شاید در مربیگری هم لژیونر شوم

جواد نکونام: به خاطر بازی مقابل اسطوره‌های بزرگ خدا را شاکرم

شاید در مربیگری هم لژیونر شوم

 دیاریو دی‌ناوارا از جمله رسانه‌های اسپانیایی شهر پامپلونا بود که به محض ورود جواد نکونام به اوساسونا، روی او زوم کرد. نکو البته با آن چهره و سبک بازی‌اش به‌شدت مورد توجه رسانه‌های اسپانیا بود. مارکا بارها درباره او گزارش‌های جالبی منتشر کرد و آس هم نکو را نادیده نگرفت. حالا نشریه دیاریو دی‌ناوارا هم با انتشار عکسی جالب از این مربی در دوران بازیگری در اوساسونا تیتر زده؛ «نکونام می‌خواد در آینده دوباره به اوساسونا بازگردد.» با نکونام درباره شایعه بازگشت احتمالی‌اش به اسپانیا در آینده‌ نزدیک گفت‌و‌گو کردیم.
 آیا ممکن است مثل دوران بازیگری، در دوران مربیگری هم لژیونر شوید؟
لژیونر شدن می‌تواند باعث پیشرفت شود. هر بازیکنی که توانست به لیگ‌های معتبر برسد، دیدید که چقدر توانست پیشرفت کند، چون آنجا واقعا عالم دیگری است و فوتبال با اینجا فرق دارد. همه چیز روی اصول حرفه‌ای‌گری است و شما فقط روی فوتبال تمرکز دارید و‌نه مشکلات دیگر. در مربیگری هم قطعا اگر بتوانید به یک لیگ معتبر بروید و کار کنید، شانس بزرگی نصیب‌تان شده است. من هم برای آینده برنامه‌هایی در سر دارم ولی همانطور که می‌دانید، همیشه پله‌پله جلو رفته‌ام.
 مثل دوران بازیگری‌تان دیگر؟
دقیقا. از رده نوجوانان به جوانان و بعد امید آمدم. در تیم‌های ملی مختلف بازی کردم. بعد از آن‌که در لیگ‌برتر پیشرفت کردم باید در یک لیگ خارجی به تکامل می‌رسیدم که این اتفاق در اوساسونا برایم افتاد و چیزهایی یاد گرفتم و تجربیاتی به دست آوردم که همیشه برایم شیرین خواهد بود.
 تجربیاتی مانند بازی مقابل مسی، کاسیاس، ژاوی، اینیستا، بنزما، رونالدو، اوزیل، گوتی، پویول، هلگوئرا، آلوز، بوسکتس، ویا، هیگواین و کلی ستاره دیگر. اگر یک سال زودتر به لالیگا می‌رفتی مقابل زیدان هم بازی می‌کردی.
خدا را به خاطر این اتفاق شکر می‌کنم. بعد از جام‌جهانی 2006 از کشور‌های مختلف پیشنهادهای زیادی داشتم، اما خودم دوست داشتم در اسپانیا بازی کنم. همیشه می‌گفتند سبک بازی ما ایرانی‌ها به این لیگ می‌خورد. بازی‌ها آنقدرها فیزیکی نیست و تکنیک و سرعت حرف اول را می‌زند.  وقتی پیشنهاد اوساسونا رسید بدون هیچ مکثی آن را پذیرفتم و خوشحالم که دوران خوبی در این باشگاه داشتم. در لالیگا هم پیشنهادهای خوبی از باشگاه‌های دیگر دریافت کردم، ولی خودم دوست داشتم در اوساسونا بمانم، چون به این باشگاه عادت کرده بودم.
 شاید این عادت هم باعث شود برگردی، درست است؟
نمی‌دانم. آینده قابل پیش‌بینی نیست ولی قطعا در برنامه‌های من خواهد بود. حدود دو سال قبل این باشگاه به من پیشنهاد داد تا در رده جوانان کار کنم ولی چون تازه کار مربیگری را شروع کرده بودم، دوست داشتم پله پله جلو بروم و در ایران شانس‌هایی برای کار داشتم. خوشحالم که تصمیم درستی گرفتم ولی اوساسونا خواهان همکاری بوده و هست. رابطه خوبی با مسوولان باشگاه دارم و در ارتباط هستیم.
 آیا پیشنهاد خارجی دیگری هم داشته‌اید؟ چون در گذشته همواره شایعاتی در این باره وجود داشت.
باشگاه الشحانیه قطر هم به من پیشنهاد مربیگری داد و حتی مذاکراتی داشتیم. آنها از طریق مدیر برنامه‌ام خواهان همکاری و امضای قرارداد شدند ولی آن زمان هم دوست داشتم در ایران کار کنم و به همین خاطر کارم را ادامه دادم. اما برای خود دورنمایی در نظر گرفته‌ام. راستش دوست دارم روزی دوباره به اوساسونا برگردم. هواداران این باشگاه همیشه به من لطف داشته‌اند. چه در گذشته که بازیکن این تیم بودم و چه حالا، پیام‌های محبت‌آمیزی برایم ارسال می‌کنند.