سلمان به نور رسید

اعضای گروه تصویربرداری سریال سلمان‌فارسی برای ادامه ضبط به‌زودی راهی شهرک نور می‌شوند

سلمان به نور رسید

دو ماهی است که طراح صحنه مجموعه تاریخی سلمان‌فارسی به همراه گروهش در شهرک نور به‌جد مشغول کار است و پا به پای آنها کارگران هم بیل و تیشه خود را به این شهرک برده‌اند تا بتوانند دوره بیزانس را با هدایت طراح صحنه با ظرافت بسازند تا بعد از شاهرود، عوامل سازنده سریال راهی این شهرک شوند و ادامه این سریال تاریخی را ضبط کنند. البته اعضای گروه قبل از رفتن به شهرک نور در شاهرود مشغول ضبط روزهای پایانی تصویربرداری بخش‌های مربوط هستند و داوود میرباقری همچون دیگر سریال‌های تاریخی‌اش بخش‌هایی از این سریال را در زادگاهش ضبط کرده تا از زاویه‌ای تازه به دیار خودش نگاه کند و مردم هم از این طریق با بخش‌های دیگر از زادگاه او آشنا شوند. این سریال به تهیه‌کنندگی حسین طاهری قرار است بخشی از زندگی یکی از صحابه‌های رسول ا... (ص) به نام فارسی را روایت کند. آغاز به‌کار این مجموعه در شهرک نور بهانه‌ای شد تا ما با حسین طاهری، تهیه‌کننده سریال به گپ و گفت درباره این بخش از سریال بپردازیم.

شروع ساخت و ساز در شهرک نور
در نخستین کیلومترهای شمالی ورود به استان قم و در اتوبان تهران - قم جاده‌ای خاکی در میان پستی و بلندی‌ها گروه را به مکانی می‌رساند که نام آن شهرک نور است.
شهرک سینمایی نور یا پیامبر اعظم، بزرگ‌ترین شهرک سینمایی ایران است که در جاده قم احداث شده است. این شهرک اولین‌بار برای ساخت فیلم محمد رسول‌ا... به کارگردانی مجید مجیدی ساخته شد و با پایان ساخت این فیلم در ۱۷ دی ماه ۱۳۹۳ رسما در حضور خبرنگاران گشایش یافت.
اعضای  گروه سازنده سریال تلویزیونی سلمان‌فارسی از دو ماه پیش کوله‌بار خودشان را به این شهرک بردند و مشغول ساخت و ساز هستند تا دوره بیزانس را طراحی کنند و بناهای این دوره را بسازند. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا گروه سلمان‌فارسی از لوکیشن‌های فیلم «محمد» هم استفاده می‌کند یا نه؟ حسین طاهری، تهیه‌کننده در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: در این شهرک، لوکیشن‌ها مربوط به بخش اسلام و حجاز و... است و ما در حال حاضر مشغول ضبط دوره بیزانس هستیم. به همین دلیل طبیعی بود که این لوکیشن‌ها برای کار ما مناسب نبود و اعضای  گروه طراحی صحنه از دو ماه پیش در این شهرک مستقر شده و مشغول درست کردن بناهای مربوط به دوران بیزانس هستند. پیش‌بینی ما این است به مدت سه ماه در این شهرک مستقر هستیم و بخش‌های بیزانس را ضبط می‌کنیم. دلیل انتخاب این شهرک هم موقعیت جغرافیایی‌اش است که با فضای قصه سریال سلمان‌فارسی همخوانی داشت. به همین دلیل این شهرک را انتخاب کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا لوکیشن‌های بخش اسلام فیلم محمد مورد استفاده در سریال سلمان فارسی قرار نمی‌گیرد؟ می‌افزاید: در حال حاضر بخش بیزانس را ضبط می‌کنیم که این بخش‌ها را طراح صحنه و دستیارانش در شهرک طراحی کرده‌اند. حال باید به بخش‌های اسلام سریال سلمان‌فارسی برسیم و بر آن اساس تصمیم‌گیری شود.



سلمان سری هم به تهران می‌زند
شاید برایتان جالب باشد بدانید سلمان‌فارسی قرار است سری هم به تهران بزند. تهیه‌کننده سریال در این‌باره تاکید می‌کند: بعد از تمام شدن بخش‌های مربوط به شهرک نور، راهی تهران می‌شویم و بخش‌های جلوه‌های ویژه را ضبط کنیم. در این فاصله بخش‌های دیگر را گروه آماده می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازیگران دیگری با گروه قرارداد کار بسته‌اند یا نه، می‌گوید: فرهاد اصلانی نقش تاجر را در مجموعه سلمان‌فارسی بازی می‌کند. همچنین علی دهکردی(یار سلمان)، چنگیز جلیلوند و محمدرضا هدایتی نیز در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. قرار است بازیگران جدید هم در شهرک نور به جمع بازیگران اضافه شوند، اما از آنجا که هنوز در مرحله قرارداد هستند، به‌زودی اعلام می‌شود.



چه خبر از صحنه‌های خارج از ایران؟
پیشتر اعلام شده بود گروه بخش‌هایی از این سریال را در ترکیه و ارمنستان ضبط می‌کند، اما به دلیل شیوع کرونا لغو شد و تصمیم سازندگان بر این شد تا این بخش‌ها را در ایران انجام بدهند. البته باید به انتظار نشست. شاید با تمام شدن ویروس کرونا اتفاقات تازه‌ای در این بخش‌ها بیفتد، زیرا گروه سازنده پیش‌بینی کرده  که ضبط این سریال پنج سال طول می‌کشد. بنابراین ممکن است در این بخش‌ها هم اتفاقی بیفتد. همچنین با شیوع کرونا گروه‌های پزشکی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی به گروه سازنده کمک می‌کنند تا افراد در سلامت کامل به کار ادامه دهند.



سلمان تا امروز به کجاها رفته است
تصویربرداری سلمان‌فارسی، زمستان سال گذشته در شهداد کرمان و قشم آغاز شد. بعد از مدتی به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و بعد گروه سازنده دهم مرداد همزمان با عید سعید قربان و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در شهر مجن شاهرود(این شهر با بافتی پلکانی شکل در 33کیلومتری غرب شاهرود و میان سلسله جبال سر به فلک کشیده البرز جای گرفته است. بافت تاریخی و پلکانی شهر مجن از جمله جاذبه‌های گردشگری آن به‌شمار می‌رود) ضبط سریال را ادامه داد. اعضای گروه در این بخش کاروان حامل سلمان جوان به محدوده امپراتوری بیزانس را ضبط کردند. این سریال در سه دوره تاریخی ایران باستان، بیزانس و رم جلوی دوربین می‌رود. سلمان‌فارسی به سفارش مرکز سیمافیلم ساخته می‌شود و از جمله بزرگ‌ترین آثار نمایشی تاریخ کشور محسوب می‌شود. زلال فیلم، مجری طرح سریال است. داوود میرباقری، کارگردان و نویسنده سریال سلمان در جمع خبرنگاران و مسؤولان در شهر مجن گفته بود: ما آمده‌ایم تا بمانیم و اگر همراهی و همدلی وجود داشته باشد این پروژه در همین شهرستان به انتها می‌رسد و با توجه به پتانسیلی که در این منطقه وجود دارد و با توجه به همراهی، نیروی انسانی پا به کار و تنوع جغرافیایی که در این شهرستان وجود دارد به نظر می‌رسد بتوانیم گام‌های خوبی را تا انتهای کار برداریم. در مجموع سلمان پروژه پیچیده و سختی است. شما مختارنامه و امام علی(ع) را دیدید، اما باید گفت سلمان هم در شکل و هم در اهمیت و معنا و مفاهیمی که در بر می‌گیرد، پنج برابر مختارنامه است و این کار را سخت می‌کند.