جوانگرایی محصور سن نیست

جوانگرایی محصور سن نیست

مهدی فضائلی؛ كارشناس رسانه


پیرامون صحبت‌های اخیر رهبر‌معظم‌انقلاب درباره جوانگرایی در رسانه به‌ویژه رسانه‌ملی و الزاماتش با مهدی فضائلی گفت‌و‌گوی كوتاهی داشتیم كه در ادامه می‌خوانید:
افراط و تفریط در بحث جوانگرایی
با توجه به سپری شدن چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب و وضعیت نسل اول انقلاب و نسل دوم انقلاب امروز از جهاتی برای تداوم و پیشرفت انقلاب یك ضرورت است؛ لذا چند سال پیش رهبر انقلاب در ارتباط با این مساله تاكیدات ویژه‌ای داشتند و خودشان هم در بخشی از انتصاباتشان این مساله را مورد توجه قرار دادند. منتها در ارتباط با بحث جوانگرایی افراط و تفریط‌هایی بوده و هست كه اگر به آن توجه نشود، می‌تواند از مسیر خود خارج شود. بخشی كلا مخالفند و معتقدند باید از نیروهای باتجربه و با‌سابقه و كاركشته استفاده شود و خیلی اعتقادی به سپردن كار به جوان‌ها ندارند. از آن طرف هم عده‌ای دچار افراط می‌شوند كه تجربیات گذشته و نیروهای توانمند را می‌خواهند به نوعی كنار بگذارند و به افراد جوانی كه به لحاظ سنی پایین‌تر هستند، در مسؤولیت‌های مختلف به كار بگیرند. به نظر می‌رسد هر دو تفكر خطاست.
سردار سلیمانی مظهر جوانی است
آن چیزی كه در جوانگرایی باید مدنظر باشد، ویژگی‌ها و خصوصیات جوانی است. این خصوصیات گر‌چه با سن ارتباط دارد، اما این‌گونه نیست كه محصور این افراد باشد. جوانی ویژگی‌هایی دارد مثل: امید، شجاعت، اعتماد به نفس، ریسك‌پذیری و امثالهم و این‌گونه نیست كه هركسی در سن جوانی هست، این ویژگی‌ها را دارد. حال در همه عرصه‌ها ما باید به این بحث به عنوان یك رویكرد توجه كنیم. در رسانه ملی هم به عنوان یك دستگاه راهبردی بسیار این مساله حائز اهمیت است كه باید هم از نیروهای با‌تجربه استفاده كرد و هم از نیروهای پرتلاش و با نشاط و خلاق و نوآور. بالاخره رسانه بدون اینها نمی‌تواند اثربخشی خودش را داشته باشد. تلفیقی از آنها می‌تواند رسانه را اثرگذار كند.
در فرمایشات رهبری هم اشاره‌هایی به سردارسلیمانی شد كه بسیار نیروی راهبردی بود. سردار ظاهرا جوان محسوب نمی‌شد و شصت و اندی سن داشت، اما روحیات یك جوان پرتلاش، خلاق و امیدوار به آینده داشت و مثل یك جوان پرتلاش و موثر بود. لذا به نظرم باید این نگاه را در حد اعتدال بهش توجه داشته باشیم. حضرت آقا اشاره كردند كه خوشبختانه در رسانه ملی در سال‌های اخیر به جوانگرایی توجه شده است.