مسجد تاریخی نظرآباد درحال تخریب کامل

مسجد تاریخی نظرآباد درحال تخریب کامل

شهرستان نظرآباد استان البرز یک مسجد تاریخی دارد که قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد و گفته می‌شود توسط یکی از وزرای فتحعلیشاه ساخته و ثبت ملی هم شده است. البته اهالی منطقه ساخت بنای اصلی این مسجد را مربوط به 700 سال پیش می‌دانند. در هر صورت  فرقی نمی‌کند چه 200 سال و چه 700 سال، مسجد نجم آباد نظرآباد تاریخی است و واجد ارزش ملی. این بنای ارزشمند اما هم اکنون در حال تخریب شدن است، بارش‌های پیشین  باعث شده بخشی از سقف آن فرو بریزد و این ریزش با ادامه بارندگی‌ها ظاهرا همچنان ادامه دارد.   
این را حسین عسگری، فعال فرهنگی و البرزپژوه به ایسنا گفته و با اشاره به ادامه تخریب سقف مسجد یادآور شده: مسجد تاریخی نجم‌آباد توسط میرزا عبدالکریم ساوجبلاغی از وزرای فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده و براساس پژوهش‌های تاریخی، برخی علمای خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی مانند آیت ا... شیخ‌هادی نجم آبادی، روحانی نواندیش و قرآن پژوه عقل‌گرای روزگار قاجار و ملا ابراهیم نجم آبادی، حکیم صدرایی دوره قاجار در آن نماز خوانده‌اند.
عسکری افزود: متأسفانه آبان سال گذشته بخشی از سقف این مسجد بر اثر بارندگی فروریخت و به‌تازگی دو مرحله دیگر هم سقف مسجد ریزش کرده و بنا وضعیت خوبی ندارد، به حدی که در حال حاضر امکان ورود به آن وجود ندارد و در صورت ادامه این وضعیت، احتمال ریزش باقی سقف نیز دور از انتظار نیست.
این البرزپژوه گفت: میراث فرهنگی در قبال تخریب سقف این مسجد تاریخی عنوان می‌کند که  بنا به هیأت امنا سپرده شده، اما بحث اینجاست که امکان واگذاری یک مسجد ثبت ملی شده که جایگاه تاریخی دارد و در آن نماز جماعت برگزار نمی‌شود به هیأت امنا وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: در هر حال با ادامه چنین روند بحرانی برای مسجد تاریخی نجم‌آباد، احتمال تخریب این بنا وجود دارد.