سیاه بازی با لباس سفید

«تپش» از کلاهبردار ی‌های پزشکان بی‌مدرک و قلابی گزارش می‌دهد

سیاه بازی با لباس سفید

برای كلاهبردار جماعت، بی‌شمار راه برای كلاه گذاشتن سر مردم وجود دارد. برای‌شان هم فرقی نمی‌كند این كلاهبردار به قیمت ضرر مالی یا حتی جانی تمام شود. همین كه به هر قیمتی به پول‌شان برسند، بارشان را ببندند و بروند سراغ طعمه بعدی تا نقره داغش‌كنند، برای‌شان كفایت می‌كند. لذت این پول بادآورده چنان زیر دندان‌شان مزه می‌كند كه بارها در نقش افراد مختلف جامعه ظاهر می‌شوند و طوری این اتفاق می‌افتد كه ذره‌ای به ادعایش شك نمی‌كنید و برای همین است كه مدتی افراد را سركیسه می‌كنند و آب از آب هم تكان نمی‌خورد. كلاهبرداران در هر نقشی ظاهر می‌شوند. از معلم و معمار و مهندس قلابی تا راننده تاكسی و وكیل و بنگاه‌دار و مدیر شركت و حتی پرستار و پزشك در رده‌های مختلف تخصصی كه به طور مستقیم با جان و زندگی مردم سروكار دارند.

ویزیت مامور آگاهی
سرو صدای یكی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین كلاهبرداری‌ها در مهرماه سال 98 بلند شد. محل كلاهبرداری، یك مجتمع پزشكی در غرب تهران بود و پزشك قلابی هم مدعی بود متخصص قلب و عروق است. روز دستگیری، او در مطب خود مشغول طبابت بود و بیماران گوش تا گوش نشسته و منتظر اعلام نوبت‌شان بودند. 
ماموران آگاهی در را باز كردند و وارد مطب متخصص قلب قلابی شدند كه پشت میزش نشسته و مشغول ویزیت بیمار بود. دكتر قلابی كه از دیدن ماموران وحشت‌زده شده بود، به لکنت افتاد. ماموران از او درخواست مدارك پزشكی كردند اما دكتر قلابی هیچ جوابی نداشت به آنها بدهد و حتی روحش هم خبر نداشت بیماری كه مشغول ویزیت او بود، مامور آگاهی است. 
در حالی‌كه متخصص قلب قلابی هنوز گیج و منگ بود و نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده، بیماران هر چند دقیقه یك‌بار با مطب تماس می‌گرفتند تا برای ویزیت از او وقت بگیرند. متخصص قلابی كه متوجه شده بود دیگر راه فراری ندارد، خود را تسلیم ماموران آگاهی كرد. طبق اعلام پلیس، این متخصص قلب قلابی، بیش از 40 شاكی داشت و پرونده پزشكی 2000 بیمار هم در مطبش كشف شد. 

دكـــتـــر طب سنتی دروغیـــن
29 اسفندماه پارسال، مردی با سوء‌استفاده از عنوان پزشكی، صفحه‌ای قلابی در فضای مجازی باز كرد و بعد هم ادعا كرد داروی گیاهی درمان كرونا را می‌فروشد. دكتر قلابی حساب و كتاب 
همه چیز را كرده بود و خوب می‌دانست مردم برای در امان ماندن از شر كرونا، هر رقمی بگوید، نه نمی‌گویند و پول درخواستی او را پرداخت می‌كنند. عوام هم كه فقط دنبال دوا و درمان كرونا بودند، بی این‌كه در مورد ادعای این پزشك قلابی فرصت‌طلب و ادعایی كه مطرح می‌كند، تحقیق كنند، حساب بانكی دكتر قلابی را با پرداخت‌های كلان و درشت، پروپیمان كردند. در حالی‌كه پزشك قلابی مشغول پول پارو كردن بود، خبر این كلاهبرداری، نامحسوس به گوش پلیس فتا رسید. خیلی طول نكشید كه مخفیگاه دكتر قلابی 46 ساله در غرب تهران شناسایی شد. مرد متهم با این‌كه در اختیار ماموران پلیس بود اما باز هم بدون هیچ ترسی می‌گفت مدرك دكترای تخصصی دارد و داروهایش را هم بر اساس تجربه‌ای كه در زمینه گیاهان دارویی كسب كرده، ساخته است. پلیس كه از صحبت‌های او قانع نشده بود، سراغ معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت رفت و استعلام گرفت كه آنها هم ادعاهای پزشك قلابی را رد كردند. همان‌طور كه پلیس حدس زده بود، آقای دكتر، نه تنها مدرك دكترا نداشت، بلكه از شرایط بحرانی ایجاد شده توسط ویروس كرونا هم سوء استفاده كرده بود تا حساب بانكی‌اش را پر كند.

خـانــم دكــتــر پوســـت و مــــــو با مدرک  فنی و حرفه‌ای
رشته پزشكی پوست و مو از آن دست رشته‌هایی است كه طرفداران زیادی به خصوص در میان خانم‌ها دارد. 12 مهرماه امسال، یك زن 31 ساله بندرعباسی كه مدتی دستیار پزشك بود و می‌دانست بسیاری از خانم‌ها و دختران جوان برای داشتن پوست و مویی زیبا حاضرند هرچقدر لازم است هزینه كنند، فكر انجام یك كلاهبرداری نان و آبدار به سرش زد. در یكی از محلات پر رفت و آمد مطبی همراه با تجهیزات پزشكی مانند اسكن پوست، دستگاه پاكسازی و شفاف سازی پوست، تخت پزشكی و محصولات پزشكی و آرایشی بهداشتی اجاره و با مدرك فنی و حرفه‌ای كه داشت، طبابت را شروع كرد. قدم بعدی، تبلیغات بیشتر برای جذب مشتری بود. در اینستاگرام صفحه‌ای برای خود باز كرد و تصاویری از دختران و زنانی را كه عمل زیبایی روی پوست و موی‌شان انجام داده بودند، روی صفحه‌اش قرار داد. همه چیز همان‌طور كه از قبل پیش بینی كرده بود، پیش رفت و پول زیادی به جیب زد اما از آن‌جا كه خورشید همیشه پشت ابر نمی‌ماند، بالاخره یكی از مشتریان این خانم دكتر قلابی كه به كار او شك كرده بود، به پلیس شكایت كرد و ماموران نیز با توجه به بررسی‌های انجام شده او را دستگیر كردند.

دكتر قلابی با یک انبار دارو
در ماجرای دیگری، خبر فعالیت یك پزشك طب سنتی‌كه بیماران‌اش را ویزیت و بیماری آنها را با استفاده از شربت‌های عجیب و غریبی درمان می‌كرد، در پایتخت پیچید. با بررسی سوابق او توسط پلیس مشخص شد این فرد نه تنها پزشك نیست، بلكه كلاهبردار و سابقه‌داری است كه جرم‌های متعددی مرتكب شده است. همین كلكسیون جرایم كافی بود تا پلیس آقای دكتر قلابی را دستگیر كند. پس از دستگیری، دكتر قلابی در اعترافاتش گفت كه با كمك دوستان جاعل خود، مدارك پزشكی را جعل و با پرداخت پول به یك پزشك عمومی، مهر نظام پزشكی او را خریده تا با سوء‌استفاده از آن به مردم نسخه بدهد. روزهای پنجشنبه و جمعه را هم به خاطر خلوت بودن انتخاب كرده بود تا بدون این‌كه كسی شك كند؛ طبابت كرده و دارو تجویز كند. 
ماجرا البته به همین جا ختم نشد و در بازرسی‌ها، پلیس انبار دارویی را كشف كرد كه پر بود از انواع و اقسام داروها. كارشناسان وزارت بهداشت كه به این انبار رفته بودند، اعلام كردند بسیاری از داروهای كشف شده، غیرمجاز، شیمیایی و تاریخ مصرف گذشته است. 

دستگیری 11 پرستار قلابی
البته فقط هوای پزشك قلابی شدن به سر بعضی‌ها نمی‌ز‌ند و عده‌ای هم دوست دارند مدتی در نقش پرستار قلابی یا جعل مدرك برای افراد كلاهبردار پرستارنما، پول و پله‌ای به‌هم بزنند. شهریورماه امسال بود كه به پلیس خبر رسید یك راننده آمبولانس با معرفی خود به عنوان یك آدم حسابی و بانفوذ در نظام پرستاری و نظام پزشكی، مدارك پرستاری جعل می‌كند .با این خبر، اداره مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی استان البرز به ماجرای جعل مدارك ورود كرد و متوجه شد متهم به دلیل ارتباط با بیمارستان‌های مختلف و آشنایی با اصطلاحات پزشكی، توانسته است برای آنهایی كه دنبال كارت‌های نظام پرستاری هستند، كارت تهیه‌كند.  با دستگیری متهمان در بازرسی از خانه آنها، 10 كارت نظام پرستاری و مهر جعلی با هویت‌های مختلف كشف شد.

توهم دکتری با 4 قربانی
یكی از عجیب‌ترین پرونده‌های كلاهبرداری سال 98 در حوزه پزشكی مربوط مردی بود كه حتی بعد از دستگیری هم 
اصرار داشت دكتر است و به او تهمت كلاهبرداری زده‌اند. او در حالی به بیگناه بودنش اصرار داشت كه چهار نفر از بیمارانش بخاطر طبابت او، جان‌شان را از دست داده بودند. محل طبابت این پزشك قلابی، در میدان انقلاب تهران بود. بعد از فوت چهارنفر از بیماران، خانواده‌های آنان به عنوان اولیای دم به دادسرای جرایم پزشكی شكایت كردند. با این شكایت، پلیس وارد این ماجرا شد و در جریان تحقیقات متوجه شد این پزشك با جعل مدرك پزشكی، مدعی است قدرت درمان بیماری‌ها را دارد. خیلی طول نكشید كه پلیس با جمع‌آوری مدارك لازم، پزشك قلابی را دستگیر كرد. او حتی با برگزاری دوره‌هایی، مدارك جعلی هم به كارآموزان می‌داد.
 چرا دستگیر شدی؟
بی‌گناهم. دوست داشتند دستگیرم كنند.
 یعنی پزشك قلابی نیستی؟
نه، من مدارك تحصیلی دارم و دروغ می‌گویند پزشك قلابی هستم.
 اما وزارت بهداشت مدارك شما را تایید نكرده است؟
مدرك مرا اول باید وزارت خارجه و بعد وزارت بهداشت تایید كند.
 مدارك شما جعلی است؟
نه، من در خارج از كشور درس خوانده‌ام.
 مدرك تحصیلی‌ات چیست؟
دكترای تغذیه دارم.
 از كدام دانشگاه؟
مداركش موجود هست،خودتان بخوانید.
 شنیدم مدرك تحصیلی دكتری جعل می‌كردی؟
نه، من آموزش می‌دادم و بعد از 72 ساعت كلاس به آنها مدرك می‌دادم.
 تحت چه مركزی مدرك می‌دادی؟
خودم برای‌شان مدرك صادر می‌كردم.
 وسایل پزشكی برای چه كاری است؟
من پزشك هستم و این‌ها هم وسایل كارم است.
 با وسایل طب سوزنی چه كاری انجام می‌دادی؟
وقتی می‌توانم از طب سوزنی برای درمان خودم استفاده كنم، پس برای دیگران هم می‌توانم این كار را انجام دهم. با استفاده از دانشی كه دارم، می‌توانم بیماران را درمان كنم، به همین خاطر نیازی نیست كسی مدركم را تایید كند.
 یعنی بی‌گناهی؟
بله، من پزشك هستم.


 علل گرایش به كلاهبرداری پزشكی
دكتر آرش حقیقت‌فرد / جرم‌شناس

گرایش به كلاهبرداری دلایل مختلفی دارد. به‌طور مثال انگیزه مالی باعث می‌شود تا برخی افراد سراغ مشاغل پردرآمدی مانند پزشكی، وكالت و تاجری بروند. گروه دیگر، مجرمان سرخورده هستند كه به دلیل تعریف غلط خانواده و عقده‌ها و ناكامی‌هایی كه در زندگی تجربه كرده‌اند، دست به كلاهبرداری می‌زنند. بسیاری اوقات، برخی خانواده‌ها با تعارف غلط و هدف‌گذاری نادرست و متعصبانه فرد را به سمت اقدامات فریبكارانه سوق می‌دهند تا با این روش به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند. البته عوامل دیگری نیز دخیل است كه بسیار نادر هستند. بطور مثال فردی كه شغل اصلی‌اش، تولید مواد‌مخدر صنعتی و محرك است، خود را پزشك معرفی می‌كند تا مجوز راه‌اندازی لابراتور تهیه مواد‌مخدر صنعتی برای او صادر شود. البته این موضوع بسیار نادر است و به‌طور عمده رد پای مسائل مالی، سودجویی و خنثی كردن یكسری ناكامی و سركوب‌ها در آن مشاهده می‌شود.
آمار بالای كلاهبرداران پزشكی، به دلیل ضعف در مجازات نیست، بلكه به خاطر وجود نقص در كنترل است و به همین علت، رقم این بزهكاری بالا است. در این دوره و با توجه به گسترش فضای مجازی، چنین افرادی گاهی در فضای مجازی صفحه‌ای ایجاد كرده و ممكن است چندین سال هم به كار خلاف قانون خود ادامه دهند و هیچكس هم به آنها شك نكند. بنابراین، ضعف عمده ما بیشتر در این پایش‌هاست، در حالی‌كه در كشورهای دیگر این‌طور نیست. بطور مثال در آمریكا، برای این‌كه فردی بتواند خود را به عنوان پزشك معرفی كند، به تاییدیه‌ای نیاز دارد كه بطور مرتب به‌روز‌رسانی می‌شود. حتی اگر پزشكی مرتكب خطای پزشكی شود، مدتی از فعالیت منع و این خطا در سیستم‌های مربوطه نیز ثبت و ضبط می‌شود. این در شرایطی است كه چنین كنترل‌هایی در كشور ما مشاهده نمی‌شود. 
مجازات این افراد نیز بستگی به میزان آسیبی است كه به دیگران وارد كرده‌اند. بطور مثال طبق قانون جرائم آرایشی و بهداشتی، اگر به فرد صدمه‌ای وارد شود، بین سه تا پنج سال زندان برای فرد خاطی درنظرگرفته شده است.