ویروس ناشناخته کرونا

ویروس ناشناخته کرونا


هر روز نکته علمی جدیدی درباره کرونا کشف می‌شود؛ مثلا تا دیروز انتقال کرونا از راه هوا منتفی بود، اما حالا همه می‌دانند کرونا در هوا منتشر می‌شود یا به طور مثال، اگر تا دیروز ادعا می‌شد ماسک‌های سه‌لایه قابل شست‌وشوست، حالا ثابت شده‌است که این ماسک‌ها بعد از حداکثر هشت ساعت باید تعویض شوند. این اتفاقات هم مردم و دانشمندان را گیج کرده‌است.‌  
فضای بسته ممنوع: ویروس در هوا قابل انتقال است. اگر در این فضا کولر هم وجود داشته‌باشد، ویروس قابلیت چرخش پیدا می‌کند و به راحتی منتقل می‌شود.
ماسک: بهترین راه این است که ماسک پارچه‌ای درست کنید و درون ماسکتان هم دستمال کاغذی بگذارید. مطالعات نشان داده‌است که ماسک پارچه‌ای تا 90 درصد مشابه ماسک‌های گران‌قیمت می‌توانند در مقابله با بیماری مقاوم باشند، بنابراین می‌توانید از ماسک پارچه‌ای استفاده کنید و هر روز هم آن را بشویید.  
همه جا خطرناک است: هیچ منطقه امنی وجود ندارد، ما به طور مشخص نمی‌توانیم بگوییم کدام نقطه از تهران یا هر شهری که در منطقه قرمز قرار دارد، ایمن و کدام یک آلوده است. در هر نقطه‌ای از شهر که در آنجا تجمع زیاد است، آلودگی هم بیشتر است.
 واکسن: دستیابی به واکسن هم برای ما و هم برای کشورهای دیگر، قطعا تا حدود یک سال دیگر امکان‌پذیر نیست. اگر خبر امیدوارکننده‌ای منتشر می‌شود، به آن معناست که دانشمندان در حال تلاش‌اند.  
فرآیند ساخت واکسن طولانی است و قرار است که یک داروی بی‌رحم و بی‌ضرر تولید بشود.
واکسنی برای گروه‌های خاص: استفاده از واکسن کرونا برای همه مناسب نیست. اولویت استفاده از واکسن برای کسانی است که بیشتر از همه در معرض ابتلا قرار دارند، یعنی کادر درمان، افراد مسن و کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند.
ابتلای دوباره بیماران بهبودیافته: هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم، کسی که از قبل بیمار شده‌است، امکان ابتلای دوباره دارد یا خیر.
 استنباط ما این است زمانی که عفونت در بدن کسی وجود دارد، ایمنی خوبی در مقابل بیماری دارد و احتمال ابتلای دوباره به بیماری کم است. تا به حال، از نظر علمی، ابتلای دوباره ثابت نشده‌است، البته شاید مدت زمان ماندگاری عفونت در بدن بیش از 60 روز باشد و فرد فکر کند دوباره مبتــــلا شـــده ‌است.