عکاسی که فیلمساز شد

امروز تولد زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور است

عکاسی که فیلمساز شد



رسول ملاقلی‌پور کارگردان فقید سینمای ایران بود که هنوز هم وقتی حرف از سینمای دفاع مقدس به میان می‌آید، نام برخی ساخته‌های او را هم به ذهن مخاطبان می‌آورد. او متولد 17‌شهریور 1334 در اردبیل بود و 15 اسفند 1385 در تهران درگذشت. ملاقلی‌پور از کارگردانان سینمای جنگ و اجتماعی ایران بود و توانست با فیلم «پرواز در شب»، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
تاجبخش فنائیان یکی از بازیگران پرواز در شب درباره کارگردان شدن ملاقلی‌پور چنین می گوید: اوایل دهه ۶۰، رسول در حوزه هنری عکاس بود و در جبهه عکاسی می‌کرد و گاهی هم با دوربین‌های هشت میلیمتری فیلم می‌گرفت. او در یکی از عملیاتی که برای فیلمبرداری رفته بود، تیر می‌خورد و با این‌که مجروح می‌شود، دوربین را از دست نمی‌دهد و همان‌طور که از درد به خود می‌پیچیده، دوربین را روشن نگه داشته و فیلم می‌گرفته است.
او ادامه می دهد: پس از آن‌که او به بیمارستان منتقل شد و بهبود پیدا کرد، ما این فیلم را دیدیم و من همان زمان با خودم گفتم «او دیگر کیست؟ دوربین را در شرایطی که تیر خورده از دست نداده است، چه عشقی به کارش و دوربین دارد!» او برای من به کسی بدل شد که باید حمایتش می‌کردم، من هم آن زمان جزو کسانی بودم که در حوزه هنری می‌توانستم برای کارها تصمیم بگیریم. برای همین گفتم باید از او حمایت کرد تا سینماگر آینده ایران شود.
به گفته فنائیان، مدتی بعد، او سناریویی را برای من آورد و گفت در حوزه نمی‌گذارند آن را کار کند. قصه سناریو را که شنیدم، برایش اسم «سقای تشنه لب» را گذاشتم و گفتم من خودم در این کار بازی و از آن پشتیبانی می‌کنم تا تولید شود و در نهایت پروسه ساخت فیلم انجام شد. رسول از اینجا بود که استعداد فیلمسازی‌اش را واقعا نشان داد و بعد فیلم «نینوا» را ساخت و من هم انتقادهایی به این فیلم داشتم و به او گفتم این مسیری نیست که باید دنبال کنی. سپس نوبت به «پرواز در شب» رسید و نقش دکتر حامد را به من پیشنهاد کرد و من هم از خدا می‌خواست با او کار کردم.