آنچه از بیماری «پیلونیدال»  باید بدانید

آنچه از بیماری «پیلونیدال» باید بدانید

یاسمین مشرف سلامت

 كیست مویی یا كیست پیلونیدال یك اختلال ساده دردسرآفرین است كه فقط به دلیل رعایت نكردن اصول بهداشتی و سبك نادرست زندگی ایجاد می‌شود. براساس آمار هر ساله، از هر ده ‌هزار نفر سه نفر به كیست پیلونیدال دچار می‌شوند. احتمال ابتلای مردان به كیست پیلونیدال بیشتر است، اما این بیماری می‌تواند در هر دو جنس بروز كند. بیماری پیلونیدال درواقع عفونتی پوستی است كه مشكلات و درد فراوانی ایجاد می‌كند و درمانی جز جراحی ندارد.
كیست پیلونیدال یك كیسه كوچك پوستی حاوی مو در قسمت پایین كمر است. این كیست به صورت یك منفذ پوستی كوچك نمایان می‌شود و گاهی چیزی بیش از یك فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست. این كیست یا آبسه معمولا در انتهایی‌ترین نقطه ستون فقرات ایجاد می‌شود و مستعد عفونت است.
معمولا كیست پیلونیدال در مراحل اولیه بدون هیچ علائمی شروع به شكل‌گیری می‌كند و فرد تازه زمانی متوجه بروز آن می‌شود كه كار از كار گذشته و مشكل وارد مرحله حاد خود شده است.
كیست معمولا شبیه یك جوش بزرگ است و ممكن است هنگام انجام فعالیت‌های مختلف باعث ایجاد احساس ناراحتی در ستون فقرات شود. كم‌كم كیست دردناك، قرمز و متورم می‌شود و ممكن است چرك یا حتی خون از آن بیرون بیاید و بوی نامطبوعی ایجاد كند.
اگر متوجه كیست پیلونیدال شدید، باید به پزشك مراجعه كنید. خوددرمانی در این بیماری كمكی نخواهد كرد. پزشك ناحیه كیست را معاینه كرده و در مورد درمان تصمیم خواهد گرفت. معمولا كیست با عمل جراحی برداشته می‌شود و پزشك انتخاب می‌كند كدام روش برای شما مناسب است. در صورت ابتلا به عفونت، باید یك دوره آنتی‌بیوتیك نیز
مصرف كنید.
افرادی كه زیاد می‌نشینند و سبك زندگی غیرفعال دارند ممكن است به كیست پیلونیدال مبتلا شوند. موهای زائد زیاد و چاقی بیش از حد نیز می‌تواند منجر به بروز این بیماری شود. این مشكل در میان مردان در سن بلوغ و زیر 35 سال شیوع بیشتری دارد.
داشتن رژیم غذایی متعادل و در پیش گرفتن یك برنامه اساسی كاهش وزن همراه با ورزش و تحرك بدنی می‌تواند احتمال به‌وجود آمدن كیست پیلونیدال را كاهش دهد. حفظ بهداشت ناحیه‌ای كه كیست در آن بروز می‌كند و تراشیدن موهای زاید این منطقه نیز از راه‌های جلوگیری از ایجاد كیست
است.
منبع: Bright Side