امیدی دیگر در تولید واکسن کووید-19

واكسن كرونای «جانسون اند جانسون» مانع از ابتلای شدید همسترها شد

امیدی دیگر در تولید واکسن کووید-19



محققان شركت داروسازی «جانسون اند جانسون» (J&J) می‌گویند تزریق واكسن كووید-۱۹ این شركت از بیماری شدید در همسترها جلوگیری می‌كند. به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، محققان شركت جانسون‌اند جانسون همسترها را ابتدا با یك دوز از واكسن كووید-۱۹ واكسینه كردند و آنها را چهار هفته بعد در معرض كروناویروس قرار دادند كه در نهایت مشخص شد همسترهای واكسینه‌شده وزن كمتری نسبت به همسترهای واكسینه نشده دارند و بیماری‌های شدید مانند ذات‌الریه یا مرگ و میر را تجربه نمی‌كنند.
این شركت اكنون اعلام كرده واكسن بالقوه كروناویروس آن از ابتلا به بیماری شدید در گروه كوچكی از همسترهای طلایی سوریه‌ای جلوگیری كرده است.
محققان می‌گویند این واكسن آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های خنثی‌كننده را كه به عقیده محققان برای ایجاد ایمنی در برابر ویروس لازم است، در همسترهایی كه این واكسن به آنها تزریق شده، به وجود آورده است.
پائول استافلز مدیر ارشد علمی «جانسون اند جانسون» گفت: «این مطالعه پیش‌بالینی، اعتماد ما را به واكسن بالقوه كووید-۱۹ بیشتر كرد. با آزمایشات مرحله سوم كه برای شروع از همین ماه جاری برنامه‌ریزی شده است، ما همچنان متعهدیم كه توانایی تولید و توزیع خود را گسترش دهیم تا در صورت ایمن و موثر بودن این واكسن در انسان، امكان دسترسی جهانی به آن را فراهم كنیم.»
نتایج امیدواركننده در همسترها لزوما به این معنی نیست كه این واكسن همان سطح محافظت را در انسان نیز ایجاد می‌كند، اما محققان خاطرنشان كردند نتایج این آزمایش به این دلیل اهمیت دارد که كووید-۱۹ در برخی از انسان‌ها منجر به بیماری شدید می‌شود.
شركت جانسون اند جانسون یكی از چند شركت دارویی است كه روی تولید واكسن كروناویروس جدید كار می‌كند و قصد دارد آن را به‌سرعت در سراسر جهان توزیع كند. این شركت انتظار دارد در همین ماه جاری آزمایش‌های واكسن خود را روی ۶۰ هزار نفر آغاز كند. این بزرگ‌ترین آزمایش واكسن كرونا تاكنون خواهد بود.
وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در پانزدهم مرداد 99 اعلام كرد كه با شركت جانسین (Janssen) كه زیرمجموعه دارویی شركت جانسون‌اند‌جانسون است برای خرید صد میلیون دوز واكسن به ارزش تقریبی یك میلیارد دلار به توافق رسیده است. براساس این اعلام، این معامله به دولت فدرال امكان سفارش ۲۰۰ میلیون دوز اضافی را می‌دهد.
شركت جانسون اند جانسون می‌گوید در ساخت واكسن كروناویروس خود از همان فناوری‌های ساخت واكسن آزمایشی ابولا كه در اختیار مردم جمهوری دموكراتیك كنگو قرار گرفته است، استفاده می‌كند كه شامل تركیب مواد ژنتیكی كروناویروس با نسخه اصلاح‌شده آدنوویروس (adenovirus)  است كه باعث بروز سرماخوردگی در انسان می‌شود.
شركت‌كنندگان در مرحله سوم این آزمایش بالینی به‌طور تصادفی برای دریافت یك دوز از واكسن یا دارونما انتخاب می‌شوند. شركت‌كنندگان در این آزمایش بیش از دو سال توسط محققان پیگیری می‌شوند و این آزمایش، ایمنی و موثر بودن واكسن را مشخص می‌كند.
گفتنی است نتایج این مطالعه در نشریه نیچر مدیسین (Nature Medicine) منتشر شده است.