همه‌چیز تحت کنترل بوده ‌ و مشکلات هم در‌حال رفع ‏و رجوع ‏است. همین چند روز پیش بود که کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت،  منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، از  وام گرفتن   ایران از صندوق بین‎المللی پول  گفت و این که قرار است این وام به سازمان بهداشت جهانی داده بشود تا آنها برای ایران، دارو و تجهیزات پزشکی تهیه کنند. سوال اما این است که چه داروهایی قرار است به ایران وارد شود؟ آیا تنها داروهای کرونایی هستند که مورد توجه قرار گرفته‌اند؟ شانه‎ساز در پاسخ به این سوال به ما می‏گوید: «لیستی از داروهای مورد تاییدمان را تهیه و برای نهایی کردن به مدیران وزارت بهداشت داده‎ایم.» او البته از نام دقیق داروها چیزی نمی‎گوید، اما تاکید می‏کند که در درخواست دارویی ایران، دارو برای همه نیازها و همه گروه‎های بیمار در نظر گرفته شده است؛ داروهایی که در داخل با مشکلات تولید مواجه هستند یا در داخل تولید نمی‎شوند.
مشکل دارویی نداریم
 این روزها همه از داروهای کرونا حرف می‌زنند و کسی حواسش به ذخیره دارویی بیماران خاص و داروهای شیمی‏درمانی نیست. نیازی که نه‌کرونا و نه هیچ رویداد دیگری هم نمی‎تواند بر استفاده نکردن این گروه خاص تاکید کند، این گروه از بیماران باید در هر شرایطی داروهای خود را مصرف کنند. به گفته شانه‎ساز، با وجود شیوع ویروس کرونا، حساسیت درباره تامین دارویی در سازمان وجود دارد. او می‎گوید: ‌«یک گروه خاص برای تامین داروی بیماران خاص در نظر گرفته‎ایم تا بیماری کرونا، روی تامین دارو تاثیر نداشته باشد.» به گفته او، داروهای خاص جزو داروهای معمولی‌اند که همیشه به کشور وارد می‎شوند، بنابراین بیماران خاص نباید نگران تامین داروی خود باشند. به‌ جز داروهای خاص اما این داروی انسولین است که ماه‏هاست با مشکلات کمبود در داروخانه‎ها مواجه است. شانه‏ساز دلیل کمبود انسولین در داروخانه‌ها را ممنوعیتی که خودشان درنظر گرفته‎اند، عنوان می‎‏کند:‌ «در ماه‌های گذشته، مرزداران ایرانی از قاچاق انسولین می‎گفتند، همین شد که ما تصمیم گرفتیم که جز به چند داروخانه مرجع خاص، انسولین ندهیم.» البته شانه‎ساز به این اشاره نمی‌کند که با
درنظر گرفتن چند داروی خاص برای فروش یک داروی حیاتی، مشکلاتی برای رفت‏وآمد بیماران و کمبود دارو به‌وجود می‎‏آید. او همچنین توضیح می‌دهد:‌ «یک کارخانه در ایران، برای تولید یک نوع از انسولین درنظر گرفته شده است که قرار بود افتتاح شود اما کرونا همه برنامه‌های افتتاح را تحت ‎پوشش قرار داد.»
غیراستانداردها را معرفی کنید
کرونا که پایش را گذاشت در کشور، این مواد ضدعفونی‎کننده و ماسک‎ها بودند که نایاب شد، بعد اما بسیاری از تولیدکننده‎های ماسک که ماه‎ها در انتظار مجوز بودند، خیلی زود مجوز گرفتند. این روزها اما هر‌کسی در خانه خود یک چرخ‎خیاطی گذاشته گوشه اتاقش و ماسک تولید می‎کند و می‎فروشد. این اتفاق درباره مواد‌ضدعفونی‎کننده هم شایع است، با یک وایتکس ‌یا الکل و کمی آب، ماده ضدعفونی‌کننده درست می‎کنند. ماسک‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که خیلی‌هایشان استاندارد نیست ولی جیب تولیدکننده‌ها را خوب پر کرده است. شانه‎ساز، از تسهیل مجوزدهی به تولیدکننده‎ها گفته است اما این سیستم باعث شده تا آمار ماسک‎ها و مواد ضدعفونی‎کننده غیراستاندارد در بازار پر‌شود. حال این که توجه به استاندارد تولید در این روزها، از هر نکته دیگری مهم‌تر است. شانه‏ساز تنها راه استاندارد خریدن توسط مردم را خرید از داروخانه‎ها می‌داند و معتقد است که مردم بهتر است از فروشگاه‏های غیرمجاز خریداری نکنند.