سیمکارت بی‎هویت نداریم !

سیمکارت بی‎هویت نداریم !


با این‌که بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات رادیویی و حتی مسوولان پلیس فتا معتقدند بیشتر ‌سیمکارت‌‌های بدون هویت موجود در شبکه ارتباطی کشور متعلق به اپراتور دوم تلفن‌همراه است، اما براساس همین گفته‌های کارشناسی می‌توان رد پای این معضل را در ‌سیمکارت‌‌های دو اپراتور دیگر تلفن‌همراه نیز جست‌وجو کرد. با این حال، داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید دارد که هیچ‌کدام از ‌سیمکارت‌‌های شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) جعلی یا بدون هویت نیست. او برای اثبات این صحبت خود به راه‌انداری سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) در وزارت ارتباطات اشاره می‌کند و می‌گوید هویت همه افرادی که اقدام به خرید ‌سیمکارت‌ می‌کنند در این سامانه ثبت می‌شود و از این لحاظ، مو  لای درز هویت مالکان ‌سیمکارت‌‌های همراه اول نمی‌رود.
البته باید توجه داشت که سامانه شاهکار از سال 94 به عنوان شبکه‌ای جامع برای اتصال اپراتورها و مراجع تطبیق هویتی در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات ساخته شد و این وزارتخانه از سال 97 به این سو همه اپراتورها را ملزم به استفاده از این سامانه برای احراز هویت مشترکان خود کرده است. با این حال، زارعیان نیز اذعان دارد که ممکن است پیش از راه‌اندازی این سامانه تعداد زیادی ‌سیمکارت‌ با هویت جعلی وارد شبکه ارتباطی شده باشد، اما او توضیح می‌دهد در سه سال گذشته، اپراتور همراه اول در چند نوبت همه سیمکارت‏های خود را پایش کرده است و همه ‌سیمکارت‌‌هایی را که اطلاعات نادرستی داشتند از شبکه خارج کرده یا از مالکان آنها خواسته است اطلاعات هویتی ‌سیمکارت‌شان را اصلاح کند.
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران البته این نکته را می‌پذیرد که در سال‌های گذشته تعداد زیادی ‌سیمکارت‌ همراه اول به نام گردشگران یا اتباع بیگانه صادر شده و اکنون افراد دیگری از آنها استفاده می‌کنند، او اما می‌گوید اگر این اتفاق برای هر سیمکارتی افتاده باشد، این استفاده‌کننده از ‌سیمکارت‌ است که مسوولیت حقوقی آن را برعهده دارد و اطلاعات هویتی آنها نیز به‌راحتی در سامانه‌های ارتباطی همراه اول قابل شناسایی است.‌