قسم به یاد شهید

مستند زندگی نخستین شهید مدافع سلامت اصفهان ساخته شد

قسم به یاد شهید

 با شیوع کرونا در کشور پزشکان، جامعه‌سلامت و بسیاری از پرستاران بدون چشمداشت مادی به جنگ با این ویروس منحوس رفتند تا مردم کشورمان کمتر درگیر آثار مخرب این بیماری شوند. سعید حقیقی یکی از پزشکانی است که از ابتدای مبارزه با کرونا در میدان نبرد حاضر بود. وی 15 سال لباس خدمت به خانواده گرانقدر شهدا و ایثارگران استان اصفهان را به تن کرده‌بود. این شهید مدافع‌سلامت ابتدای اردیبهشت امسال به کرونا مبتلا شد و پس از یک هفته بستری در بخش آی‌سی‌یو به جمع شهیدان راه سلامت پیوست و در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده‌شد.
نخستین مستند شهید مدافع سلامت استان اصفهان با نام «قسم» با یادی از زندگی شهید دکتر سعید حقیقی، به همت مرکز صدا و سیمای استان اصفهان به مرحله تدوین رسید. با تهیه‌کننده این مستند گفت‌وگو کرده‌ایم.
 قسم یادآور پزشکان متعهد
آزاده رجبی، تهیه‌کننده مستند شهید حقیقی در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد ساخت مستند زندگی نخستین شهید مدافع سلامت اصفهان گفت: شهید حقیقی، 5 اردبیهشت 99 مصادف با سالروز تولد خود بر اثر کرونا دار فانی را وداع گفت و از آنجا که وی تعهد خاصی نسبت به درمان بیماران کرونایی داشت، به عنوان سوژه ساخت مستند انتخاب شد.
رجبی در ادامه صحبت‌های خود ویژگی این شهید مدافع سلامت را از خودگذشتگی و شجاعت عنوان کرد و گفت: شهید حقیقی در بدترین شرایط کرونایی با جسارت تمام مسؤولیت وضع حمل یکی از فرزندان شهید را که باردار و مبتلا به کرونا بود، بر عهده گرفت تا بیمار به سلامت زایمان کند.
 خدمت داوطلبانه در مبارزه با کرونا
وی گفت: این شهید مدافع‌سلامت نخستین پزشک داوطلب خدمت در دوران کرونا بود، زیرا وی کارمند علوم‌پزشکی اصفهان نبود و از پرسنل بنیادشهید استان‌اصفهان و معتمد خانواده شهدا و ایثارگران بود و بر اساس تعهد و قسم به خدمت به مردم، در بیمارستان فعالیت می‌کرد.
تهیه‌کننده مستند شهید دکتر سعیدحقیقی بیان کرد: تخصص این شهید مدافع‌سلامت طب اورژانس بود و به همین خاطر در هر ساعتی از شبانه‌روز آماده خدمت به هم‌استانی‌های خود بود و در بدترین شرایط کرونا به دو بیمارستان9دی خمینی‌شهر و گلدیس شاهین‌شهر در بخش اورژانس خدمت می‌کرد.
وی تاکید کرد: زمانی که کاشان در وضعیت قرمز قرار گرفت و رفت و آمد به این شهرستان ممنوع شد‌، ایشان با وسیله شخصی برای خدمت و سرکشی به خانواده شهدا و ایثارگران کاشانی که مریض بودند سفر می‌کرد و به درمان آنها می‌پرداخت.
رجبی خوشنامی ، مدارا و درمان جانبازان بدحال اعصاب و روان آسایشگاه شهید مطهری، پیگیری ساماندهی پرونده‌های شهدا و تخصیص مبلغی برای پرستاری مادران و پدران شهید از کار افتاده را از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی و اقدامات این شهید عنوان کرد.
وی یادآور شد: مدیریت دو بیمارستان امیرالمومنین و امین اصفهان به ایشان پیشنهاد شده‌بود اما وی معتقد بود پذیرش مدیریت موجب دور شدن از فضای خدمت به مردم می‌شود و به همین دلیل نپذیرفته‌بود.


«قسم» و یادبودی برای مدافعان سلامت
اسم این مستند 45 دقیقه‌ای به طور موقت «قسم» است که برگرفته از تعهد و قسم پزشکی ایشان بوده و قرار است در جشنواره مقاومت که پاییز برگزار می‌شود در بخش مدافع سلامت شرکت داده‌شود.
در حال حاضر هم این مستند در مرحله تدوین قرار دارد وبرآورد مالی و هزینه ساخت این مستند هنوز مشخص نشده‌، اما بخش‌هایی از این مستند، به صورت مستند بازسازی از زندگی این شهید مدافع‌سلامت از محل کار، دوستان، آسایشگاه مطهری و خانواده این شهید تهیه شده‌است. کارگردان،نویسنده و تدوینگر این مستند احمدرضا نصری است و در نظر داریم پس از اتمام و پخش نخستین مستند مدافع سلامت، مستند دیگر مدافعان سلامت استان اصفهان را نیز بسازیم.