پایان اعتصاب 70روزه کارگران هفت‌تپه

پایان اعتصاب 70روزه کارگران هفت‌تپه

کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه درحالی هفتادمین روز از اعتصابات کارگری خود را پشت سر می‌گذارند که مجدد در این تجمعات صنفی، پذیرای مهمان بودند.
سیدنظام الدین موسوی و احمد نادری که پیش از این نیز برای شنیدن صدای اعتراضات کارگران هفت‌تپه در جمع آنها حضور یافته و روزنه امید برای کندن سایه شوم بخش خصوصی از سر این شرکت شده بودند، بار دیگر در جمع این کارگران برای انتقال پیگیری‌های از آخرین زمان حضورشان، ارائه گزارش و شنیدن دوباره دغدغه‌های کارگران، این‌بار با هیاتی از دیوان محاسبات کشور به شوش رفتند.
نماینده مردم تهران، شهرری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با اشاره به این‌که حضور مجدد نمایندگان مجلس در راستای پیگیری‌های قبلی است، می‌گوید: ابتدای کار در همان محل اعتصابات کارگران یعنی مقابل در فرمانداری شوش برای ارائه گزارش و خروجی جلسات طی این سه هفته حضور یافتیم. طی جلسات متعدد در این سه هفته مشکل دفترچه بیمه کارگران تا آخر سال حل شد. همچنین دو حقوق معوق آنها پرداخت شد و یکی دیگر از حقوق‌های معوق نیز تا10 شهریور پرداخت می‌شود.
خواسته دیگری که کارگران داشتند بازگشت به کار کارگرانی است که مشکل امنیتی ندارند و ما تا این لحظه پیگیر موضوع هستیم. اما خواسته اصلی کارگران، خلع ید کارفرمای هفت‌تپه است. دستاورد حضورمان در هفتادمین روز از اعتصابات کارگران هفت‌تپه، پایان اعتصابات و بازگشت به کار کارگران است. ما از کارگران خواستیم به کار بازگردند و پیگیری اصلی‌ترین دغدغه‌شان یعنی خلع ید کارفرما را به مجلس بسپارند.
احمد نادری ادامه می‌دهد: ما از کارگران خواهش کردیم اعتصاب خود را بشکنند و کشت را انجام دهند. ما همراه هیاتی از دیوان محاسبات به شوش آمدیم و قرار است طی چند جلسه با حضور مدیران هفت‌تپه و استاندار خوزستان به جمع‌بندی برسیم و طبق مهلتی که به مدیر سازمان خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد دادیم تصمیم نهایی را در مجلس بگیریم.
مبنای ما قانون و چیزی است که در قرارداد ذکر شده. درباره مالکیت کارفرمای فعلی چند بحث وجود دارد. این‌که چگونه واگذار شد؟ با چه شرایطی واگذار شد؟ آیا به کسی که واگذار شده است اهلیت دارد؟ تمام این موارد باید بررسی شوند. تمام بررسی‌ها تاکنون نشان از این دارد که اهلیت وجود ندارد، نظارت بعد از واگذاری اتفاق نیفتاده و نحوه واگذاری نیز مشکل داشته است.
تمام این گزارش‌ها باید قانونی نهایی شوند و سپس پروسه خلع ید کلید بخورد. ما روی این موضوع مصر هستیم. حالا دولت اگر زیربار نمی‌رود ما از طریق نهادهای نظارتی و به‌خصوص مجلس -که مهم‌ترین نهاد نظارتی است- دولت را مجبور خواهیم کرد اطاعت کند. همچنین یکی از کارگران مطلع درباره هفتادمین روز اعتصابات به خبرنگار روزنامه جام‌جم می‌گوید: در ادامه پیگیری‌های نمایندگان مجلس برای حل مشکل هفت‌تپه، بار دیگر سیدنظام الدین موسوی، احمد نادری و نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در جمع کارگران حاضر شدند. پس از این‌که فعالان کارگری دغدغه‌های خود را درباره هفت‌تپه و تبعات حضور بخش خصوصی به مسؤولان رساندند؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کارگران خواستند به اعتصاب خود پایان دهند و کشت را آغاز کنند.
کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه درحالی به اعتصابات خود پایان دادند که حضور مجلسی‌ها را پا به پای خود در جریان خلع ید و پیگیری مطالبات‌شان دیدند. هر چند اولین حضور نمایندگان مجلس در بین کارگران کمی دیر بود، اما پس از آن نشان دادند برای رهایی هفت‌تپه از چنگ بخش خصوصی، در کنار کارگران هستند.