یك صبح بخیر تازه

برنامه صبح بخیر ایران با تغییراتی روی آنتن شبكه یك می‌رود

یك صبح بخیر تازه

« صبح بخیر ایران» كه به عنوان آشنایی برای همه ما تبدیل شده است، سال‌های سال است كه با حضور گروه‌های مختلف روی آنتن می‌رود و مخاطبان پر و پا قرصی دارد. این برنامه نزدیك یك‌ماه بود كه به خاطر همزمانی با ماه رمضان پخش نمی‌شد، ولی به‌تازگی باز هم خبر شروع آن از هفته آینده در فضاهای مختلف منتشر شد. اتفاقی كه گویا قرار است با تغییراتی همراه باشد كه البته بخشی از آن به حال و هوای ادامه‌دار كرونایی هم برمی‌گردد. اما در بخش‌های دیگر آیتم‌های تازه‌ای اضافه شده كه باید تا شنبه منتظر ماند و دید كه این بار قرار است شاهد چه اتفاقاتی در سلام صبح بخیر باشیم. داریوش دلیری، تهیه‌كنندگی این برنامه را به‌عهده دارد و پدارم كریمی و رضا امیراحمدی هم دو مجری‌اند كه سكان آن را جلو دوربین به دست می‌گیرند. در ادامه ما سراغ یكی از این مجریان و آقای تهیه‌كننده رفتیم تا از كم و كیف تغییرات این سری سلام صبح بخیر تا حدی باخبر شویم.

در این سری هم صبح بخیر ایران آیتم‌های مختلفی را تدارك دیده است؛ از بخش ادبی گرفته تا سرگرمی و ورزشی و...، موضوعی كه دلیری درباره‌اش می‌گوید: در این سری آیتم‌های گزارشی با موضوعات و فضاهای مختلف داریم و در این یك ماه سعی كردیم تا بخش‌های تولیدی را در نظر بگیریم. بخش فرهنگستان را هم كه قبل‌تر به صورت زنده با حضور كارشناس روی آنتن می‌رفت، این سری به شكل تولیدی پخش می‌شود.
 از صبحانه در طبیعت تا ایرانگردی
صبحانه یكی دیگر از بخش‌هایی است كه در این سری هم با شكل و شمایل تازه‌ای پخش می‌شود. بخشی كه به گفته دلیری این بار بیشتر در طبیعت با حضور حامد توسلی كه كارشناس تغذیه است، اتفاق می‌افتد، صبحانه‌های مفصلی كه با كمترین هزینه‌ها شكل می‌گیرند. در كنار اینها ایرانگردی هم قسمت دیگری است كه این سری هم با حضور علیرام نورایی روی آنتن می‌رود البته به دلیل كرونا و شرایط پیش آمده گروه نمی‌توانستند تا مدتی سفر بروند، اما ضبط این بخش هم با از سرگرفتن سفرها از اواسط ماه رمضان شروع شد. و اما یكی دیگر از بخش‌هایی كه با شروع دوباره صبح بخیر ایران قرار است بیشتر شاهد آن باشیم، حضور آقای سرلك در بخش اخلاق ایرانی-اسلامی در خانواده‌هاست؛ موضوعی كه او سال‌هاست در برنامه‌های مختلف درباره‌اش صحبت می‌كند و قبل‌تر هم كم و بیش در این باره حضور داشته، اما قرار است در این سری این حضور به بخش ثابتی از برنامه تبدیل شود.
 بورس، بیكاری و كنكوری‌ها
در كنار اینها از آنجا كه این برنامه جزو تولیدات صبحگاهی است و باید تا حد امكان بخش‌های مختلفی كه بتواند نگاه همه سحرخیزان را به خود جلب كند را داشته باشد، پرداختن به موضوعات روز هم در دستور كار آنها قرار دارد. ماجرای بورس و خرید و فروش سهام هم كه بحث داغ این روزهاست، یكی دیگر از مواردی است كه از پایه قرار است در این برنامه با حضور یك كارشناس مورد بررسی قرار بگیرد و مردم را با آن آشنا كند.
دلیری می‌گوید: این كه چطور می‌شود در بحث جهش تولید كه رهبری هم فرمودند كاری كرد؟ هم موضوعی است كه به فكر آن هستیم و با حضور كارشناسان موفق اقتصادی و كارآفرینان موفق قرار است تا حدامكان به آن بپردازیم تا بلكه بتوانیم در حوزه بیكاری با نظرات و همكاری آنها اقدامی انجام دهیم.
مسكن، خودرو، بیماری و در كل رخدادهای روز در فضای داخلی و بین‌المللی هم بخش دیگری است كه هر روز متناسب با موضوعی كه وجود دارد به آن پرداخته می‌شود. در بخش ورزشی هم با اجرای مهدی توتونچی، اتفاقات روز و مطرح این عرصه مطرح می‌شود. خبرسازان هفته با اجرای حمید خواجه‌نژاد هم آیتمی است كه در همین گروه جا می‌گیرد.
دلیری در ادامه سراغ كنكوری‌ها هم رفت و گفت: در این سال‌ها كنكوری‌ها و مشاوره تحصیلی برای آنها جزو بخش‌های همیشگی ما بودند و در این سری با توجه به شرایط پیش آمده و تعطیلاتی كه اتفاق افتاده ما با حضور محمدرضا پوردستمالچی به دنبال ارائه مشاوره‌ای هستیم تا به این گروه كمك كند و بگوید كه چطور باید در این روزها پیش بروند.
 خاطره بازی از دهه 60 تا 90
این تهیه‌كننده به بخش تازه‌ای كه قرار است در این سری از صبح بخیر ایران ببینیم هم اشاره كرد و گفت: در این سری به دنبال اضافه كردن بخشی هستیم كه چون آرشیوی است، مقداری كارمان را سخت می‌كند. ما از دهه 60 تا 90 به دنبال همه اتفاقات، فیلم، سریال و برنامه‌هایی هستیم كه در آن مقاطع پربیننده بودند، بخشی كه نه مثل برنامه چهل‌تیكه، بلكه قرار است در قالب تازه‌ای به مدت حدود ده دقیقه آن را تولید و پخش كنیم. این ماجرا هم تا حدی در
یك ماهی كه اجرا نداشتیم پیش رفته است.
تهیه و تولید نمآهنگ‌هایی از سراسر كشور كه با موسیقی نواحی همراه شده هم بخش دیگری است كه برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای شده است.
 حضور 2 مجری
از آنجا كه كرونا همچنان كم و بیش جولان می‌دهد، دست‌اندركاران این برنامه هم به فكر افتادند تا با شیفتی كردن اجرا و حضور بخشی از عوامل تا حدامكان خطر را به حداقل برسانند به همین دلیل به‌گفته دلیری روزهای شنبه و سه‌شنبه رضا امیراحمدی برنامه را اجرا می‌كند و بقیه را هم پدرام كریمی روی آنتن می‌برد تا به قول او اگر روزی برای یكی از آنها مشكلی پیش آمد امكان جایگزینی هم وجود داشته باشد.
دلیری با اشاره به چگونگی شکل‌گیری بخش‌های مختلف در این برنامه گفت: صبح بخیر ایران یكی از قدیمی‌ترین برنامه‌های صبحگاهی است و سینه‌به‌سینه گشته و به ما رسیده است برای همین ادامه آن مسؤولیت سنگینی برای ما بود. در این مسیر ما بخش‌های سری‌های قبلی را بررسی كردیم تا ببینیم كدام پربیننده‌تر بود و حتی نگاهی هم به دیگر برنامه‌های صبحگاهی داشتیم و مثل یك بیننده آنها را تماشا كردیم و مثلا من با دیدن برنامه ویتامین 3 علی ضیا، آقای سرلك را دیدم كه حضور او با استقبال مردم همراه بود و برای همین در این سری هم سراغ ایشان رفتیم . او می‌گوید كه هر بخشی مثل همان آیتم صبحانه علاوه‌بر طرفدارانش گاهی با انتقاداتی هم همراه است و برخی‌ها می‌گفتند كه این چه غذاهایی است كه معرفی می‌كنید، به همین دلیل تا حد امكان نظرات آنها هم لحاظ شده است.

می‌ترسم خواب بمانم
رضا امیراحمدی كه به قول خودش 13 سال است تجربه اجرای برنامه‌های صبحگاهی را دارد، در این سری هم با صبح بخیر ایران همراه شده، او درباره این اتفاق می‌گوید: همیشه می‌گویند از تفكر صبح غافل نشوید و قدر این زمان را بدانید، علم هم ثابت كرده كه صبح‌ها كره زمین اكسیژنی را تولید می‌كند كه در سلامت روح و روان تاثیر دارد و سهم كسانی می‌شود كه این ساعت بیدار باشند، خلاصه آن كه همه اینها دست به دست هم دادند كه من تصمیم بگیرم برنامه‌های صبح را به عهده بگیرم و با عشق و انرژی در آنها حاضر شوم چرا كه یك سلام از پشت دوربین می‌تواند روز خیلی‌ها را بسازد و به آنها انرژی بدهد. به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات هم ماجرای دیگری است كه امیر‌احمدی درباره‌اش گفت: در این برنامه هم به دنبال آن بودم تا واقع‌بینانه و با انرژی مثبت صحبت كنم و هر موضوعی را به شكلی مطرح كنم كه شیرین باشد. همچنین ارائه اطلاعات تازه هم موضوع دیگری است كه برای آن همیشه مطالعه می‌كنم تا بتوانم به سهم خودم در بالا بردن امید و نشاط در جامعه نقشی داشته باشم. و در آخر هم او از ترس همیشگی‌اش برای این برنامه تعریف كرد و افزود: اوایل خیلی برایم سخت بود كه 6 صبح بیدار شوم و هر شب نگران بودم كه خواب بمانم، اما این مشكل را هم حل كردم و شب‌ها به‌ناچار ساعت‌10
می‌خوابم تا بتوانم به موقع بیدار شوم و سرحال باشم. با این حال آن مساله‌ای كه بیشتر من را می‌ترساند و علی‌اكبر عالمی به آن ترس مقدس می‌گوید، این است كه خدای ناكرده اطلاعاتی بدهم كه بیات باشد، اتفاقی كه مسمومیت و تخریب آن هم زیاد است.