پدرسالار؛ قسمت آخر

پرونده کوچک جام‌جم برای ادای دین به استاد محمدعلی کشاورز که عصر دیروز برای همیشه از میان ما رفت

پدرسالار؛ قسمت آخر

استاد محمدعلی کشاورز با پنج دهه فعالیت در عرصه بازیگری توانست یکی از هنرمندان مورد علاقه همه مردم ایران باشد. به همین دلیل از روز گذشته و درست دقایقی پس از انتشار خبر درگذشتش افراد سرشناس و چهره‌های شناخته شده پیام‌های تسلیتی را برای این هنرمند در رسانه‌ها منعکس کردند، از جمله ریاست سازمان صداوسیما و معاونت سیما و مدیران فرهنگی و سینمایی.


دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما نیز در پیامی درگذشت استاد محمدعلی کشاورز، هنرمند پیشکسوت تلویزیون و سینما را تسلیت گفت:« درگذشت محمدعلی کشاورز، چهره ماندگار عرصه بازیگری، موجب تأثر و اندوه عمیق اینجانب شد. این بازیگر توانمند، یکی از ستاره‌های درخشان آسمان هنر این سرزمین بود.
 بازیگر متعهدی که هیچ گاه نام و یادش از ذهن و دل مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد. مرحوم محمدعلی کشاورز ازجمله بازیگرانی بود که بیشتر با سیما و سریال‌های تلویزیونی شناخته شد. بدون شک کمتر کسی است که سریال «پدرسالار» را دیده باشد و بازی او در نقش اسدا... را تحسین نکرده باشد.
 سریال‌های «هزار دستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان» و «گرگ‌ها» نیز از دیگر مجموعه‌های تلویزیونی بودند که این بازیگر با حضور خود به آنها وزن هنری بیشتری بخشید. هجرت این بازیگر بزرگ، یک خسارت برای فرهنگ و هنر ما و به‌ویژه رسانه ملی محسوب می‌شود؛ چرا که محمدعلی کشاورز از بازیگرانی بود که تا پایان عمر، متعهدانه و بی‌حاشیه زندگی و فعالیت کرد. اینجانب، درگذشت این هنرمند فقید را حضور خانواده محترم ایشان، خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای آن هنرمند والا مقام رحمت و غفران الهی مسألت دارم.»
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت استاد محمدعلی کشاورز را تسلیت گفت: « صفای نفس، خلوص، تواضع و فروتنی استاد فقید مرحوم محمدعلی کشاورز میراث مانایی است از هنرمندی که با شرافتش در گنجینه هنرهای نمایشی این آب و خاک، چون دری نایاب تابنده خواهد ماند. فقدان این چهره بی‌مانند و ماندگار هنر را به تمامی هنردوستان ایران زمین، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و برای بازماندگان معزز، صبر جمیل و برای روح بزرگ این هنرمند پیشکسوت، علو درجات را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.»
سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در پیام تسلیت برای درگذشت محمدعلی کشاورز نوشته است: «محمدعلی کشاورز، بازیگر و هنرمند ارزشمند کشورمان از نسل هنرمندانی است که با حمیت و جدیت چراغ تئاتر و صحنه و هنر را روشن نگه داشتند، نقش‌های به یادماندنی بازی کردند و در هموار شدن راه دشوار هنر نقش داشتند. استاد کشاورز چند دهه با نقش آفرینی خود در تئاتر و سینما و تلویزیون خاطراتی ماندگار به یادگار گذاشت و ما در برابر آیینه هنر این هنرمندان به زندگی و چگونه زیستن فکر کردیم. استاد محمدعلی کشاورز نوشته بود «یکی از سرمایه‌های بزرگ من تئاتر است»، تئاتر و صحنه و هنر را سرمایه بزرگ زندگی خود می‌دانست و امروز تئاتر، سینما و تلویزیون در اندوه یکی از سرمایه‌های ارزشمند خود است، استاد کشاورز سرمایه فرهنگ و هنر ایران است و در پس سال‌های عمر پربارش آسمان آبی دیده می‌شود. درگذشت استاد محمدعلی کشاورز را به خانواده گرامی‌اش، هنرمندان و هموطنان تسلیت می‌گویم و برای آن زنده‌یاد نیکنام آرامش و علو درجات را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
حسین انتظامی، رئیس سازمانی سینمایی در پیامی درگذشت محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت سینما را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «فسبحان الذی بیده ملکوت کل شیء و الیه ترجعون استاد محمدعلی کشاورز، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما پرکشید و به دیار باقی شتافت. ترجیع‌بند زندگی هنری مرحوم کشاورز و مولفه مشترک نقش‌های ماندگار  و متنوع او در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، مردمی بودن و الهام گرفتن از مسائل مردمان روزگار خویش بود. فقدان این هنرمند تکرارناپذیر را به اهالی فرهنگ و هنر به‌ویژه اصحاب سینما تسلیت می‌گویم و از خداوند منان علو درجات برای آن مرحوم  و صبر و شکیبایی برای بازماندگان محترم  خواستارم.»
رضا بابک، بازیگر در پی درگذشت محمدعلی کشاورز از او به عنوان بازیگری بی‌نظیر یاد کرد که حضورش هم بر صحنه تئاتر و هم مقابل دوربین بسیار اثرگذار بود. در یادداشت این هنرمند آمده است: «عالیجناب محمدعلی خان کشاورز هم از میان ما رفت. آرتیستی با سابقه‌ درخشان بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون. استاد عزیزمان محمدعلی کشاورز در حضور صددر صدی در نقش‌هایی که به ایشان محول می‌‌شد، نمونه بود و در قالب شخصیت‌های گوناگون، بی‌نظیر بود چه در ارائه شخصیت‌های ایرانی و در چه در آفرینش کاراکترهای فرنگی.
عزیزمان محمدعلی کشاورز تمام مختصات یک بازیگر درجه یک را دارا و حضورش چه در صحنه و چه در تصویر،  بسیار تاثیرگذار بود. نگاه زیبایش در نقش‌ها ... صدای گیرا و پرقدرتش روی صحنه و انعطاف بدنش در حرکات یک شخصیت، بی‌نظیر بود. محمدعلی کشاورز، استاد بی‌بدیل بازیگری از میان ما رفت و جای خالی‌اش بسیار بسیار احساس می‌شود. روح بزرگش قرین رحمت و یاد بزرگش زنده و جاودان باد!»
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه با انتشار متنی، درگذشت استاد محمدعلی کشاورز را تسلیت گفت. در متن سخنگوی وزارت خارجه آمده است: «استاد محمدعلی کشاورز از تبار هزاردستان هنر بودند که در قاب سیمین سینما، تئاتر و تلویزیون، نقش‌های ماندگار به یادگار گذاشتند. هنرنمایی ایشان در لوح دل و جان ایرانیان و تاریخ پرفروغ سینمای ایران جاودانه است. درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به هموطنان هنردوست و اهالی هنر تسلیت می‌گویم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان صداوسیما
به مناسبت درگذشت محمدعلی کشاورز


رئیس رسانه ملی با صدور پیامی، درگذشت استاد محمد علی کشاورز را تسلیت گفت. متن کامل  پیام به شرح زیر است:
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت یکی از چهره‌های ماندگار عرصه هنر کشور استاد محمدعلی کشاورز را که از ستارگان سینما، تئاتر و تلویزیون بود و مردم با نقش‌های تاریخی او خاطره‌های بسیار دارند تسلیت عرض می‌کنم. «پدرسالار» دوست داشتنی مخاطبان تلویزیون در آخرین روزهای بهار ۹۹ از این کره خاکی
خداحافظی کرد، اما با نقش‌آفرینی ماندگار خود در چهل و پنج فیلم سینمایی،
سی و هشت سریال تلویزیونی و ده‌ها ئتاتر و تله‌تئاتر همواره در قلب و جان مردم ایران باقی خواهد ماند.
از درگاه خداوند تعالی برای آن چهره ماندگار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.


آخرین حضور

سریال «پاتوق» را می‌توان آخرین حضور این بازیگر در تلویزیون دانست. وی به دلیل کهولت سن نتوانست در هیچ اثر نمایشی حضور پیدا کند. اما در شب یلدای سال گذشته یک قسمت از برنامه چهل تیکه به وی اختصاص داده شد که وی به دلیل بیماری و کهولت سن نتوانست در استودیو حضور پیدا کند و تیم چهل تیکه همراه علیمردانی به منزل او رفت و برنامه جذابی را تهیه کردند که مورد استقبال بیننده‌ها قرار گرفت.


یادنامه کشاورز در سیما

در پی درگذشت محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت کشورمان، شبکه نمایش برای ادای احترام به این هنرمند با پخش فیلم سینمایی خاطره‌انگیز «مادر»یاد وی را گرامی می‌دارد.
امشب ساعت 23، نسخه اصلاح رنگ شده فیلم سینمایی مادر به کارگردانی و نویسندگی زنده‌یاد علی حاتمی با بازی این هنرمند تازه درگذشته را پخش خواهد کرد.
فیلم سینمایی خاطره انگیز مادر، داستان پیرزنی است که در سرای سالمندان زندگی می‌کند و به خانه برمی‌گردد تا روزهای پایانی عمرش را در خانه‌اش و کنار فرزندانش که هر کدام گوشه‌ای به زندگی خود مشغولند، بگذراند.
 همچنین شبکه نسیم نیز برنامه «چهل تیکه» و آخرین حضور تلویزیونی آن زنده‌یاد در این برنامه را در ساعت ۲۳ چهارشنبه شب، ۲۸ خرداد بازپخش می‌کند.