فوتبال ایران در تنگنا

با اعلام برنامه تیم‌ملی و لیگ‌قهرمانان، لیگ‌برتر فشرده‌تر می‌شود

فوتبال ایران در تنگنا

فدراسیون‌فوتبال و سازمان‌لیگ برای اتمام لیگ‌جاری و همین‌طور شروع لیگ فصل بعد، حدود 3 ماه فرصت دارند. پرونده فصل فوتبال ایران(لیگ و حذفی) معمولا خردادماه بسته می‌شود. تیم‌ها به تعطیلات می‌روند و پس از آن در تیرماه لیگ فصل جدید آغاز خواهد شد، اما حالا که وارد نیمه‌دوم خردادماه شده‌ایم، خبری از اتمام رقابت‌های لیگ‌برتر فصل 99-98 نیست. این یعنی  هفته‌های فشرده‌ای در انتظار باشگاه‌های ایران است. این فشردگی زمانی جدی‌تر می‌شود که متوجه شوید کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا زمان برگزاری رقابت‌های خود را مشخص کرده‌اند.
برنامه بازی‌های ملی
طبق تصمیم کنفدراسیون، رقابت‌های لیگ‌قهرمانان به صورت متمرکز از 24 شهریور تا 6 مهرماه برگزار می‌شود. احتمالا قطر کشور میزبان است. در این فرصت بازی‌های مرحله مقدماتی به پایان خواهد رسید و بازی‌های مرحله حذفی هم بعد از دیدارهای ملی برگزار می‌شود.
با تصمیم فیفا هم رقابت‌های مرحله مقدماتی جام‌جهانی روزهای  17 و 22 مهر و 22 و 27 آبان‌ماه برگزار خواهد شد. دو بازی هنگ کنگ و کامبوج در مهر و دو بازی بحرین و عراق هم در آبان ماه انجام می‌شود تا تکلیف صعود ایران به مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی مشخص شود.
این یعنی فدراسیون‌فوتبال باید سریعا برنامه‌ریزی کند تا تکلیف بازی‌های لیگ روشن شود. با تصمیم و تاکید سازمان‌لیگ، رقابت‌ها از 29 خرداد آغاز می‌شود؛ هر چند در روزهای اخیر دوباره بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است. وزارت‌بهداشت و ستاد ملی کرونا هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده‌اند ولی کاملا پیداست وزارت ورزش برای برگزاری رقابت‌ها، درخواست زیادی از آنها داشته است.
مشکل نمایندگان ایران در آسیا
برنامه‌ریزی صورت‌گرفته نشان می‌دهد تیم‌ملی هم زمان زیادی در اختیار ندارد. فاصله اتمام بازی‌های مقدماتی لیگ قهرمانان با حضور استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان تا زمان شروع بازی‌های تیم ملی تنها 11 روز است. تا بازیکنان ریکاوری کنند و تمرینات گروهی با حضور لژیونرها شکل بگیرد و کامل شود، زمان می‌برد و عملا تیم‌ملی فرصت آنچنانی ندارد. طبیعتا رقابت‌های اروپایی چون با فشردگی برگزار می‌شود و هم این‌که اکثر بازیکنان کلیدی ایران در خارج از کشور هستند، بنابراین وضعیت مبهم و سخت به نظر م‌رسد.
اعلام برنامه‌های برگزاری رقابت‌های بین‌المللی در شرایطی است که هنوز در فوتبال ایران افراد زیادی بر طبل تعطیلی مسابقات می‌کوبند و شدت عمل و فشار آنها به سازمان‌لیگ فوتبال ایران مانع از تصمیم‌گیری قاطع در این‌زمینه شده است. فوتبال ایران ۹ هفته برای انجام لیگ این فصل فرصت دارد و سپس باید به تعطیلی برود و بعد از آن هم تیم‌ها باید خود را آماده لیگ بعدی کنند. لیگی که ممکن است انجامش به بعد از بازی ایران مقابل کامبوج موکول شود. نباید فراموش کرد که جام‌حذفی هم هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده و باید زمانی هم برای برگزاری آن صرف شود؛  پس شاید اصلا برگزاری این مسابقه کنسل شود. آنچه مشخص است این‌که روزهای‌سختی در‌انتظار فوتبال ایران است و تاخیر بیشتر در برگزاری رقابت‌ها، تنها مشکلات را در آینده بیشتر خواهد‌کرد.
لیگ‌برتر از هفته آخر خرداد
کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره شروع مجدد لیگ‌برتر فوتبال گفت: با شرایط فعلی و طبق پروتکل اگر اتفاق غیر‌مترقبه‌ای رخ ندهد برای بازگشایی اماکن و مسابقات ورزشی در مناطق سفید محدودیتی نداریم. او ادامه داد: از اول خرداد مجوز برگزاری تمرینات را صادر کردیم و اگر اتفاق خاصی نیفتد از هفته آخر خرداد مسابقات فوتبال آغاز می‌شود. اما هر جا که وزارت ورزش بر اساس ارزیابی‌ها احساس کند ممکن است افزایش خطر داشته باشیم، مسابقات متوقف می‌شود و حداقل یک قدم به عقب برمی‌گردیم.