شاگرد نخبه دکتر قریب به  شبکه مستند می‌آید

شاگرد نخبه دکتر قریب به شبکه مستند می‌آید


«تاریکخانه شفا» پرتره‌ای از دکتر مرتضی باجقلی، چهره ماندگار رادیولوژی ایران و بنیانگذار رادیولوژی اطفال در کشور  سه‌شنبه 25 شهریور ساعت 20و30 دقیقه برای نخستین بار از شبکه مستند سیما  پخش می‌شود.
 تاریکخانه شفا به تهیه‌‌کنندگی سید محسن طباطبایی پور و کارگردانی محمد پسران رزاق از تولیدات شبکه مستند است و  در 25 دقیقه به‌مرور  فصل‌هایی از زندگی  دکتر مرتضی باجقلی، دانشیار گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی و چهره ماندگار رادیولوژی ایران و بنیانگذار رادیولوژی اطفال در کشور می‌پردازد.    
طباطبایی پور درباره این مستند گفت:  این فیلم شرح‌حالی از دکتر مرتضی باجقلی، متخصص رادیولوژیست ایران است که سال 1310 در اصفهان به دنیا آمد ، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر اصفهان به پایان رساند و سال 1331 وارد دانشگاه پزشکی تهران شد و از شاگردان ممتاز مرحوم دکتر محمد قریب بود.
وی افزود: باجقلی پس از فارغ‌التحصیلی در سال 1339 به سمت دستیار رسمی رشته پرتوشناسی دانشکده پزشکی و سال 1343 با گذراندن امتحان به سمت استادیار این رشته انتخاب و مشغول به کار شد.وی  سال 1345  هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی به مدت چهار سال برای تکمیل دوره رادیولوژی اطفال در دانشگاه پیترزبورگ آمریکا به ادامه  تحصیل پرداخت و پس از اخذ دوره تخصص رادیولوژی اطفال در سال 1349 به ایران بازگشت  و به تدریس و تحقیقات علمی مشغول شد.
این تهیه‌کننده تصریح کرد: از فعالیت‌های شاخص علمی و پژوهشی دکتر باجقلی، ارائه بیش از صد مقاله علمی در اجلاس‌های بین‌المللی و داخلی ، تدریس در دانشگاه پترزبورگ، بنیانگذار اولین رادیولوژی اطفال در ایران ، گزارش اولین مورد کیست هیداتیک بطن چپ در ایران، رئیس افتخاری کنگره رادیولوژی‌های ایران، نگارش یک‌فصل از کنگره اطفال دکتر قریب درباره بیماری‌های تنفسی فوقانی در نوزادان و اطفال، اولین سونوگرافی چشم در ایران و ... است و این فخر  جامعه پزشکی  باسن بالا، هنوز به کار و پژوهش علمی مشغول است.
تاریکخانه شفا، امشب 25 شهریور ساعت 20و30 دقیقه پخش می‌شود و تکرار آن 30بامداد و ساعت 15و30 دقیقه روز آینده خواهد بود.
این مستند را محمد پسران رزاق کارگردانی کرده است و از دیگر عوامل آن می‌توان به تصویربردار: حجت ا... معراج، صدابردار: فرامرز مختاری، مدیر صحنه: راضیه طاهری، تدوین و صداگذاری: حجت ا... معراج و ... اشاره کرد.