جشنواره بزرگ‌ترین همایش جهانی

در نشست خبری نخستین جشنواره جهانی تولیدات اربعین مطرح شد

جشنواره بزرگ‌ترین همایش جهانی

علی فهیم‌دانش، مشاور رئیس سازمان صداوسیما و مدیرکل امور بین‌الملل در نشست خبری نخستین جشنواره جهانی تولیدات اربعین که روز گذشته در سالن کنفرانس امور بین‌الملل صداوسیما برگزار شد به تشریح اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت. در این مراسم که با حضور فهیم‌دانش و قربانی، دبیر جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان گفت: با توجه به این‌که امسال باید یک اربعین انحصاری، خاص و تکرار نشدنی را شاهد باشیم، تلاش کرده‌ایم در راستای تحقق منویات که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند در خانه و از راه دور به امام حسین(ع) عرض سلام و ارادت داشته باشیم. اولین قدم هم از این هدف، افتتاح شبکه اینترنتی تلویزیونی اربعین بود که به صورت اینترنتی شش ساعت برنامه با حال و هوای اربعین پخش می‌شود.

جبران خلأ راهپیمایی با برگزاری جشنواره
فهیم‌دانش درباره اقدامات دیگر امور بین‌الملل با محوریت اربعین بیان کرد: دفاتر صداوسیما در کنار عراق از لبنان، سوریه، پاکستان، افغانستان و هندوستان در این رخداد تاریخی و جهانی برای پوشش و برنامه‌سازی حضور فعالی خواهند داشت. اقدام دیگر جشنواره جهانی اربعین درباره تولیدات این رخداد بی‌بدیل است که بزرگترین همایش جهانی است. تولیدات متنوعی درخصوص اربعین کار کردیم، اما گام جدید، جشنواره جهانی تولیدات اربعین است که در چهار بخش رادیویی، تلویزیونی، فضای‌مجازی و عکس برگزار خواهد شد. ما هم در گذشته جشنواره‌هایی داشتیم، اما این‌بار امور بین‌الملل چهار بخش را تجمیع می‌کند تا یک گوشه از خلأ راهپیمایی‌ای که امسال در آن حضور نداریم، جبران شود.


یک جشنواره مردمی
مدیرکل امور بین‌الملل در ادامه درباره جشنواره توضیح داد: سعی کرده‌ایم یک گوشه از خلأ راهپیمایی‌ای را که امسال ما در آن حضور نداریم، توسط این جشنواره پوشش بدهیم و به دنیا بگوییم چه اتفاقی افتاده است. این جشنواره با مشارکت دستگاه‌های بسیاری انجام خواهد شد از جمله ستاد بزرگداشت اربعین، ریاست سازمان صداوسیما، اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی با گسترش 35 کشور، موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صداوسیما و دفاتر صداوسیما در عراق، سوریه، لبنان و هر کجا که مسلمانان حضور دارند. نکته مهم‌تر این‌که تلاش می‌کنیم این جشنواره مردمی برگزار شود.



ارسال آثار و داوری به صورت آنلاین
قربانی پایان طی توضیحاتی درباره این جشنواره متذکر شد: در بخش بین‌الملل آثار تصویری، صوتی و عکس و فیلم‌های موبایلی نیز مورد ارزیابی قرار خواهدگرفت. برخلاف رویه‌های سابق که به صورت فیزیکی جشنواره‌ها برگزار می‌شدند، امسال ارسال آثار و دریافت و داوری چه در بخش ملی و چه بخش بین‌الملل از طریق سایت جشنواره و به صورت آنلاین انجام می‌شود. مراسم پایانی نیز 2 بهمن در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما با دعوت از شرکت کننده‌ها و مسؤولان ذی‌ربط برگزار خواهد شد که این مراسم هم به صورت آنلاین پخش می‌شود. ناگفته نماند سایت جشنواره تا آخر ماه راه‌اندازی خواهد شد که البته به مناسبت اربعین نشانی سایت به زودی اعلام خواهدشد.



نهادینه‌کردن فرهنگ اربعین در جهان
قربانی، دبیر نخستین جشنواره جهانی تولیدات اربعین نیز درباره این جشنواره توضیحاتی ارائه داد: امور بین‌الملل سازمان صداوسیما با هدف پاسداشت اربعین و راهپیمایی عظیم حسینی و سپاس از همکاران رسانه‌ای که در سال‌های قبل این حماسه مردمی را به تصویر کشیدند و به منظور حفظ و اشاعه آثار تصویری، صوتی و عکس با موضوع راهپیمایی اربعین اولین جشنواره اربعین را به صورت آنلاین از 29 دی تا 3 بهمن برگزار می‌کند.
وی در ادامه درباره اهداف این جشنواره عنوان کرد: بازنمایی و تبیین راهپیمایی عظیم اربعین و فرهنگ عاشورا با نمایش جهانی‌بودن این رویداد حماسی. اشاعه فرهنگ اربعین با توجه به مردمی‌بودن آن و آشناسازی جهانیان برای رسیدن به وحدت بشری با عنایت به نمایش وحدت و یکپارچگی بزرگ حاصل از جریان راهپیمایی اربعین.
کشف استعدادهای و توانمندی‌ها و انتقال تجارب هنرمندان اعم از تولیدکنندگان آثار تصویری، صوتی و عکس در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی. ایجاد فضایی مناسب برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار داخلی و خارجی. معرفی آثار تولیدی فاخر با موضوع اربعین و عاشورا در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ اربعین در جهان.



نقش الگویی فرهنگ عاشورا برای کودکان و نوجوانان
دبیر نخستین جشنواره تولیدات اربعین درباره محورهای موضوعی این جشنواره نیز بیان کرد: فلسفه اربعین، اربعین در امتداد عاشورا، اربعین نماد استقامت ایثار و تداوم راه شهدا، راهپیمایی اربعین نماد وحدت و اقتدار اسلامی در بین ملت‌ها و ادیان مختلف، نقش الگویی فرهنگ عاشورایی برای کودکان و نوجوانان، موکب‌های اربعینی، آیینه تمام نمای مودت، دوستی و ازخود گذشتگی، حضور بانوان و جلوه‌های عفاف و حجاب در حماسه راهپیمایی اربعین، کرونا، اعتقادات و مناسک دینی مردم(استمرار و پایندگی راهپیمایی‌حماسی اربعین». شایان ذکر است این جشنواره‌جهانی در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و آثار تصویری، صوتی و عکس و نماآهنگ و فیلم‌های موبایلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سعی شده جنبه مردمی بودن راهپیمایی در این آثار مورد توجه قرار بگیرد.