مرور و عبور

مرور و عبور

با روزنامه جام‌جم در ۷ خرداد ۲۰ سال قبل.

آغاز به کار مجلس ششم
ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، امروز هفتم خرداد ماه با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار خواهد کرد.
در اولین نشست مجلس ششم، هیات رئیسه سنی مجلس به طور موقت انتخاب می‌شود تا زمینه لازم برای بررسی اعتبارنامه نمایندگان، انتخاب هیات‌رئیسه و کمیسیون‌ها فراهم نماید.
در این هیات رئیسه سنی، دکتر شیخ به عنوان رئیس، عبایی خراسانی به عنوان نایب رئیس حضور خواهند داشت...
گفتنی است، ‌مجلس ششم به رغم تلاش برخی گروه‌‌های سیاسی، شاکله حزبی و جناحی نخواهد داشت و انتظار می‌رود حتی اعضای رسمی برخی احزاب و گروه‌ها در زمان‌های مختلف دیدگاه‌‌های خود را ارائه دهند.( صفحه 2 )


زلزله و فرهنگ غفلت
خرداد ماه هر سال یادآور زلزله مهیبی است که در نخستین ساعات بامداد روز سی و یکم همین ماه در سال 69 منطقه گیلان و زنجان را در هم کوبید... مطالعه تاریخ و ساختار زمین شناختی منطقه ایران نشان می‌دهد وقوع زلزله در این ایران در طول تاریخ امری عادی و متداول بوده. بر اساس آنچه در تاریخ ثبت شده شهرهای بزرگی نظیر نیشابور، تبریز، ‌شیراز و قزوین هر یک، چندین بار بر اثر زلزله ویران شده‌اند. تجربه کشورهای مترقی نشان می‌دهد که آمادگی برای رویارویی با زلزله و کاستن از آمار مرگ و میر و خسارت‌های ناشی از آن به کمک دانش و فناوری امری ممکن و معقول است و سرمایه‌ای که در این راه صرف می‌شود، کمتر از هزینه‌های مادی و معنوی برای جبران ویرانی و خسارت ناشی از زلزله است...اما ایران فقط یک موسسه ژئوفیزیک دارد که با در نظر گرفتن تورم اقتصادی، سال‌هاست رشدی نکرده است. ( صفحه 8)



عروس آتش و اولین حضور بین‌المللی
فیلم سینمایی عروس آتش به کارگردانی خسرو سینایی برای شرکت در اولین حضور بین‌المللی خود به آمریکا و جشنواره سیاتل می‌رود.
قاسم قلی‌پور، تهیه‌کننده فیلم می‌گوید: به جز من قرار بود آقای سینایی هم در این جشنواره شرکت داشته‌باشد که به دلیل گرفتار‌ی‌هایش به این جشنواره نمی‌آید. قرار است فیلم عروس آتش در دو سئانس در روزهای دوازدهم و چهاردهم مهر در جشنواره سیاتل به نمایش درآید. فیلم عروس آتش در جشنواره فیلم فجر سال گذشته جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد و زن را از آن خود کرد. ( صفحه 3)


رضا کیانیان در قصه‌های شهرک
مجموعه قصه‌های شهرک به کارگردانی بابک محمدی و بازیگری مهدی هاشمی -بازیگر معروف سریال سلطان و شبان - رضا کیانیان و سیروس ابراهیم زاده در دست تولید است.
محمدی درباره سریال قصه‌های شهرک می‌گوید: ما مسائل مختلف اجتماعی را به زندگی هنرمندان منتقل کرده‌ایم و اتفاقاتی را که برای آنها رخ  می‌دهد به تصویر می‌کشیم.( صفحه 3)


رودر رویی انگلیس و برزیل در غیاب رونالدو
امشب تیم‌ ملی برزیل می‌خواهد در ویمبلی باز هم تیم ملی انگلیس را ملغوب کند.
در دهه 90 تیم ملی انگلیس یکی از سنگین‌ترین شکست‌های خانگی خود را مقابل برزیل پذیرفت. برزیل، انگلیس را با حساب 3 بر یک مغلوب کرد. تیم ملی فوتبال انگلیس قهرمان جام جهانی 1966 لندن، چهار سال صبر کرد تا بتواند با اقتدار از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. لوکزامبورگ که این بار رونالدو و روماریو را در خط حمله تیمش ندارد، در آزمایشی حساس بازیکنان خود را به میدان می‌فرستد.( صفحه 11)