شیراز سیراب می‌شود

شیراز سیراب می‌شود


همزمان با رشد روزافزون جمعیت و گسترش سایر تاسیسات زیربنایی و توسعه کلانشهر تاریخی شیراز در 25 سال اخیر، مطالعات برداشت آب از دریاچه سد درودزن و تصفیه و انتقال آن جهت تامین مصارف آب شهری و صنعتی این شهر در دستورکار شرکت آب منطقه‌ای فارس قرار گرفت. به‌همین‌منظور و جهت انتقال آب مورد نیاز بخشی از کلانشهر شیراز، اجرای خط دوم آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن با استفاده از توان و پتانسیل شرکت‌های داخلی آغاز شد. عملیات اجرایی این طرح عظیم که شامل خط لوله، ایستگاه پمپاژ، احداث مخازن سه‌گانه و حفر تونل به طول پنج کیلومتر است در سال 90 آغاز و علی‌رغم مشکلات موجود با جدیت پیگیری شد و اکنون به یاری خداوند فاز اول این طرح به ظرفیت 750 لیتر بر ثانیه به بهره‌برداری رسیده‌است.
براساس برآورد روز، این ابرپروژه تاکنون هزینه‌ای بیش از ۵۴۰میلیارد تومان در بر داشته که به قیمت روز بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود و امید می‌رود با تامین اعتبارات مورد نیاز باقیمانده، بتواند در اسرع وقت با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد.
از ویژگی‌های خاص این خط، ظرفیت بالا و ارتفاعات صعب‌العبور در بخشی از مسیر بود که باعث احداث یک باب ایستگاه پمپاژ در مقیاس بزرگ و در بخشی دیگر از مسیر نیز تونلی به طول ۴/۴ کیلومتر با شرایط خاص شد. با توجه به خاص‌بودن ایستگاه پمپاژ و عدم تولید بخشی از تجهیزات مورد نیاز در کشور مجبور به تامین از خارج کشور بودیم که تشدید تحریم‌های ظالمانه و یکطرفه در دو سال اخیر و عدم همراهی کامل کارخانه‌های سازنده در مسیر راه‌اندازی، خوشبختانه این مهم توسط کارشناسان خبره و متعهد داخلی به سرانجام رسید.