بریم ویدئوکال...

دید و بازدید مجازی یکی از ویژگی‌های زندگی در دوران کرونایی است

بریم ویدئوکال...

شاید تصورش هم برای ما کمی سخت بود اما در این روزهای کرونایی ویدئوکال یا همان تماس تصویری، یکی از موهبت‌هایی است که زندگی در عصر دیجیتال به ما هدیه داده است. تصور کنید باید به خاطر کرونا از خانواده، دوستان و.. دور باشید و اصلا ویدئوکالی هم وجود نداشت که عزیزان خود را حتی از ورای امواج اینترنت ببینید. پیام‌رسان‌ها از جمله نرم‌افزارهایی هستند که افراد به طور مرتب در طول روز به آنها سر زده و کمتر پیش می‌آید مانند برخی برنامه‌ها گرد و خاک آنها را بگیرد. کاربران نیز معمولا به یک برنامه پیام‌رسان بسنده نمی‌کنند و بسته به امکانات مورد نیازشان چند مورد را از فروشگاه‌ها انتخاب و نصب می‌کنند. اما با در نظر گرفتن توجه فراوان کاربران به این قابلیت و زندگی در روزهای کرونایی، بهترین نرم‌افزارهای تماس تصویری کدامند؟

فیس‌تایم
فیس‌تایم یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تماس در جهان است، با ذکر این نکته که این نرم‌افزار فقط برای کاربران آی‌اواس است و دارندگان گوشی اندروید نمی‌توانند از آن استفاده کنند. این برنامه برای برقراری تماس تصویری (روی مک، آیفون و آیپد) شناخته می‌شود، در حالی که از جمله نقاط قوت آن امکان برقراری تماس صوتی با کیفیت است. این نرم‌افزار تنها برای آیفون (و مک) تهیه شده، اگر بیشتر اطرافیان شما کاربران اپل هستند، می‌توانید آن را به عنوان پیام‌رسان اصلی خود انتخاب کنید. از مزایای این نرم‌افزار دریافت تماس ورودی روی دستگاه آی‌اواس است،حتی وقتی برنامه فیس‌تایم خاموش است. همچنین کیفیت این ویدئوکال، کیفیت اچ‌دی بالاتر از 720p است.



ایمو
یکی از ساده‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفاده برای تماس تصویری و صوتی رایگان، ایمو(Imo) است. این اپ هم برای اندروید و هم آی‌اواس کاربرد دارد و با هر نوع اینترنتی اعم از اینترنت گوشی یا وای‌فای قابل استفاده است. محیط برنامه ساده و سرعت و کیفیت تصویر آن بالاست.
امکانات
1. رمزگذاری کامل تمامی پیام‌ها و تماس‌های ویدئویی و صوتی
2. پلتفرم مخصوص اندروید و آی‌اواس
3. قابلیت ساخت تماس گروهی، ارسال عکس، استیکر و غیره
4. مصرف حجم داده کمتر برای هر دو تماس تصویری و صوتی
5. برای اینترنت با سرعت پایین نیز کاربرد قابل قبولی دارد.



اسکایپ
نرم‌افزار اسکایپ، نامی آشناست که امکان برقراری تماس تصویری قدرتمند و کاربردی به کاربران داده است. قابلیت ایجاد ویدئوکنفرانس، ارسال پست صوتی و انتقال فایل از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های اسکایپ است؛ نرم افزاری که با نشان دادن توانایی بالای خود، توسط یکی از غول‌های تکنولوژی خریداری شد. اسکایپ ابتدا سال۲۰۰۵ توسط ای‌بی (ebay) خریداری شد، اما در ادامه سال۲۰۱۱ به تصاحب مایکروسافت (Microsoft) به ازای مبلغ 5/8میلیارد دلار در آمد. اگر چه اسکایپ را همه کاربران به عنوان ابزاری برای ایجاد ویدئوکنفرانس می‌شناسند، برقراری تماس صوتی باکیفیت، هم از طریق گوشی هوشمند و هم از طریق رایانه، از خدمات دیگری است که توسط این نرم‌افزار ارائه شده و آن را در لیست بهترین نرم‌افزارهای تماس صوتی و تصویری قرار می‌دهد.
امکانات
1. امکان برقراری تماس تصویری و صوتی رایگان گروهی ۲۵نفره
2. امکان تشکیل گروه چت دوستانه تا ۳۰۰نفر
3. با هر نوع دستگاهی که برنامه اسکایپ دارد، تماس رایگان بگیرید.
4. خانواده و دوستان خود را از نکات برجسته و اتفاقات روز خود که هایلات می‌کنید، باخبر کنید.
5. با کمترین هزینه با تلفن‌های ثابت دوستان خود یا موبایلی که برنامه اسکایپ ندارد، تماس بگیرید.




تخصصی نه، محبوب آری
اینستاگرام، تلگرام،لاین، وی‌چت، تانگو و... پیام‌رسان تخصصی مخصوص تماس تصویری نیستند اما با اضافه کردن این قابلیت، بر محبوبیت خود افزودند. اینستا و تلگرام به‌تازگی قابلیت تماس تصویری را اضافه کرده‌اند و اینستاگرام امکان متصل شدن تا چهار نفر به یک تماس تصویری را داده است. Wire،camfrog،zalo،hala، vsee، زوم، اسنپ چت و نیم‌باز دیگر نرم‌افزارهایی هستند که قابلیت تماس تصویری دارند و در جهان با این عنوان شناخته شده هستند. با این حال، میان این همه پیام‌رسان غیرتخصصی، اینستاگرام و تلگرام در صدر محبوب‌ترین‌ها و البته پراستفاده‌ترین‌ها هستند.



گوگل دو
این برنامه نیز توسط گوگل معرفی شده و سال ۲۰۱۸ در لیست بهترین برنامه‌ها قرار گرفت. استفاده از آن بسیار آسان است. وارد برنامه شوید، شماره خود را تایید و تماس تصویری سریع، شبیه تماس تلفنی استاندارد برقرار کنید.
امکانات
1. عملکرد کراس پلت‌فرم آن باعث شده برای هر دو اندروید و آی‌اواس قابل استفاده باشد.
2. با استفاده از قابلیت منحصربه‌فرد Knock Knock قبل از این‌که دکمه قبول تماس را بزنید، می‌توانید با دیدن تصویر زنده فرد مقابل، تصمیم بگیرید به او پاسخ دهید یا نه.
3. فرقی نمی‌کند ازاینترنت گوشی استفاده می‌کنید یا از وای‌فای. تماس تصویری سریع و امنی را تجربه کنید.
4. رابط کاربری ساده این برنامه، برقراری تماس ویدئویی را آسان‌تر می‌کند.



پرچم بالای ایرانی‌ها
در میان اپلیکیشن‌های ایرانی البته به ندرت می‌توان قابلیت تماس تصویری پیدا کرد. با این حال در بین آنها آی گپ مجهز به قابلیت تماس تصویری است. در این اپ، سرویس تماس تصویری به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و آنها تنها هزینه ترافیک اینترنت مربوط به این تماس را پرداخت خواهند کرد. تماس تصویری آیگپ علاوه بر امنیت بالا بخاطر استفاده از تکنولوژی P2P  ، کیفیت بالایی دارد و کاملا رایگان است و از آنجایی که این برنامه برای سیستم عامل‌های مختلف از جمله ویندوز و مکینتاش هم عرضه شده، یک تجربه عالی برای تماس تصویری در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین نکات این پیام‌رسان، نسخه مخصوص مکینتاش است که هم اکنون می توانید بر روی کامپیوترهای مک از قابلیت های آیگپ و بخصوص تماس تصویری لذت ببرید.
همچنین اپلیکیشن سروش پلاس یکی دیگر از اپلیکیشن های ایرانی است که مجهز به تماس تصویری است و شما با توجه به اینکه از سرورهای داخلی این دو تا پیام‌رسان استفاده می‌کنید می‌توانید تا مقدار زیادی روی هزینه اینترنت تماس تصویری خود، تخفیف دریافت کنید.
پیام‌رسان «گپ» هم دیگر پیام‌رسانی است که خیلی وقت است تماس تصویری را برای کاربرانش فعال کرده و از این لحاظ خدمات خوب و باکیفیتی هم ارائه می‌کند. تماس تصویری گپ رمزنگاری شده و ایمن بر پایه end to end است و از این بابت می‌تواند خیالتان راحت باشد.



آی‌گپ و سروش پلاس
میان نرم‌افزارهای ایرانی البته به‌ندرت می‌توان قابلیت تماس تصویری پیدا کرد. با این حال در بین آنها آی‌گپ مجهز به قابلیت تماس تصویری است. در این اپ، سرویس تماس تصویری به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و آنها تنها هزینه ترافیک اینترنت مربوط به این تماس را پرداخت خواهند کرد. همچنین برنامه سروش پلاس، یکی دیگر از نرم‌افزارهای ایرانی است که مجهز به تماس تصویری است. با این حال قطعی اینترنت، افت سرعت و کند بودن این دو نرم‌افزار از معایبی است که این دو پیام‌رسان ایرانی دارند. اما آیا متخصصان ایرانی به فکر راه اندازی پیام‌رسانی بهتر و دقیق‌تر هستند تا در روزهای کرونا به کمک مردم بیاید؟


واتس‌اپ
هرچند واتس‌اپ نزد ایرانی‌ها نرم‌افزار محبوبی نیست و البته بسیاری از آنها از این اپ متنفر هستند، اما بارها از قابلیت تماس تصویری آن استفاده کرده‌اند. این برنامه از همان ابتدا در لیست بهترین‌ها در زمینه‌های مرتبط با پیام‌رسان‌ها قرار داشت و هم‌اکنون نیز در رده‌های بالای بهترین نرم‌افزارهای تماس صوتی و تصویری می‌ایستد. البته واتس‌اپ ابتدا رایگان نبود و هر شماره خط بعد از یک سال استفاده رایگان می‌بایست به ازای سال بعدی مبلغ 99/0دلار پرداخت می‌کرد، اما در اواخر سال۲۰۱۴ میلادی اعلام شد واتس‌اپ از این پس برای همیشه رایگان خواهد بود. همچنین در فوریه سال۲۰۱4 شرکت فیس‌بوک در ازای پرداخت مبلغ ۱۹میلیارد دلار مالکیت این نرم‌افزار را به دست آورد و توسعه و بهبود آن را آغاز کرد.
امکانات
1. تماس تصویری و صوتی کاملا رایگان
2. اشتراک‌گذاری تصاویر و فیلم‌ها با استفاده از ویژگی چندرسانه‌ای آن
3. واتس‌اپ را روی رایانه خود دانلود و پیام‌های خود را دریافت کنید. توجه کنید باید گوشی در نزدیکی آن باشد.
4. واتس‌اپ را در مرورگر خود جست‌وجو کنید. با استفاده از اسکن کد QR آن، توسط نرم‌افزار واتس‌اپ گوشی هوشمند خود، این برنامه را روی دسکتاپ بدون نصب کردن استفاده کنید.
5. بک گراند، صدای آلارم و زنگ تماس‌های خود را در واتس‌اپ به دلخواه تنظیم کنید.




هنگ‌اوت
شرکت گوگل سال۲۰۱3 این نرم‌افزار کاربردی را ساخت و روانه بازار کرد. Hangouts یکی از بهترین نرم‌افزارهای تماس تصویری برای شرکت است. این برنامه به شما امکان می‌دهد همزمان با ۹نفر دیگر در یک زمان صحبت کنید. اگر نام کاربری در گوگل دارید، نیازی به ساخت اکانت جدید ندارید. این اپ نه تنها در گوشی‌های هوشمند اندروید به صورت پیش‌فرض نصب شده است، بلکه برای دستگاه‌های آی‌اواس نیز به‌خوبی قابل نصب و استفاده است.
امکانات
1. تا ۱۵۰نفر از مخاطبان خود را در هر گروه چت دسته‌بندی کنید.
2. می‌توانید تماس تصویری گروهی ۱۰نفره برقرار کنید.
3. قابل استفاده برای اندروید و آی‌اواس است و با تبلت، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌شود.
4. به‌راحتی به اکانت صوتی گوگل برای تماس تلفنی، پیام متنی (sms) و صندوق پستی صوتی متصل می‌شود.
5. با استفاده از حساب جیمیل خود، تحت وب از این برنامه استفاده کنید.
6. ذخیره پیام‌ها در فضای ابری برای دسترسی بعدی



جاست تاک
این نرم‌افزار، یک برنامه تماس ویدئویی، صوتی و گروهی رایگان باکیفیت بالاست که کاربردی ساده، قابل اعتماد، سرگرم‌کننده و از همه مهم‌تر، امن دارد. این برنامه که برای اندروید و آی‌اواس قابل استفاده است انتخابی عالی برای خانواده‌ها و دوستان است.
امکانات
1.تماس تک به تک یا گروهی با کیفیت اچ‌دی و وضوح صدای بالا
2.بهترین ویژگی این است که در تاریک‌ترین زمان، واضح‌ترین تصویر را در تماس ویدئویی خواهید داشت.
3.همزمان با تماس تصویری می‌توانید بی‌شمار استیکر و عکس ارسال کنید یا با doodles نقاشی بکشید و بفرستید.
4.کاربر می‌تواند در حین تماس تصویری، بازی دو یا چندنفره (مانند دوز بازی) با دوستان کند.
5.اگر دوستان یا خانواده شما این نرم‌افزار را ندارند، از سایت Boomerang می‌توانید لینکی برایشان دریافت کنید و با استفاده از آن تماس تصویری برقرار کنید.
6.قابلیت ارسال پیام زنده (live) و رمزگذاری پیام‌ها