رونمایی از كتاب سند مفهومی تولیدات مستند مركز سیمای استان‌های صداوسیما

رونمایی از كتاب سند مفهومی تولیدات مستند مركز سیمای استان‌های صداوسیما


آئین رونمایی از كتاب «آغازی دوباره؛ برداشت آخر» به عنوان سند مفهومی تولیدات مستند مركز سیمای استان‌ها با حضور دكتر علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، دكتر دارابی در این برنامه توجه به تولید مستند‌های فاخر و مفهومی را به عنوان یكی از دستور كارهای مراكز استانی صداوسیما برشمرد و تاكید كرد: نهضت تولید مستند به‌عنوان گونه‌ای اثرگذار در تولیدات تلویزیونی كه همواره موردتوجه مخاطبان ملی و استانی بوده باید با مطالعه دقیق و انجام پژوهش‌های بنیادی ادامه یابد.
وی افزود: معاونت امور استان‌ها با توجه و شناخت جاذبه‌های عظیم جغرافیایی و فرهنگی و با تكیه برتوانمندی‌های فیلمسازان جوان بومی و محلی در سال‌های اخیر مستندهای جذابی را تولید و روانه آنتن كرده است.
معاون امور استان‌ها انتشار كتاب سند مفهومی تولیدات مستند را گامی مهم در تشویق و پشتیبانی از جوانان هنرمند و صاحب‌ذوق كشور برشمرد و اظهار امیدواری كرد تشریح اولویت‌های تولید در حوزه مستندسازی بتواند زمینه درخشش بیش‌ازپیش مستندسازان سراسر كشور را در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فراهم کند.
گفتنی است با توجه به گستره موضوعات و سوژه‌های مستند در مراكز 33 گانه صدا و سیما، معاونت امور استان‌ها نهضت مستندسازی را در دستور كار خود قرار داد كه این نهضت به مدت سه سال در مراكز استان‌ها اجرا و طی آن بیش از 400 عنوان مستند در 14 محور اجتماعی، اقتصادی، معرفی مفاخر، معارف اسلامی، تاریخی، دفاع مقدس، فرهنگی، سیاسی، نفوذ و دشمن‌شناسی، انقلاب اسلامی، محیط‌زیست، گردشگری، آداب و رسوم، علمی و مطالبه‌گری تولید خواهد شد.
از زمستان 97 و بعد از جداشدن ساختار مستند از پویانمایی 2000 اولویت مستندسازی شناسایی و بعد از 18 ماه كار شبانه‌روزی، اولویت‌هایی كه در كتاب «آغازی دوباره، برداشت آخر» مورد توجه قرار گرفته‌اند، احصا شد.
علاوه بر مساله‌محوربودن تولیدات مستند، توجه به حوزه تاریخ، تمدن، فرهنگ، مشاهیر، هنر، ورزش و علم در هر استان پاسداشت مردان و زنان در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بیان تصویری و ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری هر منطقه، آموزش مهارت‌های زندگی، توجه به خانواده و ترویج سبك زندگی دینی و نگاه ویژه به رونق بخش كشاورزی و توسعه روستایی، توجه به روش نوین تبلیغ دینی و ساخت مستندهای دینی با رویكردهای خلاقانه از جمله مسائلی است كه در این راستا مورد تاكید و توجه قرار دارند.
در حال حاضر بیش از 20 درصد از سوژه‌های ارائه شده در حال تولید هستند و بقیه آنها در سال جاری و آینده به مرحله تولید می‌رسند.