مردان خاكستری دنیای فوتبال

بازار ایجنت‌ها در فصل بی سر‌و‌صدای نقل‌و‌انتقالات هم رونق داشته است

مردان خاكستری دنیای فوتبال

فصل نقل‌و‌انتقالات فوتبال اروپا كه همین چند روز پیش تمام شد، بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر شیوع كرونا بود. به دلیل مشكلات و محدودیت‌های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس، خبری از قراردادهای پر سر و صدا یا انتقالات جنجالی نبود. نمونه‌اش رئال مادرید كه در فصول گذشته كلی در این بازار فعال بود و امسال هیچ خرید مهمی نداشت. دیگر تیم‌های مطرح اروپایی نیز كم و بیش چنین وضعیتی داشتند. با تمام این اوصاف بازار یك گروه در این شرایط همچنان سكه بود. ایجنت‌ها یا همان مدیربرنامه‌های مطرح دنیای فوتبال اگرچه ستاره‌ای را در این تابستان جا به جا نكردند، اما با فروش بازیكنان نسبتا متوسط ثروت قابل توجهی به دست آوردند. دستمزد ایجنت‌ها بخش جدانشدنی هر قرارداد است اما هنوز میزان مشخص دریافتی هر ایجنت از فروش بازیكنانش مشخص نیست. فیفا برای اولین بار سال گذشته اعلام كرد كه این افراد در طول یك سال درآمدی حدود 500 میلیون پوند داشته‌اند، اما باز هم میزان مشخص دریافتی هر فرد معلوم نشد. به عنوان مثال خورخه مندز كه یكی از بزرگترین ایجنت‌های دنیای فوتبال است، چند هفته پیش فابیو سیلوا مهاجم پورتو را با رقم 35 میلیون پوند به وولورهمپتون فروخت و طبق اعلام رسانه‌های پرتغالی 4/6میلیون پوند دریافت كرد، یعنی حدود 18 درصد رقم كل انتقال. اما همین فرد از فروش فرانسیس ترینكائو از براگا به بارسلونا با رقم 26 میلیون پوند، 4/6میلیون پوند به دست آورد و این یعنی 24 درصد از كل رقم انتقال. در ادامه اشاره‌ای خلاصه به سه ایجنتی می‌كنیم كه در تابستان بیشترین درآمدزایی را از فروش بازیكنان به دست آورده‌اند.

خورخه منـدز
هر وقت نام اینجنت در نقل‌و‌انتقالات دنیای فوتبال به میان می‌آید، بدون شك باید پیش از همه به خورخه مندز پرتغالی اشاره كرد. او شركت ورزشی خود به نام GestiFute را سال 1996 تاسیس كرد و اولین فعالیت رسمی‌اش در سال 1997 رقم خورد كه نونو اسپیریتو را با رقمی حدود 2 میلیون پوند از ویتوریا گیمارش به دپورتیوو لاكرونیا برد. او در این سال‌ها به قدری قدرتمند شد كه گفته می‌شود 65 درصد نقل‌و‌انتقالات بازیكنان پرتغالی زیر نظر او انجام می‌شود.
او در این تابستان بیشترین درآمد را از فروش بازیكنان داشت كه از مجموع فروش 12 بازیكن حدود 260 میلیون پوند به دست آورد. انتقال روبن دیاس از بنفیكا به منچسترسیتی، دیگو ژوتا از وولوز به لیورپول و نلسون سمدو از بارسلونا به وولورهمپتون مهم‌ترین جا‌به‌جایی‌های او در این تابستان بود. بنا به گزارش مجله فوربس در سال 2019، او سومین ایجنت قدرتمند در دنیای فوتبال بود. فعالیت او در این سال‌ها به این شرح است:
 رقم كل قراردادهای بسته شده توسط او در سال‌های اخیر: 900 میلیون پوند
 تعداد بازیكنان تحت پوشش او:
122 بازیكن
 بازیكنانی با‌ارزش بیش از یك میلیون پوند: 54 بازیكن
 بزرگترین قرارداد در تابستان: روبن دیاس از بنفیكا به منچسترسیتی با 64 میلیون پوند
 ارزشمندترین بازیكن: برناردو سیلوا، هافبك 26 ساله من‌سیتی با 72 میلیون پوند
 بازیكنان معروف: كریستیانو رونالدو، برناردو سیلوا، ژائو كانسلو، خامس رودریگرز






جاناتـــــــان بارنــــــت
این ایجنت 70 ساله كه مدیرعامل و موسس شركت stellar Group است، اولین فعالیت خود در این بازار را نه در دنیای فوتبال بلكه در كریكت انجام داد و اولین بازیكنش هم برایان لارا، بازیكن اسطوره‌ای كریكت انگلستان بود. او بعدها با تاسیس این شركت وارد فعالیت در دنیای فوتبال شد و بنا به اعلام مجله معتبر فوربس در سال 2019، بارنت قدرتمندترین ایجنت در دنیای ورزش به حساب می‌آید.
این ایجنت انگلیسی در تابستانی كه گذشت، 18 بازیكن را بین باشگاه‌های اروپایی رد و بدل كرد كه در مجموع رقم این قراردادها به 134 میلیون پوند رسید و از این لحاظ در رده دوم قرار دارد. انتقال بن چیلول از لسترسیتی به چلسی، گرت بیل از رئال‌مادرید به تاتنهام و سرجینیو دِست از آژاكس به بارسلونا، مهم‌ترین انتقالات او در تابستان بودند. خلاصه فعالیت بارنت را می‌توان اینطور بیان كرد:
 رقم كل قراردادهای بسته شده توسط او در سال‌های اخیر: یك میلیارد پوند
 تعداد بازیكنان تحت پوشش او: 213 بازیكن
 بازیكنانی با ارزش بیش از یك میلیون پوند: 124 بازیكن
 بزرگترین قرارداد در تابستان: بن چیلول از لستر به چلسی با 50 میلیون پوند
 ارزشمندترین بازیكن: سائول نیگز، هافبك 25‌ساله اتلتیكو مادرید با 65 میلیون پوند
 بازیكنان معروف: گرت بیل، سائول نیگز، مكسی لوپز و جوردن پیكفورد





مینــــــو   رایـــــــولا

نام این اینجنت 53 ساله ایتالیایی طی سال‌های اخیر همیشه با حاشیه و جنجال همراه بوده است. بازیكنان زیر نظر او هم بازیكنانی هستند كه حاشیه و جنجال زیادی به همراه دارند، بازیكنانی همچون زلاتان ابراهیموویچ، پل پوگبا و ماریو بالوتلی. اولین كار رسمی او در سال 1996 انجام شد كه پاول ندود را از اسپارتا پراگ به لاتزیو برد. مجله فوربس سال گذشته در فهرست اینجنت‌های قدرتمند فوتبال، او را در رده پنجم قرار داد.
او در این تابستان، چندان فعال نبود و در مجموع بازیكنانی كه زیر نظرش بودند با 18 میلیون پوند به تیم‌های دیگر رفتند. خلاصه‌ای از وضعیت او در این سال‌ها به این صورت است:
 رقم كل قراردادهای بسته شده توسط او در سال‌های اخیر: 550 میلیون پوند
 تعداد بازیكنان تحت پوشش او: 72 بازیكن
 بازیكنانی با ارزش بیش از یك میلیون پوند: 40 بازیكن
 بزرگترین قرارداد در تابستان: آندره‌آ پینامونتی از جنوا به اینتر با 2/7 میلیون پوند
 ارزشمندترین بازیكن: ارلینگ هالند، هافبك 29 ساله دورتموند با 72 میلیون پوند
 بازیكنان معروف: پل پوگبا، ماركو وراتی، لورنزو اینسینیه، جیان لوئیجی دوناروما