تو فكر یك سقفم...!

چرا باید خانه‌ها را با چاپگر سه‌بعدی بسازیم؟

تو فكر یك سقفم...!


پس از سفر انسان به ماه و ماجراجویی در نخستین دنیای ماورای زمین، حالا با جست‌وجوی فراوان سعی دارد تا رهسپار مریخ شود. سیاره سرخ كه می‌گویند بیشترین شباهت را به زمین دارد و امید زیادی برای كشف حیات یا امكان ایجاد حیات جدید در آن وجود دارد. روز به روز به تاریخ سفر اولین انسان به این سیاره دور كه رفت و برگشت به آن حدود دو سال و نیم طول می‌كشد نزدیك می‌شویم. برای چنین سفر دور و درازی شكی نیست كه فضانوردان باید برای خودشان سرپناه بسازند. اما سوال مهم این است كه مصالح مورد نیاز برای خانه‌سازی در مریخ را چطور باید تأمین كنیم؟ با چه ابزاری؟

بهترین پاسخ فعلا از مسیر چاپگرهای سه‌بعدی می‌گذرد. چاپگرهایی كه با فضانوردان به مریخ می‌روند و با خاك مریخ می‌توانند برای فضانوردان سرپناه درست كنند. این ایده متهورانه، امروزه در بسیاری از كشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است و حتی برای ساختن خانه‌های روی زمین هم از آن استفاده می‌شود. شاید خبر پرینت خانه‌هایی در چین،‌ امارات یا سایر كشورها را با چاپگر سه‌بعدی شنیده باشید. در همین دوران شیوع كرونا، یك شركت فعال در حوزه چاپ سه‌بعدی ساختمان توانست در ۲۴ ساعت ۱۵ اتاق ایزوله برای بیماران كرونایی پرینت كند!

سوال بعدی این است كه تا به‌حال چه موفقیت‌هایی به دست آمده است؟ سرعت ساخت خانه‌های پرینت‌شده بالا رفته است. یك خانه حدودا ۸۰ مترمربعی یك طبقه در ۲۴ساعت پرینت می‌شود! البته منظور دیوارهای اصلی و سقف و به‌اصطلاح سفت‌كاری ساختمان است. شركت‌هایی هم هستند كه می‌توانند تا سه طبقه ساختمان را پرینت كنند.
روش كار این پرینترها به این صورت است كه ملات اصلی ساخت یك سیمان خاص و ویژه است. از آجر و میلگرد خبری نیست. سیمان از لوله‌ای به عنوان نازل (مثل یك قیف ماسوره) بیرون می‌آید و به صورت لایه به لایه روی هم چیده می‌شود.
خانه‌های پرینت‌شده صرفا فانتزی و ابزارهای تزئینی نیستند. سرپناه بیماران كرونایی و زلزله‌زدگان بوده‌اند و در آینده جان‌پناه فضانوردان خواهند بود. خانه‌های پرینت‌شده، راهكار كاهش هزینه‌های ساخت ساختمان در كشورهایی است كه هزینه نیروی انسانی خیلی بالاست.

اخیرا یك گروه خلاق در جمهوری چك، خانه كوچكی با مساحت ۴۳ مترمربع پرینت كرده‌اند كه می‌تواند روی آب معلق باشد. این خانه در ۴۸ ساعت ساخته شده و هزینه ساخت آن ۵۰درصد كمتر از روش سنتی ساخت خانه مشابه است؛ خانه‌ای روی آب كه هم خانه است و هم قایق و هم ویلا!
خلاقیت در دنیای پرینترهای سه‌بعدی بی‌انتهاست.