یــــزد قــرمــز شد

از سرگیری دوباره سفرها، بازگشایی اماکن اقامتی و افزایش ترددهای درونشهری باعث شیوع دوباره کرونا در استان یزد شد

یــــزد قــرمــز شد

در شرایطی که شاهد کاهش شیوع کرونا در برخی مناطق کشور هستیم و برخی شهرها دراین خصوص از وضعیت سفید برخوردار شده‌اند، ولی وضعیت هیچ یک از 10 شهرستان استان یزد نه تنها سفید نشده‌ که شرایط‌شان همچنان قرمز و پرخطر اعلام شده است. بسیاری از مسؤولان استانی این وضعیت نگران‌کننده در یزد را ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی شهروندان می‌دانند، چرا که این روزها مردم یزد نه‌تنها در ایام تعطیل، بلکه ساعات فراغت‌شان در سایر روزهای هفته را نیز در معابر و اماکن عمومی می‌گذرانند. در کنار حضور و تردد مردم در معابر و اماکن تفریحی، فعالیت مجدد وسایل حمل و نقل عمومی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از سرگیری فعالیت هتل‌ها و اماکن اقامتی هم در قرمز ماندن وضعیت استان و افزایش شیوع کرونا بی​تاثیر نبوده و نیست.


یزد استانی است در فلات مرکزی ایران؛ گرم و خشک و پرحرارت؛ هوایی که معمولا در فصول گرم بهار و تابستان مردم این سرزمین را همزمان با غروب خورشید و کاهش دما و هرم هوا به فضاهای سر باز و سرسبزی می‌کشاند که حالا با فروکش کردن شعله‌های خورشید و وزش نیمچه نسیمی، مطبوع‌تر شده و می‌توانند آتش افتاده به جان مردم کویر را خاموش کنند.
حضور مردم به‌ویژه در ماه روزه چشمگیرتر هم می‌شود و در این ماه آنها علاوه بر حضور در پارک‌ها و بوستان‌های شهر، در سایر فضای سبز محدود شهری نیز گردهم می‌آیند. این سنت دیرین همچنان باقدرت و قوت پابرجاست، آنچنان که حتی ویروس مرگبار کرونا هم نتوانسته مانع اجرای آن شود و شاهدیم که مردم  فارغ از دغدغه‌ شیوع کرونا، در قالب جمع‌های خانوادگی در این اماکن، روزه‌شان را افطار می‌کنند و تا پاسی از شب و بعضاً تا ساعات سحر در این فضاهای عمومی استراحت می‎کنند.
این میدان زیبای خطرناک
نمونه‌ مشهود و محسوس این رفتار را می‎توان در ساعات حوالی افطار و
به ویژه پس از آن، در فضای سبز میدان
امام حسین(ع) شهر یزد که از میادین بزرگ شهر است مشاهده کرد؛ میدانی بزرگ با فضای سبز وسیع که از ابتدای ماه مبارک رمضان و همزمان با غروب آفتاب هر روز، در جای جای آن گله به گله آدم نشسته است؛ از مرد و زن و پیر و جوان گرفته
تا کودک و خردسال.  
این شرایط در حالی‌ است که براساس پروتکل‌های بهداشتی، موکداً از مردم خواسته شده همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را در مراودات خود رعایت کنند تا از شیوع مجدد این بیماری به صورت یک بحران جلوگیری شود.
یکی از شهروندان یزدی که در فضای سبز یکی از میادین یزد به همراه خانواده در حال صرف افطار است در مورد این که چرا بی‌توجه به شرایط خطرناک شیوع کرونا در این مکان پرجمعیت حضور یافته‌اند، به جام‌جم می‌گوید: با توجه به ترددها و رفتارهای عموم مردم به نظر می‎رسد کرونا دیگر در مراحل شیب بیماری است و باتوجه به گرمای هوا شیوع آن نیز کمتر شده است. این گفته شهروند یزدی را تقریبا می‌توان از زبان خیلی‌های دیگر هم شنید.
دوباره سفر، دوباره کرونا
یزد از استان‌های گردشگرپذیر کشورمان به شمار می‌رود، اما امسال به دنبال شیوع کرونا در ایران و از همان روزهای ابتدایی به خواست مسؤولان گردشگری کشور و همت فعالان گردشگری استان، هتل‌ها، مراکز اقامتی و جاذبه‌های گردشگری استان تعطیل شد تا شاهد محدودیت و کاهش سفرهای نوروزی باشیم؛ اتفاقی که در مهار بیماری در استان نیز بسیار تاثیرگذار بود.  البته تداوم این شرایط که تقریبا از اواخر اسفند گذشته و اوایل فروردین امسال آغاز شده، تاکنون خسارات زیادی بر فعالان حوزه گردشگری استان (همچون سایر مناطق کشور) وارد کرده؛ مساله‌ای که باعث شد فعالیت هتل‌ها با پروتکل‌های ابلاغی اخیرا از سوی دولت بلامانع اعلام شود. بلامانع اعلام شدن فعالیت مراکز اقامتی در کنار افزایش سفرها به استان یزد یکی دیگر از عوامل مهم شیوع دوباره کرونا در استان یزد عنوان می‌شود.  ذکر این نکته ضرورت دارد که تعطیلی هتل‌ها طی این مدت، نگرانی فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز را در استان قوت بخشیده بود و با وجود شناسایی و برخورد با بیش از صد واحد اقامتی غیرمجاز در همان ماه‌‌های ابتدایی، خانه‌های استیجاری نیزدرصدد پذیرش مسافران برآمده بودند. شاید همین مساله باعث شد اماکن اقامتی مجوزدار و هتل‌ها اقدام به بازگشایی کنند. البته سیدامیر ناصر طباطبایی، رئیس جامعه هتلداران یزد دراین باره به ما می‌گوید در حال حاضر فقط چند واحد اقامتی در استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و این اقدام را نیز در راستای امکان اقامت افرادی که به‌اجبار از جمله بنا بر ضروروت‌های شغلی یا برای درمان به یزد سفر کرده‌اند، انجام داده اند.
به گفته وی، بر همین اساس چند مجموعه اقامتی در یزد با همکاری مرکز بهداشت و تحت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده تا امکان اسکان این مسافران فراهم شود.
طباطبایی می‌گوید: این واحدهای اقامتی در رده‌های مختلف نرخی در استان یزد فعال شده‌اند تا مسافران براساس توان مالی در آنها اسکان یابند.
ریشه مشکلات
در خانه مسافرهای بی​مجوز
رئیس جامعه هتل‌داران استان یزد درخصوص نحوه پذیرش مسافر در سه مرکز اقامتی استان می گوید: این هتل‌ها به امکانات لازم بهداشتی مجهز هستند و اقامت مسافران در این هتل‌ها به‌خاطر رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی مشکلی  ایجاد نخواهد کرد، اما حدود 2000 خانه مسافری که در استان یزد فعالیت می کنند و هم اکنون هم پذیرش دارند و همچنین مراکز درمانی که محل مراجعه این افراد است، این مراکز اقامتی درمانی مشکلات بیشتری برای شهروندان ایجاد می‌کنند .
برای بررسی صحت گفته‌های رئیس جامعه هتلداران مبنی بر رعایت کامل موازین بهداشتی با یکی از هتل‌های فعال یزد در این ایام تماس گرفته و خود را متقاضی برگزاری همایشی مطرح می‌کنیم. رزرواسیون هتل پس از این‌که متوجه شد برای یک همایش شرکت می کنیم به راحتی گفت: مشکلی برای پذیرش نداریم منتها قبلاً باید اتاق‌ها را رزرو کنید. مسؤول رزرو هتل درحالی
به راحتی اتاق خود را در اختیار قرار می دهد که طبق دستورالعمل‌های بهداشتی باید از صحت همایش یا دلایل سفر آگاه باشد. عدم الزام هتل‌ها به بررسی شرایط مسافر یکی از دلایلی است که این روزها یزد را به نقطه قرمز کرونایی رسانده است.
ترددهای زیاد در شهر
متاسفانه صدور مجوز بازگشایی برخی صنوف برای کمک به تامین معیشت مردم از سوی مسؤولان، در کنار حذف محدودیت‌های ترددی و ترافیکی، عاملی شده تا برخی شهروندان بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی،  اغلب ساعات خود را با سفرهای غیرضروری در سطح شهر سپری ‌کنند.
یکی دیگر از عللی که شاید باعث قرمز ماندن وضعیت استان یزد به لحاظ کرونا شده، فعالیت مجدد وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است که اغلب بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان در شهر تردد دارند.
هر چند با تصمیم وزارت بهداشت فقط نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها فعال شده و با ۵۰درصد ظرفیت در حال کار هستند و استقبال از این ناوگان در یزد نیز به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس افزایش قابل توجهی نداشته، ولی باز همین تعداد وسایل نقلیه عمومی فعال در سطح شهر نیز به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جمله عدم استفاده از ماسک و دستکش ممکن است یکی از عوامل شیوع بیماری کرونا در استان باشد. البته محمدرضا شفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به جام جم می‌گوید:استقبال مردم از ناوگان محدود است و پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت می‌شود، طوری که مسافران بدون ماسک و دستکش سوار نمی‌شوند. این در حالی است که مشاهدات خبرنگار جام جم در سطح شهر نشان می‌دهد پروتکل بهداشتی ابلاغی کمتر از سوی مردم دنبال می‌شود.  به هر حال هرچند مسؤولان استان بارها شرایط بحرانی این روزها را به شهروندان یادآور شده‌اند و بسیاری از مردم نیز همچنان در خانه ماندن را به عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس مدنظر دارند، ولی برخی موضوعات از جمله آغاز دوباره سفرها بدون رعایت موازین بهداشتی، ظاهرا موجب خنثی شدن تلاش‌ مقدس یکی دو ماه گذشته کادر درمانی و مشارکت‌های خیریه و مردمی شده و وضعیت شهر یزد را در نقطه قرمز کرونایی قرار داده است.