اولین كسی بودم كه ایجنت رسمی شدم

شهراد ناظمی، ایجنت معروف فوتبال:

اولین كسی بودم كه ایجنت رسمی شدم


اولین ایجنت رسمی شاغل در فوتبال ایران، شهراد ناظمی بود. او با اكثر بازیكنان مطرح در اواخر دهه 70 و دهه 80 كار می‌كرد. در دهه 90 او حوزه كاری خود را به كشورهای خلیج‌فارس برد و هم اینك در امارات زندگی می‌كند. ناظمی در گفت‌و‌گو با جام‌جم از این شغل می‌گوید.

 آقای ناظمی شما چطور ایجنت شدید؟
ماجرا به 20 سال قبل باز می‌گردد. در آن روزها این ایده به ذهنم رسید برای ترانسفر بازیكنان سازماندهی داشته باشیم. دقیقا همان دورانی بود كه دایی، باقری و خداداد تازه ترانسفر شده بودند. من به فیفا نامه زدم. حسب تصادف همان زمان فیفا آئین‌نامه ایجنت‌ها را تنظیم كرده بود. سال بعد من امتحان دادم و تنها كسی بودم كه قبول شدم.
 اولین بازیكنی كه با او قرارداد بستید چه كسی بود؟
با حسن رودباریان كه آن زمان قراردادش را با پاس تمدید كردیم. همزمان گل‌محمدی را از فولاد به پرسپولیس آوردم. آن روزها نزدیك بود علیرضا اكبرپور را هم به پرسپولیس ببرم كه خیلی سر و صدا كرد منتها استقلال پیشنهاد بالاتر داد و او برگشت. یادم هست آقای غمخوار چك این انتقال را هم نوشته بود.
 با كدام بازیكنان مطرح كار می‌كردید؟
منصوریان، فكری، دین‌محمدی، مرحوم نوروزی، مرحوم اولادی و خیلی از بازیكنان استقلال. عنایتی تا روز آخر فوتبالش با من همكاری كرد. آندو، سیدجلال، عقیلی، زندی و... از جمله بازیكنانی بودند كه من به قطر بردم. اكثر بازیكنان ایرانی را هم من به امارات بردم.
 الان بیشتر با خارجی‌ها كار می‌كنید؟
بله، من با شركتی بین‌المللی همكاری دارم كه بخش خاورمیانه آنها در اختیار من است. بازیكنان خارجی زیادی در عربستان، امارات و قطر داریم.
 آیا درست است گاهی وقت‌ها قدرت ایجنت‌ها از مدیر باشگاه بیشتر می‌شود؟ اصلا دلیل این دعواها چیست؟
عمده مشكلات به خاطر آن است كه باشگاه می‌خواهد با ایجنت مقابله یا رقابت كند. آنها ایجنت را ضد خود می‌دانند. بارها شده باشگاه به بازیكنی گفته خودت تنها بیا و ایجنت نیاور. این كمكی به باشگاه یا بازیكن نمی‌كند بلكه صدمه می‌زند. وقتی ایجنت قانونی كار نكند، كار غیرقانونی می‌كند. باشگاه باید حق و حقوق آنها را بدهد. وقتی شما با ایجنت تعامل داشته باشید، منافع طرفین حفظ می‌شود. الان باشگاه منچستریونایتد بیشترین كمیسیون را به ایجنت‌ها می‌دهد. چطور آنها توانستند كاوانی را جذب كنند؟ در حالی كه او با دو باشگاه دیگر قرارداد نوشته بود؟ متاسفانه باشگاه‌ها به بازیكن و وكیل پول زیاد می‌دهند ولی فكر می‌كنند پول ایجنت پول زور است. من یك مثال بزنم. الان فكری مصاحبه كرده و گفته قراردادش با نساجی را اصلا نخوانده بود. این چیزها دیگر فضیلت نیست. قدیمی شده و بی‌مزه است. از مد افتاده.
 معمولا ایجنت‌ها روی قرارداد چند درصد می‌گیرند؟
بسته به توافق دارد. یكی 5 درصد می‌گیرد. یكی 10 درصد. بسته به خدماتی دارد كه به بازیكن می‌دهید.
 این درست است که ایجنت‌ها از فوتبالیست‌ها خیلی بیشتر پول در می‌آورند؟
وقتی ایجنتی 20 بازیكن داشته باشد، چرا نباید به اندازه یك فوتبالیست خوب پول بگیرد؟ در ضمن كار یک ایجنت ساده نیست. شما باید واقعا تلاش كنید. زحمت بكشید. از طرفی 20 ایجنت در فوتبال هستند و وقتی یكی موفق است، حتما یك امتیازی دارد.