ما خانم‌ها اگر بخواهیم می‌توانیم

گفت‌و‌گو با تهیه‌كننده و مجری برنامه «ما خانوما» که قرار است به زودی از تلویزیون پخش شود

ما خانم‌ها اگر بخواهیم می‌توانیم

به دلیل این‌كه اغلب خانم‌ها اوقات بیشتری را در خانه سپری می‌كنند، می‌توان گفت عمده‌ترین مخاطبان تلویزیون را خانم‌ها تشكیل می‌دهند. اما این حال به‌جز چند برنامه آشپزی و یكی دو برنامه مختص آنها اتفاق ویژه‌ای در تلویزیون برای این مخاطبان خاص نیفتاده است. از این رو قرار است به‌زودی برنامه‌ای با عنوان «ما خانوما» مختص مخاطبان خانم و برای یكی از شبكه‌های سیما به تهیه‌كنندگی میثم دانش و با اجرای فاطمه سادات متولیان تولید شود. برنامه‌ای گفت‌و‌گو‌محور با رویكرد نو و خلاقانه برای دختران و زنان ایران كه توسط یك تیم جوان طراحی و تولید خواهد شد. در این برنامه علاوه بر رویكردهای سرگرم‌كننده و جذاب، به‌صورت غیر‌مستقیم و مخاطب‌پسند مباحث و مسائل دختران و زنان نیز بازنمایی می‌شود. از این‌رو با میثم دانش تهیه‌كننده برنامه و فاطمه سادات متولیان مجری آن گفت‌و‌گو كرده‌ایم. پس برای اطلاع بیشتر از برنامه با ما همراه شوید.

به خانم‌ها در برنامه‌ها هویت و انگیزه بدهیم
برنامه «تن‌های تنها» به كارگردانی علی مختارزاده یكی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است كه فاطمه سادات متولیان اجرای آن را برعهده داشت. وی قرار است مجری برنامه «ما خانوما» باشد كه در گفت‌و‌گو با جام‌جم به نكات مهمی اشاره كرد.

   شما را بیشتر با اجرای برنامه «تن‌های تنها» می‌شناسیم. در كنار آن مجری چه برنامه‌های دیگری بودید؟
من از سال‌های نوجوانی با حضور در خانه فرهنگ نیمرخ فعالیتم را در این حوزه آغاز و برنامه‌هایی را در فضاهای مختلف اجرا كردم. به‌عنوان مثال در حوزه نوجوان من قبل از تن‌های تنها، نردبان و عقیق را هم داشتم یا ویژه برنامه كنكور شبكه آموزش با نام «صعود».
  در حوزه زنان چطور؟
در حوزه زنان و خانواده برنامه «روزهای ترمه گلی» را داشتم كه آن برنامه و «نیمه پنهان ماه» بعد از برنامه دخترانه كه اولین برنامه با رویكرد صرفا دختران و زنان بود، اولین‌هایی بودند كه به زنانی می‌پرداختند كه مرد آفرین بودند؛ زنانی كه به صورت بالغ نقش ویژه‌ای در اجتماع بازی كرده بودند مثلا مادران شهید، همسران شهید زنان فعال و تاثیر گذار در جنگ... بعد از آن هم به عنوان مجری گروه اجتماعی شبكه دو، برنامه زنده صبحگاهی شبكه را با نام « روز از نو» داشتم.
  فكر می‌كنم مدتی از این فضا فاصله گرفته‌اید؟
با توجه به این كه تحصیلاتم در رشته ارتباطات بود و در این حوزه دغدغه مند بودم، تصمیم گرفتم مقداری از فضای اجرا فاصله بگیرم و وارد پژوهشگاهی مرتبط با سازمان صدا و سیما شوم و به صورت تخصصی در دپارتمان فرهنگی پژوهش‌هایی در حوزه زنان، ماهواره و خانواده را انجام دادم تا این‌كه با تیم برنامه ساز ما خانوما آشنا شدم. تیمی بسیار دغدغه مند با یك سابقه پژوهشی عالی.
  ویژگی برنامه ما خانوما از نگاه شما كه قرار است مجری آن باشید، چیست؟
ما خانوما به یك «ما»ی خیلی بزرگ فكر می‌كند. قصد داریم درست مثل اسم برنامه با مخاطبان‌مان ارتباط برقرار كنیم. به سادگی و صمیمی بودن یك خانم كه روی صندلی ما خانوما نشسته و از زندگی‌اش برایمان می‌گوید و مخاطب ما هم این را می‌بیند.
اگر بخواهند آنها هم می‌توانند از سختی‌ها برای رسیدن به موفقیت پل بزنند.
  ما خانوما، قرار است به مخاطب چه بگوید؟
ما خانوما از هر جای ایران از هر خانواده‌ای، با هر توان مالی و جسمی و با هر استعدادی می‌خواهد بگوید اگر بخواهیم، می‌توانیم! می‌خواهیم هر كسی از هر جای این كشور كه ما خانوما را دید، همین جرقه در ذهنش زده شود كه من هم اگر بخواهم می‌توانم.
  شیوه اجرایی كه خواهید داشت در برنامه چگونه است؟ صمیمی و خودمانی یا بسیار تخصصی؟
به رغم این‌كه اتاق فكر برنامه بسیار تخصصی بوده و تیم‌های محتوایی زمان زیادی را برای تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان سایر برنامه‌های تلویزیون داخلی و تلویزیون‌های ماهواره ای صرف كردند تا بتوانند نیازسنجی دقیقی را انجام بدهند، اما در خروجی برنامه قرار نیست این تخصصی بودن مشخص شود و اصل در اجرا و ساخت برنامه به صمیمی بودن و خودمانی بودن
است.
  فكر می‌كنید جای چه برنامه‌ای مختص خانم‌ها در تلویزیون خالی است؟
برنامه‌ای كه هر قشری بتواند در آن نماینده‌اش را ببیند و خواسته‌هایش را بیان كند. برنامه ای كه به زن‌ها بتواند هویت و انگیزه بدهد.


تصویری از بانوان فعال و موفق
میثم دانش، تهیه‌كنندگی این برنامه را به‌عهده دارد. وی پیش از این برنامه‌ای با عنوان «كافه پونه» را در حوزه بانوان تهیه كرده‌است. با وی درباره ویژگی‌های «ما خانوما» و اطلاع از روند تولید آن گفت‌و‌گو كرده‌ایم.

  با توجه به برنامه قبلی‌تان دغدغه‌تان ساخت برنامه برای بانوان است؟
 فكر می‌كنم در این حوزه برنامه‌های متعددی باید ساخته شود. برای این كار هم از قبل پژوهش‌های مفصلی انجام شده‌است و ما بر این نظر شدیم كه برنامه‌ای درباره بانوان تولید كنیم.
  «ما خانوما» الان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
به‌تازگی پیش‌تولید سخت و ساخت دكور برنامه به اتمام رسیده و به‌زودی وارد تولید خواهیم شد.
  برنامه در چند قسمت و چند فصل طراحی شده؟
 فصل اول آن در 26 قسمت طراحی شده است و به صورت تولیدی روی آنتن خواهد رفت كه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم بتوانیم تا یك ماه آینده روی آنتن باشیم، اما تلاش می‌كنیم برنامه را به یك فصل محدود نكنیم و ادامه‌دار باشد.
  شبكه پخش آن هنوز مشخص نشده است؟
خیر، این برنامه تولید بسیج سازمان صداوسیماست و در حال رایزنی با شبكه‌ها هستیم. هنوز به شبكه قطعی برای پخش نرسیده‌ایم.
  برنامه گفت‌و‌گو‌محور است. با این حال چه آیتم‌هایی را در كنار گفت‌و‌گو قرار داده‌اید؟
قرار است در آیتم‌های مختلف برنامه، تصاویری از بانوان فعال و موفق در حوزه‌های شغلی مختلف را به مخاطبان ارائه بدهیم.
  مجری را بر چه اساسی انتخاب كرده‌اید؟
حدود ۱۵ خانم مجری برای تست اولیه مجری‌گری برنامه دعوت شدند و با توجه به معیارهایی كه برای انتخاب مجری برنامه داشتیم، از میان آنها خانم فاطمه‌سادات متولیان انتخاب شدند كه قرار است اجرای برنامه را برعهده داشته باشند.
  با توجه به عنوانی كه برنامه دارد، صرفا برای مخاطبان خانم تولید خواهد شد یا به‌گونه‌ای است كه مخاطبان دیگر را هم جذب كند؟
 برنامه در مورد خانم است، ولی مخاطب عام در‌نظر گرفته شده است و فكر می‌كنم در كنار مخاطبان اصلی برنامه دیگران هم بتوانند بیننده آن باشند.
  با توجه به برنامه‌ای كه قرار است تولید كنید، فكر می‌كنید جای چه برنامه‌هایی برای خانم‌ها در تلویزیون خالی است؟
كلا در تلویزیون به مسائل خانم‌ها كمتر پرداخته شده و تلاش ما بر این است جایگاه واقعی بانوان در حوزه‌های مختلف از جمله شغلی، مادر بودن، اجتماعی و هویت بانوان ایران‌زمین را به قاب تصویر بكشانیم.
  ویژگی «ما خانوما» چیست و قرار است در برنامه از چه منظری به مسائل خانم‌ها نگاه شود؟
ویژگی برنامه این است كه فضای بانوان ایران‌زمین را به تصویر می‌كشد و همچنین بازنمایی بانوان در جامعه ایران است. البته امیدواریم بتوانیم به اهدافی كه در برنامه داریم، برسیم.
  مهمانان برنامه چه كسانی خواهند بود؟
افراد مشهور در حوزه‌های مختلف بانوان و بانوانی كه در حوزه‌های شغلی خودشان موفق هستند و كمتر دیده شده‌اند. اما ترجیح می‌دهم فعلا در این‌باره صحبتی نكنم و اجازه بدهیم زمان پخش، مخاطبان خودشان بیننده برنامه باشند.
  با توجه به برنامه قبلی كه در این حوزه تهیه كرده‌اید، پیش‌بینی‌تان از استقبال مخاطب چه خواهد بود؟
ما تمام تلاش خودمان را برای برنامه انجام دادیم و خواهیم داد. ان‌شاءا... كه برنامه خوب و مورد استقبال بینندگان قرار بگیرد و بتوانیم بازنمایی درست و صحیحی از بانوان ایران‌زمین به تصویر بكشانیم.