ضرورت تشکیل کمیته صیانت از آب

ضرورت تشکیل کمیته صیانت از آب

آقای خیرالهی یکی از ساکنان جاده چالوس است؛ یکی از قدیمی‌های منطقه که به معضل دیگری اشاره می‌کند و به ما می‌گوید: افزایش رستوران‌ها و باغ‌های تفریحی و تصرفات غیرقانونی در حریم رودخانه کرج، ورود فاضلاب‌ها و پساب شهری و روستایی، باعث شده برخی افراد سودجو، حرمت آب را نگه نداشته و آن را آلوده کنند، به گونه‌ای که وضعیت بهداشت در طول جاده و حریم رودخانه ، واقعا در حد مطلوبی نیست و برای همین توصیه جدی ما تشکیل کمیته صیانت از آب با حضور فعال و جدی دستگاه‌های ذی‌ربط است.
داوود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز  هم درباره ساماندهی حریم رودخانه در این منطقه به ما می گوید: برای اولین بار در سال گذشته، برای رفاه حال مسافران و گردشگران به شهرداری آسارا مجوز دادیم  در منطقه «ری زمین» شرایط و بستر مناسب را برای حضور امن گردشگران در کنار رودخانه کرج فراهم کند. البته اقدامات محدودی انجام شده و امیدواریم با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی، در راستای طرح‌های جامع گردشگری و ساماندهی حریم رودخانه این نقطه و نقاط مشابه دیگر، شناسایی شده و آماده بهره برداری شود.   نجفیان ادامه می‌دهد: به زودی سامانه پیام رسانی، راه‌اندازی شده و برای تمامی مسافران این محور، هشدارها و پیام‌های ایمنی ارسال می‌شود. همچنین به منظور اطلاع رسانی بیشتر به گردشگران، با توجه به محدودیت‌های موجود، نسبت به نصب بنرهای بزرگ، اقدام کرده‌ایم اما برخی افراد سودجو با پاره کردن این بنرها یا سرقت داربست‌ها، آنها را امحا یا مخدوش می‌کنند! او با اشاره به ضرورت پالایش رودخانه هم می گوید: تاکنون هلال احمر، تکاوران ارتش و تعدادی از غواصان بومی، کار تخلیه اجساد انسان‌ یا لاشه حیوانات را انجام می‌دادند تا این که در جلسه شورای تأمین استان، تکلیف شد ما این مسؤولیت را بر عهده بگیریم. به همین منظور با غواصان بومی ‌که در قالب شرکت تعاونی فعالیت می‌کنند قرارداد بستیم و از آنها حمایت کردیم تا دلگرم باشند و قرار شده که حق‌الزحمه این عزیزان را هم بپردازیم و تعدادی لباس کامل غواصی نیز خریداری شده که در حال واگذاری است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز، در خصوص راه‌اندازی ایستگاه‌های پایش آنلاین در طول مسیر رودخانه کرج  می‌گوید: علاوه بر نمونه برداری‌های ماهانه، محیط‌زیست و آب منطقه‌ای در نقاطی که احتمال بروز آلودگی می‌داد، تعداد چهار ایستگاه در حوزه‌های بالادست و پایین دست سد، نصب و راه‌اندازی کرده و به صورت شبانه‌روزی و مانیتورینگ، سطح کیفی آب رصد می‌شود.
جالب این است بدانید رودخانه کرج به صورت طبیعی با امواج خروشانش  خاصیت و ظرفیت خودپالایی و هوادهی اتوماتیک را داشته و همین امر به جلوگیری از آلودگی‌ها و نیز تصفیه شدن آب کمک می‌کند. به گفته نجفیان، در مصوبات شورای عالی امنیت ملی به صراحت بر تهیه و اجرای طرح جامع ساماندهی رودخانه کرج تاکید شده، برهمین اساس شرکت‌های آب و فاضلاب‌های شهری و روستایی منطقه هم اقداماتی در زمینه راه‌اندازی پکیج‌های فاضلاب شهری و روستایی و جلوگیری از ورود فاضلاب و پساب به بستر رودخانه انجام داده‌اند که کافی نبوده و مشکلاتی در زمینه پراکندگی روستاها، بودجه و تملک اراضی به‌وجود آمده‌است که باید هرچه سریع‌تر رفع شود.