اتخاذ راهبرد  فعال رسانه‌ای

اتخاذ راهبرد فعال رسانه‌ای


اکبر نصراللهی ، استاد دانشگاه
ارکان و سازمان‌های مختلف هر کشوری با بحران‌ها و حوادث گوناگونی روبه‌رو هستند و این مساله تازه‌ای  نیست، اما عجیب آن است که در عصر ارتباطات و کثرت رسانه‌ها، بخش‌ها و سازمان‌ها از نحوه اطلاع‌رسانی آگاهی نداشته باشند و نتوانند نیاز افکار عمومی را که اطلاع سریع از وقایع و رویدادهاست تشخیص دهند.
از آن مهم‌تر این که باید توجه داشت اطلاع‌رسانی دیرهنگام نمی‌تواند مانع انتشار خبر شود.
امروز با تعدد ابزارهای رسانه‌ای مختلف، هر فردی این امکان را دارد که هر خبری را با هر شیوه‌‌ای تولید و منتشر کند و بنابراین امکان جلوگیری از انتشار یک خبر وجود ندارد.
 از این رو باید راهبرد سازمان‌ها و بخش‌های مختلف در این زمینه تغییر کند و به جای جلوگیری از انتشار اخبار به فکر چگونگی انتشار اخبار باشند و اگر این راهبرد تغییر کند حتی اگر زیانی هم برای انتشار خبر متصور باشد بسیار کمتر از انتشار ندادن اخبار خواهد بود.
 به هر صورت ذهن مخاطبان مثل لوح سفید می‌ماند که هر کسی زودتر بتواند روایت و پیام خود را بر آن لوح سفید بنویسد می‌تواند برنده جنگ روایت‌ها باشد و به افکار عمومی شکل بدهد.  از سوی دیگر هر کسی دیرتر در عرصه اطلاع‌رسانی ورود کند به‌واسطه تاخیر در انتشار اخبار معلوم نیست که بعدها بتواند در افکار عمومی جایی باز کند. حتی گذشته از این اگر کسی تصور کند به خاطر تاخیر در انتشار اخبار می‌تواند زمینه پاک کردن شبهات و ابهامات افکارعمومی را فراهم کند در برخی اوقات تحقق چنین تصوری امکان‌پذیر نیست چون حذف برخی شبهات بسیار دشوار است.
در چنین مواقعی سازمان‌ها و بخش‌های مختلف باید از راهبرد فعال استفاده کنند تا بتوانند خبرهای  مربوط به بحران‌ها و حوادث را زودتر از دیگران از جمله رقبا به اطلاع مخاطبان برسانند. به هر صورت اولین راوی به طور معمول از اقبال بیشتری برای جلب مخاطب برخوردار است.
بنابراین به نظر می‌رسد بخش‌های مختلف با  اتخاذ رویکرد تعاملی و راهبرد فعال و فوق فعال و اتخاذ تاکتیک شروع قبل از دیگران می‌توانند روایت مورد قبول خود را در افکار عمومی جا بیندازند و در این زمینه از رقبای خود پیشی بگیرند. اگر چنین اتفاقی نیفتد ممکن است رقبا و دشمنان روایت حتی غلط و نادرست خود را به مخاطبان منتقل کنند و باعث تشدید بحران شوند.
در صورت بروز چنین مساله‌ای زمینه فرصت‌سوزی و گریز مخاطب فراهم خواهد شد.  به هر صورت دولت‌ها، ‌سازمان‌ها و بخش‌های نظامی و انتظامی به جای آن که جلوی انتشار اخبار را بگیرند باید آستانه تحملشان را بالا ببرند و سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند و درک درستی از آرایش رسانه‌ای داشته باشند و زودتر از رقبای دیگر به انتشار اخبار بپردازند. از سویی دیگر این بخش حتما به جریان رسانه‌ای کشور اعتماد کنند و زمینه افزایش اطمینان افکار عمومی و مخاطبان را به رسانه‌های داخلی فراهم آورند.