4 نقطه آسیب آمریکا در اعتراضات اخیر

روایت فرید زکریا از قتل جورج فلوید

4 نقطه آسیب آمریکا در اعتراضات اخیر

 فرید زکریا، نامی شناخته شده برای مخاطبان تحولات داخلی و بین المللی آمریکاست.  وی  مقاله نویس  برجسته و مطرح  نشریه تایم، نظریه پرداز و از استادان شناخته شده مسائل سیاست خارجی در آمریکا محسوب می‌شود. این فعال رسانه‌ای 56 ساله، مجری برنامه شبانگاهی جی‌پی‌اس در سی‌ان‌ان است. وی همچنین به عنوان کارشناس مسائل سیاستگذاری در کانال‌های تلویزیونی سراسری سی‌ان‌ان، پی‌بی اس و شبکه ‌ای‌بی‌سی نیز حضوری پررنگ داشته است.
تحلیل فرید زکریا از آنچه امروز در مینیاپولیس و دیگر شهرهای آمریکا می‌گذرد، در نوع خود قابل تامل است. وی در شبکه سی‌ان‌ان در این خصوص می‌گوید: من نیز از آنچه طی روزهای اخیر در آمریکا گذشته است مانند شما(مخاطبان) متعجب هستم. در تحلیل ناآرامی‌های آمریکا پس از مرگ جورج فلوید، لازم است چهار نکته را مدنظر قرار دهیم.
 ساختار عدالت در آمریکا
نکته اول، به ساختار عدالت کیفری در ایالات متحده مربوط می‌شود. اگرچه در خصوص تحقق عدالت کیفری در قبال سیاهپوستان، پیشرفت‌هایی حاصل شده اما باید تاکید کنم بی‌عدالتی‌های موجود ریشه دار و عمیق است. این دقیقا همان موضوعی است که روزنامه واشنگتن پست نیز به آن اشاره کرده است؛ به عنوان مثال سیاهپوستانی که در خودروی خود به سر می‌برند و مشغول رانندگی هستند، دو برابر سفیدپوستان مورد تفتیش و بازرسی قرار می‌گیرند، این در حالی‌است که تعداد سفیدپوستانی که سوار وسیله نقلیه می‌شوند به مراتب از سیاهپوستان بیشتر است. نکته قابل تامل‌تر این‌که احتمال حمل مواد ممنوعه توسط سیاهپوستان نسبت به سفیدپوستان کمتر است. با این حال آنها بیشتر مورد توجه و بازرسی قرار می‌گیرند.
در خصوص صدور احکام دادگاه و حکم اعدام نیز ماجرا به همین گونه است. به عنوان مثال میان احکام اعدامی که در ایالت کارولینای شمالی و بین سال‌های 1980 تا 2008 میلادی صادر شده است، سیاهپوستان آسیب بیشتری دیده‌اند. در این ایالت احتمال صدور حکم اعدام در قبال قتل فردی سفیدپوست، سه برابر صدور این حکم در قبال فردی سیاهپوست است.
 اختیارات گسترده پلیس
نکته دوم، به اختیارات گسترده پلیس آمریکا باز می‌گردد. من در کشورهای مختلفی رفت و آمد داشته‌ام. نکته ای که در قبال پلیس آمریکا توجه مرا جلب می‌کند این است که مانند یک فرد اشغالگر با حداکثر تسلیحات ممکن در خیابان‌ها حضور دارند. پلیس آمریکا مجهز به سلاح‌هایی است که در اختیار ارتش قرار دارد. فراتر از آن، اتحادیه‌ها و هیات‌های منصفه و سایر نهادهای تشکیلاتی و تاثیرگذار از افسران خاطی پلیس ( که به سیاهپوستان شلیک می‌کنند و رفتارهای نژادپرستانه دارند) حمایت می‌کنند، حتی اگر واقعا آنها مجرم بوده و اقدامی غیر قانونی انجام داده باشند.
 جامعه آمریکا، عصبانی است
نکته سوم به شرایط خاص و ویژه‌ای مربوط است که هم اکنون آمریکا در آن قرار گرفته است. به مدت سه ماه شاهد اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در  کشور بوده‌ایم. از سوی دیگر، 40 میلیون نفر نیز شغل‌های خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن از دست داده اند. بدیهی است در چنین شرایطی جامعه آمریکا عصبانی است. مردم نیاز دارند هر چه سریع‌تر به شرایط عادی زندگی خود برگردند، حتی به قیمت به‌کارگیری مراقبت‌ها و احتیاط‌های بیشتر.
 بروز تفرقه در آمریکا
در نهایت لازم است به سطح رهبری آمریکا ( در قبال اعتراضات) اشاره کنیم. اگر مردم احساس کنند رهبرانشان شجاعت داشته و با آنها همدل هستند، به توصیه‌هایشان گوش داده و با رهبرانشان همراهی می‌کنند. سال 1968 و پس از قتل مارتین لوترکینگ، رابرت کندی از مردم ایندیاناپولیس خواست از خشونت و اتخاذ رفتارهای تند و اعتراضات مخرب بپرهیزند. با این حال ( اکنون) در سطح محلی و ایالتی شاهد وجود تفرقه و عدم اتحاد در کشور هستیم. این تفرفه و عدم اتحاد، بازتابی از وجود مشکلات واقعی در آمریکاست.
منبع: سی‌ان‌ان