تلخ اما شیرین

این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 19 و 10 دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود

تلخ اما شیرین

برنامه‌سازان رادیویی با شروع فصل تابستان تلاش می‌کنند برنامه‌های مفرح‌تری را برای شنوندگان آماده کنند تا اوقات فراغت شان به بهترین شکل پر شود. به همین دلیل برنامه‌های عصرگاهی رنگ و لعاب ویژه‌تری به خود می‌گیرد. برنامه «ایرانشهر» نیز از آن دسته برنامه‌های طنز عصرگاهی است که به صورت مجله‌ رادیویی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 19 و 10 دقیقه به صورت زنده از رادیو ایران پخش می‌شود. تهیه‌کنندگی این برنامه به صورت یک هفته در میان با حسین معصومی و آرمان ستوده است. مهرناز فقیهی و لیلا صفری مجریان این برنامه به صورت یک هفته در میان هستند و منصور اسکندری در نقش «کمال همنشین» بازیگر طنز ثابت این برنامه است.

 چه خبر از ساختمان 9 دی؟
ساختمان 9 دی- معروف به ساختمان پخش جدید- پر است از استودیوهای مختلف شبکه‌های گوناگون رادیویی که از جلوی هرکدام از آنها که می‌گذری صدای برنامه‌ای در حال پخش به گوش می‌رسد. پیش از شروع برنامه «ایرانشهر» روبه‌روی استودیو در راهرو  با مهرناز فقیهی، از مجریان جوان رادیو ایران، روبه‌رو می‌شویم. به گفته خودش سه چهار سالی است که اجرای این برنامه عصرگاهی را در کنار کمال همنشین بر عهده دارد. او درباره این همکاری می‌گوید: بعد از استقبال شنوندگان از اجرای دو نفره من و آقای کمال همنشین، تصمیم گروه جامعه رادیو ایران بر این شد که این روند ادامه پیدا کند. خوشبختانه این کنار هم بودن و داشتن دیالوگ جواب داد و همکاری ما تاکنون ادامه پیدا  کرده است. این برنامه رویکرد طنز دارد و مجله‌ای اجتماعی است که در آن از اتفاقات اجتماع صحبت می‌شود. حال این اتفاقات می‌تواند یک موضوع کلی برای برنامه یا اتفاق خاص باشد که هر کدام تلنگری در قالب طنز برای همه ماست. گاهی همین تلنگرها باعث می‌شود به آن موضوع فکر کنیم و اگر نیاز به اصلاحی باشد از خودمان شروع کنیم.
 نوشتن برای آقا کمال سخت است!
محبوبه احمدی‌زاده، نویسنده و مسؤول ارتباطات برنامه «ایرانشهر» نیز پیش از شروع برنامه می‌گوید: ایرانشهر در قالب طنز و رگه‌های جدی به موضوعات اجتماعی مختلف می‌پردازد. هر روز هم با توجه به موضوع روزانه برنامه، آیتم‌های ایرانگردی داریم که در آن نقاط مختلف ایران به همراه آداب و رسوم مردم آن منطقه را معرفی می‌کنیم.
او درباره بازخورد مخاطبان اشاره می‌کند: محوریت اجرای برنامه با آقای اسکندری و بگومگوهایی است که با مجری دارد. شنوندگان ما شخصیت آقا کمال را بسیار دوست دارند، به طوری که در این دو هفته‌ای که نبود و شخصیت دیگری با نام «ملون» جای او آمده بود، مخاطبان گله و انتقادات فراوانی داشتند. آنها فکر می‌کردند شخص دیگری جایگزین شده است.
احمدی‌زاده درباره چالش‌های نویسندگی این برنامه توضیح می‌دهد:  نوشتن برای آقا کمال چندان راحت نیست. چون من در دو هفته متن می‌نویسم. در هفته مقابل بخشی به نام سوالات آقا کمال را داریم که من آن سوالات را طراحی می‌کنم، می‌نویسم و خودم هم با شنوندگان آن را ضبط می‌کنم.
 از همه‌چیزدان تا هیچی‌ندان
منصور اسکندری درباره نقش کمال همنشین تاکید می‌کند: شخصیت کمال همنشین با برنامه ایرانشهر شروع شد و اکنون حدود پنج سال است که از عمر برنامه و این شخصیت می‌گذرد. از ابتدا قرار شد آقا کمال، خصوصیات همه‌چیزدان و هیچی‌ندان باشد! یعنی آدمی مانند بسیاری از ما که در جامعه عادت به نمی‌دانم گفتن نداریم. این شخصیت هم در سطحی بالاتر نه تنها نمی‌گوید «نمی‌دانم» بلکه نظر کارشناسی ارائه می‌دهد و به مسائل ورود هم می‌کند. این شخصیت، کاراکتر فانتزی داشته، شناسنامه دقیقی هم ندارد و مشخص نیست متعلق به چه دوره و جغرافیایی است.
وی ادامه می دهد: این شخصیت گاهی با نوستالژی‌های دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها همراه است و گاهی از صحبت‌هایش این‌گونه برمی‌آید که آفتاب لب بام است که از هردوره‌ای خاطره و حدیثی دارد. گاهی هم همانند دلقک‌های سیرک است که در گفتار و رفتارش کجی‌هایی دارد اما گویا گاهی هم از برخی مسائل سر درمی‌آورد. بسیاری از ابعاد شخصیتی این کاراکتر در تعامل با گوینده برنامه و با دیالوگ‌هایی که دارند بروز می‌کند.
اسکندری درباره بداهه بودن برنامه توضیح می‌دهد: درست است برای برنامه متن داریم اما اساس برنامه بداهه است چون قالب زندگی ما هم بداهه است. ما هم در همین قالب خودمان را به زندگی و لحظه‌ها می‌سپاریم و سعی می‌کنیم هر اتفاقی که در برنامه می‌افتد آن را به دل برنامه بکشانیم و بخشی از برنامه شود.
 دغدغه مردم
حسین معصومی از تهیه‌کنندگان جوان رادیو ایران است که از سال 84 در رادیو ایران مشغول بوده و برنده جایزه از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی صداست. او درباره ایرانشهر عنوان می‌کند: این برنامه، مجله‌ای عصرگاهی با نگاه طنز به مسائل اجتماعی و اخلاقی است، هدف ما این است دقایقی با مردم که خسته از کار روزانه به منزل برمی‌گردندباشیم تا اگر استرس و فشاری در طول روز داشته‌اند را به فراموشی بسپارند. مخاطبان ما از سراسر کشور و از همه قومیت‌ها هستند. یکی از ویژگی‌های برنامه این است که همه همکاران دغدغه مردم را دارند و هر کس به سهم خود سعی می‌کند حال مردم را خوب کند. ما در این برنامه مبتنی بر متن هستیم ولی در حین برنامه به بداهه هم می‌پردازیم. خود کمال همنشین نیز ذهن آماده‌ای دارد که به بهتر پیش رفتن برنامه کمک می‌کند.
 سرعت عمل بالا
علی طاهری‌فرد، صدابردار برنامه 12 سال است در این واحد مشغول است. او می‌گوید:‌  شاید این برنامه به لحاظ مفرح بودن و ارتباط با مخاطبان، ویژه‌ترین آنها باشد. شخصیت استاد کمال و روحیه طنز او بسیار دوست داشتنی است، همچنین انرژی تیم برنامه ایرانشهر و تهیه‌کننده خوب ماست که کار در این برنامه را برایم جذاب کرده است. صدابرداری در رادیو به آن معنا که در تلویزیون و سینما استفاده می‌شود نیست. در اینجا خروجی میکسر روی آنتن است و دقیقا هر صدایی که شنوندگان می‌شنوند از این خروجی می‌گذرد. همچنین داشتن سرعت عمل و نینداختن سکوت و میکس صدا در برنامه از دیگر مواردی است که کار صدابرداران را از هم متمایز می‌کند.