مرد گرگ‌نما پشت اتومبیل «فراری»

پروژه رویایی مایکل مان در راه تولید

مرد گرگ‌نما پشت اتومبیل «فراری»




مرد گرگ‌نمای سینما برای کار جدید خود، سوار بر ماشین مسابقات، راهی دهه 50 میلادی می‌شود. هیو جکمن قرارداد بازی در «فراری» را امضا کرد. این درام شرح‌حال‌گونه ورزشی را مایکل مان کارگردانی می‌کند. برای دوستداران محصولات سینمایی، شنیدن نام مان برای کارگردانی فیلم با تعجب و شگفتی همراه است. آخر او سال قبل درام ورزشی شرح‌حال‌گونه «فورد علیه فراری» را روانه پرده سینماها کرده بود! تولید پشت‌سر‌هم دو فیلم که مضامین مشابهی دارند، حکایت از علاقه بسیار زیاد آقای فیلمساز به شخصیت انزو فراری می‌کند. تمرکز فیلم تازه، روی مسابقه اتومبیلرانی معروف و دراماتیک سال 1957 است. این مسابقه با نام میل میگلا شهرت یافت.
نزدیکان مان می‌گویند، او چندین سال است که می‌خواهد این فیلم را بسازد، اما دلیل این تاخیر اعلام نشده است. با این حال، کلید فیلمبرداری فراری بهار سال آینده میلادی زده می‌شود. جکمن در این درام ورزشی نقش انزو فراری را بازی خواهد کرد. این چهره افسانه‌ای دنیای اتومبیل‌سازی و اتومبیلرانی، موسس و سرمایه‌گذار اصلی یکی از بزرگ ترین کارخانه های تولید ماشین یعنی فراری است. او با همراهی همسر خود لورا شرکت فراری را تاسیس کرد. داستان فیلم فراری در تابستان سال 1957 اتفاق می‌افتد. در این زمان کمپانی فراری در آستانه ورشکستگی قرار داشت و زندگی خانوادگی انزو فراری هم به‌واسطه مرگ پسرش دینو، در مرحله از هم‌پاشی قرار داشت.
در چنین شرایطی، انزو فراری تصمیم به احیای خود و کارخانه‌اش می‌گیرد. برای این کار، او تصمیم به شرکت در یک مسابقه مهم ورزشی با نام میل میگلا می‌گیرد. در این مسابقه چند هزار مایلی، ماشین‌های مسابقه خاک ایتالیا را دور می‌زنند. به گفته مان:«قدرت واقعی و جادویی این داستان در این است که چالش موجود در زندگی تعدادی آدم را به تصویر می‌کشد و تلاش‌هایشان برای دوباره بلند شدن و قد کشیدن را به نمایش می‌گذارد. در یک شرایط بسیار سخت و دشوار، روحیات واقعی آدم‌ها به نمایش درمی‌آید. به این نکات، جذابیت و زیبایی مسابقات اتومبیلرانی را هم اضافه کنید. به باور من، این یک درام بزرگ است و این بخش از زندگی انزو فراری، همیشه با من همراه بوده است.»
مان به این نکته اشاره می‌کند که طرح کلی و اصلی فیلمنامه را حدود دو دهه قبل نوشته و حالا که قرار است ساخته شود، آن را دوباره‌نویسی کرده است. او تولید فیلم را رویایی دست‌نیافتنی ارزیابی می‌کند، که بالاخره رنگ واقعیت به خودش می‌گیرد. این رویا در شرایطی تحقق می‌یابد که مان سال قبل فورد علیه فراری را با مضمون مقطعی مهم از فعالیت‌های کاری و ورزشی کمپانی فراری تهیه کرد. داستان این درام ورزشی در ارتباط با 24 ساعت از زندگی این انسان حرفه‌ای کمپانی در سال 1966 بود و به مسابقه مهم اتومبیلرانی له‌مانش اختصاص داشت. در حقیقت قرار بود مان این فیلم را کارگردانی هم کند. اما به‌دلایلی که مشخص نیست، جیمز منگولد جای او را گرفت./ هالیوود ریپورتر