4 گام  برای رسیدن  به خـــــــدا

4 گام برای رسیدن به خـــــــدا

درباره ماه مبارك رمضان اهل معرفت این تعبیر را دارند كه این ماه، دار ضیافت الهی و یكی از منازل سالكین الی‌ا... است. «سلوك الی‌ا...» یعنی سیر معنوی روح به سوی خدا و تقرب به او كه البته این سیر و این تقرب، دارای درجات و مراتب است.

گام اول:  تجلیه
این سیر و سلوك چهار قدم دارد؛ اهل معرفت
از قدم اول تعبیر می‌كنند به «تجلیه»، یعنی آراستن ظاهر به آداب شرع و عمل كردن به دستورات شارع مقدس
در این ماه مبارك رمضان؛ یعنی همین روزه گرفتن
و آداب ظاهریه. پس گام اول، قدم اول
تجلیه است.




گام دوم :  تخلیه
تخلیه پیراستن است نه آراستن؛ پیراستن باطن از رذایل اخلاقی و چه بسا پاك كردن و منزه كردن نفس از آثار آثام یعنی سیئات و گناهان است. چه بسا اولین دعایی كه نسبت به اولین روز ماه مبارك رمضان وارد شده كه شخص روزه‌دار می‌خواند، اشاره به همین مسأله تخلیه دارد. چون خود را تجلیه كرده، یعنی روزه گرفته و به آداب ظاهریه عمل كرده است و حالا از خدا می‌خواهد كه او باطنش را از این آثار پیرایش كند.


گام سوم:  تحلیه  
گام سوم كه از آن تعبیر به «تحلیه»
می‌كنند، این است كه انسان روح را به صفات ملكوتیه كمالیه آرایش دهد و خودش را متخلِّق به اخلاق الهیه كندكه این هم دارای مراتبی است.


گام چهارم :  فناء فی‌ا...
گام چهارم مرحله‌ای است كه اهل معرفت از آن به
«فناء فی‌ا... تعالی» تعبیر می‌كنند و مرادشان این است كه روح سالك یعنی همان شخصی كه سیر معنوی می‌كند، از إنیت در شهود حق فانی شود؛ چه در رابطه با فعلش، چه صفتش و چه ذاتش. این تعبیر را به كار می‌برند كه فناء فی‌ا... عبارت است از: «فانی شدن روح از إنیت در شهود حق». از نظر مسیر معنوی، این آخرین منزل سیر و سلوك است.