كرونا، روی دور تند

شیب ابتلا و تلفات کووید-۱۹ همچنان رو به افزایش است

كرونا، روی دور تند

كرونا در پایتخت بیداد می‌كند، دل به آمارهای رسمی هم كه ببندیم وضعیت تهران با توجه به جمعیت بالایش هشدارآمیز است، نشانه‌هایی هم كه در آمار رسمی وجود ندارد حكایت از وضعیت بد پایتخت دارد، این‌كه اعضای شورای شهر تهران آماری بالاتر از وزارت بهداشت می‌گویند یا مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) از دفن نزدیك به یکصد نفر در یك روز در تهران خبر می‌دهد همان نشانه‌هایی است كه در آمار رسمی خبری از آن نیست، اما چیزی كه در سیطره وضعیت كرونای تهران به چشم نیامده وضعیت هولناك شهرهای دیگر ایران است، شهرهایی كه كمتر نشانی از وضعیت آنها در رسانه‌ها به چشم می‌خورد اما آن‌طور كه از آمارها می‌توان دریافت وضعیت ناگوار استان‌های دیگر است. آن‌طور كه سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، كرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مركزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، اردبیل و كهگیلویه‌و‌بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. قرمز و هشدار در تعریف پروتكل‌های وزارت‌بهداشت راهی برای مجزاكردن اوضاع این استان‌هاست اما برای مردم این شهرها چندان تفاوتی نمی‌كند و این تقسیم‌بندی‌ها چندان تاثیری در كشتار ویروس كرونا در آن شهرها ندارد.

جهش 300 درصدی كرونا در مشهد
براساس جدول‌بندی وزارت‌بهداشت هم كه نگاه كنیم مشهد به همراه 23شهرستان دیگر خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. وقتی از وضعیت قرمز شهری مثل مشهد حرف می‌زنیم معنای عینی‌اش می‌شود این‌كه در یك ماه اخیر «تعداد مبتلایان به كرونا در مشهد ۳۰۰ درصد رشد داشته‌است» وضعیت مشهد آن‌قدر بحرانی است كه چند روزی است برای كنترل و رسیدگی بیشتر به وضعیت مبتلایان نماینده ویژه وزیر بهداشت همراه پنج نفر از مدیران ارشد وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشكی مشهد مستقر شده‌اند و دیروز هم خبر رسیده كه محمدرضا كلایی، شهردار مشهد هم به بیماری كرونا مبتلاشده و حالا در قرنطینه خانگی است. هرچند آن‌طور كه مسؤولان شهری می‌گویند حالا حمل‌ونقل شهری به یك‌پنجم ظرفیت اصلی خودش در این شهر رسیده اما در شرایط كنونی ظرفیت بیمارستان‌های اختصاصی بیماران كرونا شامل بیمارستان ۶۱۰تختخوابی امام‌رضا(ع) و بیمارستان شریعتی در مشهد رو به تكمیل است و باید بیمارستان‌های جدیدی برای مبتلایان جدید پیش‌بینی كرد.
اما چرا وضعیت مشهد بغرنج شده‌است؟ به نظر می‌رسد همه بار مهار كرونا در مشهد به دوش استفاده از ماسك گذاشته شده‌است. آن‌طور كه حسن جعفری، معاون استاندار خراسان رضوی می‌گوید: «تمركزی كه در حوزه استان وجود دارد در بهداشت فردی و در راستای زدن ماسك است.» در این‌باره آمارهایی هم از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس كرونای خراسان رضوی منتشر شده‌است. به گواه این آمارها ۷۶ درصد مردم استان ماسك می‌زنند. در ادارات ۹۱ درصد و در مشاغل و صنوف هم ۸۲ درصد از ماسك استفاده می‌كنند. اما یكی از دلایل بحرانی‌شدن مشهد میزان سفرهای ورودی به این شهر است. معاون استاندار خراسان رضوی می‌گوید: «سفرهای ورودی به مشهد 37 درصد افزایش داشته‌است» و ایرج حریرچی هم تاثیر این سفرها را در آمار مبتلایان این شهر استخراج كرده و گفته‌است: «هم‌اكنون ۲۰ درصد بیماران بستری در مراكز درمانی مشهد را مسافران و افراد غیربومی تشكیل می‌دهند.» این در حالی است كه دانشگاه علوم پزشكی مشهد اعلام كرده روزانه 200 مبتلای تازه در مراكز درمانی دانشگاه علوم پزشكی مشهد بستری می‌شوند. شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد هم اعلام كرده حال 20 درصد از 1200 بستری مبتلا به كرونا چندان مساعد نیست و آنها در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند. مهم‌تر این‌كه آنچه از نظام داده‌های آماری می‌توان دریافت آمار فوتی‌های خراسان رضوی هم به شكل معناداری رو به افزایش است. این را محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد گفته‌است. در برابر افزایش آمارها توصیه به استفاده از ماسك و رعایت پروتكل‌های بهداشتی از سوی مردم این استان همچون ترجیع‌بندی از زبان مسؤولان شهری تكرار می‌شود اما آنچه به عهده آنهاست ایجاد محدودیت‌های شدیدتر است كه به نظر می‌رسد فعلا اراده‌ای برای آن وجود ندارد. توصیه به پرهیز از سفر به مشهد و دیگر شهرهای استان حتما كه باید با عوامل بازدارنده بیشتری همراه باشد.
مشهد مدت‌ها بود در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داشت، در حالی که هیچ محدودیتی در آن اعمال نمی‌شد، اما پس از افزایش قابل توجه موارد ابتلا به کرونا و آمدن معاون وزیر بهداشت به مشهد بالاخره ستاد مقابله با کرونای استان تصمیم به اعمال برخی محدودیت‌ها گرفت که بر اساس آن اماکن تجمعی شامل سینماها، سالن‌های تئاتر، آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، مراکز تفریحی و آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی، کتابخانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود، همچنین اتراق در پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حاشیه بلوارها ممنوع است.



رکورد کرونا در فارس و بی‌تفاوتی مردم
سهم استان فارس از مبتلایان به کرونا حالا 30 هزار نفر است و دو روز پیش این استان با 17 کشته شاهد بیشترین میزان مرگ و میر روزانه در استان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون بوده است. آخرین آمارها هم نشان می‌دهد از ابتدای شیوع تاکنون در استان فارس 419 نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. بسیاری، بی‌تفاوتی شهروندان نسبت به خطرات کرونا را دلیل افزایش یکباره مبتلایان فارس می‌دانند. مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گویند از تمام ظرفیت‌های تخت بیمارستان‌ها استفاده شده و آن‌قدر وضعیت کنونی را بحرانی می‌دانند که دست کمک به سمت رسانه‌ها دراز کرده‌اند تا بیش از پیش مردم را از عواقب این بی‌تفاوتی‌ها آگاه کنند. استانداری فارس اعلام کرده محدودیت‌هایی که پیش از این برای مدیریت بیماری کرونا در فارس اتخاذ شده بود برای هفته چهارم نیز تمدید می‌شود. تداوم وضعیت مخاطره‌آمیز ابتلا به کروناویروس و مرگ و میر ناشی از آن در حالی است که فعال شدن ارائه دهندگان خانه‌های مبله به مسافران در ورودی‌های مختلف شیراز کاملا مشهود است و شمار مسافرانی که برای گذران تابستان گرم، از مناطق جنوبی به این شهر سفر کرده‌اند، افزایش یافته است.



کرونای خوزستان به اندازه نصف ایران
خوزستان هم در فهرست استان‌های قرمز خودنمایی می‌کند، خوزستانی که از ابتدای شیوع به نوعی در منطقه امن قرار داشت حالا صاحب هولناک‌ترین رکورد کرونا در کشور است. مجتبی یوسفی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس یازدهم می‌گوید:‌ «نیمی از جمعیت مبتلایان به کرونا در خوزستان هستند». بسیاری معتقدند برای مهار جولان این ویروس در خوزستان از اساس باید در سیاست‌های پیشگیرانه تجدید نظر کرد. برخی هم معتقدند این استان همچنان چوب محرومیت‌هایش را می‌خورد. مجتبی یوسفی می‌گوید یکی از ضعف‌های موجود در خوزستان، کمبود فضای بیمارستانی است، چرا که اغلب بیمارستان‌های این استان حدود 40 سال قبل تاسیس شده‌اند. این نماینده اهواز اما نکته جالبی هم از تبعیض در هزینه‌ها دارد. او می‌گوید:«سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبلغ 200 میلیارد تومان به استان گیلان و مبلغ 400 میلیارد تومان به استان قم تخصیص داد، اما به استان خوزستان که سه ماه است با شیوع گسترده کرونا مواجه شده ، کمتر از 40 میلیارد تومان اختصاص داده است.»



مازندران پای ثابت بحران  
مازندران از ابتدا پای ثابت فهرست استان‌های پرخطر بوده است و همچنان در این فهرست حضور دارد. از نیمه دوم ماه گذشته روند صعودی ابتلا و مرگ و میر در این استان شیب صعودی گرفته و حالا مسوولان استانی می‌گویند تعداد شهرستان‌های قرمز این استان در دو هفته اخیر به ۱۷ شهرستان هم رسیده است. آمل و بابل نیز بارها در وضعیت قرمز و وخیم قرار گرفته‌اند. در این میان وضعیت شهرستان آمل تا جایی مسوولان را نگران کرد که پیشنهاد قرنطینه کردن کل این شهرستان نیز مطرح شد. موضوعی که البته محقق نشد. به گواه آمارها بیش از ۸۰ درصد تخت‌های چهار بیمارستان این شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است. وضعیت بابل هم بهتر نیست؛ ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت چند روز پیش اعلام کرد:«در بابل به ازای هر بیمار مبتلا به کرونا، دو نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند.» عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم شرایط کرونا در شهرستان آمل را بسیار حاد خوانده و گفته است «آمار متوسط بستری در آمل نسبت به بقیه شهرستان‌های استان و حتی کشور بیشتر است.» متهم ردیف اول این افزایش آمار مسافران این استان است. وضعیت کرونا در این استان تا حدی خطرآفرین شد که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز دوم مرداد توصیه نوروز ۹۹ را در ماه نخست تابستان تکرار کرد:« به مازندران سفر نکنید. چون میزان احتمال ابتلا به کرونا در این استان بسیار بالاست.» البته آمار بالای سفرها تنها عامل افزایش آمار کرونا در این استان نیست. به گفته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت رعایت نکردن فاصله اجتماعی، ماسک نزدن تعداد زیادی از مردم و برگزاری مراسم و دورهمی‌های خانوادگی تاثیر زیادی در افزایش آمار بستری‌ها داشته است.



آذربایجان غربی 716 کشته   
محدودیت‌ها یک هفته دیگر در این استان تمدید شده‌است و مسؤولان می‌گویند حالا 70 درصد مردم این استان از ماسک استفاده می‌کنند. جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی استان می‌گوید تا سوم مرداد ماه 550 مورد بیمار مبتلا به کرونا بستری و از ابتدای مرداد تا امروز 10 بیمار فوت‌ شده‌اند  و تعداد بیماران کرونایی آذربایجان غربی که جانشان را از دست داده‌اند در مجموع به ۷۱۶ نفر رسیده‌است.



  آذربایجان شرقی‌، 980 کشته
مسؤولان آذربایجان شرقی هم همچنان از عادی‌انگاری شهروندان در برابر ویروس کرونا گلایه دارند. محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز هم می‌گوید تاکنون ۲۴ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی به کرونا مبتلا شده‌اند و متأسفانه این آمار رو به افزایش است. این گفته‌ها مربوط به دو روز پیش است. او گفته تاکنون ۹۸۰ نفر در آذربایجان‌شرقی به علت ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۸۰۰نفر در بخش‌های ویژه کرونایی بستری هستند.



گلستان، 611 کشته
نگرانی واژه درستی برای آنچه در گلستان در جریان است، نیست. محدودیت‌های این استان چند هفته‌ای است که بازگشته اما مرگ و میر و ابتلا سر بازگشت ندارد. همین نکته بس که تعداد مبتلایان بستری یک شهر یعنی گنبد از آمار کل بستری‌های یک استان بیشتر است.
 فقط در یک روز گذشته 680 نفر در گلستان بستری شده‌اند و 11 نفر جانشان را از دست داده‌اند. عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان هفته گذشته اعلام کرد تا به حال ۶۱۱ مرگ ناشی از ویروس کرونا در استان گلستان داشتیم.



لرستان، 350 کشته
لرستان هم نام پرتکراری در میان گفته‌های مسؤولان وزارت بهداشت است و این استان هم حالا مدتی است در وضعیت قرمز قرار دارد. آن‌طور که موسی خادمی، استاندار لرستان می‌گوید تاکنون ۱۴ هزار بیمار مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده‌است و حدود ۲۵۰ نفر هم در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند. تعداد کشته‌های این استان هم آن‌طور که استاندار می‌گوید 350 نفر بوده‌است.



البرز، 662 کشته
در استان البرز فقط در 24 ساعت گذشته 630 بیمار بدحال به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که آمار بالایی به شمار می‌آید. در یک هفته گذشته 14 بیمار مبتلا جانشان را از دست داده‌اند و 160 نفر از 626 بستری کرونا در البرز جوان هستند. آمار کشته‌های کرونا در این استان هولناک است، آن‌طور که حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان البرز می‌گوید تا دیروز ۶۶۲ نفر در استان البرز بر اثر کرونا جان باخته‌اند.




کرمان، 390 کشته
 11 کشته در یک روز کافی است تا نام استان کرمان را در فهرست قرمز وزارت بهداشت نگه دارد. 11 نفری که تنها در 24 ساعت گذشته جانشان را از دست داده‌اند. آن‌طور که مسؤولان استانی می‌گویند نزدیک به 4000 مبتلا در کرمان شناسایی شده‌اند و تا به حال 390 نفر در این استان جانشان را به واسطه ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.


زنجان، 299 کشته
هشت کشته در یک روز بخش سیاه آمار روزانه زنجان است. شناسایی 8000 نفر مبتلا به کرونا هم آمار مبتلایان این استان را تشکیل می‌دهد؛ آماری که باعث ثبت نام این استان در فهرست وضعیت قرمز وزارت بهداشت شده‌است.
 همین حالا 515 نفر در این استان روی تخت‌های بیمارستان بستری هستند و تا اکنون 299 نفر جانشان را از
دست داده‌اند.




ایلام، 161 کشته
استان ایلام هم شاهد افزایش تعداد مبتلایان و کشته‌هاست. دیروز اعلام شد تنها 1357 نفر از کارکنان کادر درمانی و شاغلان این حوزه مبتلا به کرونا شده‌اند.
 تا امروز بیش از 5500 مبتلا در استان شناسایی شده‌اند و آمار کشته‌های این بیماری در این استان آن‌طور که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام می‌گوید به 161نفر رسیده‌است.