عرض ارادت به خورشید خراسان

برنامه‌های شبکه‌های سیما تا پایان صفر اعلام شد

عرض ارادت به خورشید خراسان

تلویزیون در روزهای پایانی ماه صفر که مصادف با رحلت پیامبر اکرم صلی ا... علیه وآله، شهادت امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام و امام‌رضا علیه‌السلام است،‌ برنامه‌های مختلفی را متناسب با حال و هوای این روزها آماده پخش کرده‌است. از جمله ارتباط زنده با حرم رضوی، پخش سخنرانی‌های مذهبی و مستندهای ویژه این ایام از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده‌است که روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود.

حسینیه‌های مردمی
نام برنامه: حسینیه ایران
شبکه: یک
توضیحات: این برنامه از پنجشنبه 24 مهر ساعت 19 و 30  دقیقه تا 21 پخش می‌شود. این برنامه که کاری از گروه معارف است با اجرای مجریان معارفی چون هادی صلح‌جو، مهدی آقابیگی و امیرحسین صیرفی پخش خواهد شد. مجالس عزاداری مردم از سراسر کشور و پخش مرثیه‌سرایی مداحانی چون حدادیان و علی کریمی از دیگر بخش‌های این برنامه است. این برنامه روز جمعه و شنبه 25 و 26 مهر هم از ساعت 11تا 14 و 19 و 30 دقیقه تا 21 پخش می‌شود. صیرفی در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرده بود: حسینیه ایران که امسال از شبکه یک پخش می‌شود رسالتش بردن حسینیه به خانه‌های مردم است. امسال ویروس منحوس کرونا آمد و خیلی کار را سخت کرد. حضرت آقا فرمودند گوشم به مصوبات ستاد ملی کروناست و ما هم مستثنا نبودیم. رسانه ملی هم پای کار آمد و خیلی از بچه‌ها شبانه‌روز تلاش می‌کنند، زحمت می‌کشند و شاید خودشان نتوانند خیلی در جلسات شرکت کنند.
جمعه‌شب هم برنامه «این شب‌ها» ساعت 23 و 15 دقیقه با کارشناسی دکتر اسماعیلی، پژوهشگر و استاد دانشگاه پخش می‌شود که درباره اهمیت شناخت اربعین و فرهنگ عاشورا صحبت می‌کند.



«کبوترانه» شبکه 3 در مشهد
نام برنامه: کبوترانه
شبکه:  3
توضیحات: این برنامه ارتباط زنده از حرم مطهر رضوی برقرار می‌کند و دل‌های مشتاقان را روانه مشهد مقدس می‌کند. این برنامه هر شب ساعت 20 روی آنتن می‌رود. پخش فیلم‌ها و مستندهای مناسبتی آخر ماه صفر از دیگر تدارکات شبکه سه برای روزهای پایانی صفر است. همچنین نماآهنگ‌هایی هم به مناسبت شهادت‌های ماه صفر از این شبکه پخش خواهد شد.
پخش فیلم‌ها و مستندهای مناسبتی آخر ماه صفر از دیگر تدارکات شبکه سه برای روزهای پایانی صفر است. همچنین نماآهنگ‌هایی هم به‌مناسبت شهادت‌های ماه صفر از این شبکه پخش می‌شود. برنامه «سمت خدا» 27 و 29 صفر از مشهد روی آنتن شبکه سه می‌رود.




 پخش دعای ندبه از مشهد
نام برنامه: به تو از دور سلام
شبکه: 2
توضیحات: این برنامه به‌صورت پخش زنده از مشهد مقدس با حضور کارشناسان مذهبی و ذاکران اهل بیت (ع) ارتباطی معنوی را با بارگاه نورانی حضرت امام رضا (ع) برای بینندگان این برنامه فراهم می‌کند و در روزهای پنجشنبه 24 مهر ساعت 18 و 30 دقیقه و 23 و 30 دقیقه و جمعه 25 مهر ساعت 6 با قرائت دعای ندبه از مشهد مقدس، 12، 18 و 30 دقیقه و 23 پخش خواهد شد. برنامه معارفی «تکیه‌خانه» با اجرای رحمان نظام اسلامی و با حضور کارشناسان مذهبی و ارتباط با اماکن مذهبی و بهره‌گیری از مباحث و گفت‌وگوهای مختلف معارفی پنجشنبه ساعت 21 و جمعه ساعت 9 و 30 دقیقه، 10 و 30 دقیقه، 14، 15 و 30 دقیقه و 21 روی آنتن می‌رود. ویژه‌برنامه «ایوان بهشت» با سخنرانی حاج‌شیخ حسین انصاریان دهه پایانی ماه صفر ساعت 13 و 30 دقیقه و جمعه ساعت 11 و 15 دقیقه همچنین پخش مجموعه‌ای از سخنرانی‌های مذهبی خطبایی چون حجج‌اسلام ماندگاری، ابوالقاسمی، رفیعی، رنجبر و... پنجشنبه ساعت 6 و مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت (ع) به‌صورت میان‌برنامه در این ایام تقدیم بینندگان خواهد شد.
«حس مشترک» کاری از گروه‌اجتماعی فرهنگی با محوریت گفت‌وگو با چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری و ارادت‌شان به خاندان اهل بیت (ع) جمعه ساعت 24 روی آنتن می‌رود.
همچنین «نمادو» در گزارش‌هایی ویژه مراسم عزاداری سوگواری پایان ماه صفر را تصویر می‌کند که در فواصل زمانی 14 و 10 دقیقه، 16 و 45 دقیقه، 18 و 45 دقیقه و 22 و 45 دقیقه تقدیم بینندگان خواهد شد.





 نقش زیارت در توسعه فرهنگی
نام برنامه: هفت آسمان
شبکه: آموزش
توضیحات: این برنامه پنجشنبه 24 مهر مصادف با ۲۸ صفر همزمان با رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) میزبان حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت خواهد بود. در این برنامه در رابطه با سیره نبوی و تاثیرات آن بر امت اسلامی گفت‌وگو می‌شود.
همچنین در برنامه جمعه 25 مهر مصادف با ۲۹ صفر به موضوع محوری نقش مردم در سازش و خیزش امام می‌پردازد. این برنامه با کارشناسی حجت‌الاسلام میلانی‌نژاد و اجرای حجت الاسلام فضل‌اللهی تولید شده‌است.
همچنین به مناسبت شهادت امام رضا (ع) برنامه «هفت آسمان» ویژه‌برنامه‌ای را با کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین میلانی‌نژاد و اجرای حجت‌الاسلام عمران فضل اللهی با موضوع نقش زیارت در توسعه فرهنگی مکتب تشیع روی آنتن می‌برد. این برنامه ساعت 21و45 دقیقه در این شب‌ها روی آنتن می‌رود.



ملاقات با آثار هنری آیینی
نام برنامه: منادا
شبکه: 4
توضیحات: این ویژه‌برنامه در سه قسمت از 24 الی 26 مهرماه روی آنتن می‌رود. این برنامه به نوعی یک ملاقات با آثار هنری آیینی است و در هر قسمت به پنج اثر هنری موسیقی ـ تجسمی (نقاشی) ـ شعر ـ معماری و سینما در قالب روایتی متفاوت و منسجم به ملاقات این آثار می‌رود. در این سه قسمت در قالب نریشن تصویر، به سراغ آثاری از گذشته تا به امروز، از وصال شیرازی در شعر تا قیصر از سلطان‌محمد، در نقاشی تا حسن روح‌الامین و... رفته و به رحلت حضرت رسول (ص)، شهادت امام رضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) پرداخته می‌شود. اولین قسمت از این ویژه برنامه پنجشنبه 24 مهرماه ساعت 22 و 30 دقیقه، دومین قسمت روز جمعه ساعت 15 و 15 دقیقه و قسمت سوم شنبه 26 مهرماه ساعت 16 و 30 دقیقه پخش می‌شود.
«رندان تشنه لب» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی در دو برنامه مستقل چهارشنبه 23 مهر و پنجشنبه 24 مهر ساعت 15 با اجرای شهرام شکیبا روی آنتن شبکه چهار می‌رود.




اجتماع شعرا
نام برنامه: موکب کلمات
شبکه: 5
توضیحات: دهمین و یازدهمین قسمت از این برنامه با رویکرد دعوت از شاعران آیینی ایرانی و خارجی جمعه 25 مهر ساعت 21:20 میزبان سید ساجد رضوی شاعر پاکستانی است تا پیرامون شعر اربعینی و اشعار مذهبی گفت‌وگو کند. سیدساجد رضوی در این برنامه ضمن گپ و گفت، به شعرخوانی می‌پردازد و عزاداری و برگزاری مراسم ویژه در ماه محرم و صفر در پاکستان را برای مخاطبان ترسیم می‌کند. یازدهمین قسمت نیز ویژه 29صفر شهادت امام رضا (ع) میزبان حجت‌الاسلام سید محمد بابامیری است که شنبه 26 مهر ساعت 21 و 20 دقیقه از شبکه پنج تماشایی می‌شود.
«کبوتر حرم» نیز عنوان مستندی به کارگردانی سید احمد معصومی‌نژاد است که این مستند دو قسمتی براساس زندگی شهید غلامعلی رجبی(جندقی) با همکاری گروه تلویزیونی شاهد تولید شده‌است.




«تکیه» شبکه افق
نام برنامه: جاذبه
شبکه افق
توضیحات: این برنامه با محوریت قصه آدم‌های کمتر شناخته شده و با اجرای صابر خراسانی، که پخش آن مدتی است شروع شده، در این روزها هم به صورت ویژه تولید و پخش خواهد شد. این برنامه داستان‌های ناشنیده و ناگفته‌ای را روایت می‌کند و میزبان آدم‌هایی است که تاکنون جایی این حرف‌ها را نگفته‌اند، قصه‌هایی از نورانیت زندگی انسان‌ها با رویکردی متفاوت. این برنامه هر شب ساعت21 روی آنتن شبکه افق می‌رود و تکرار آن هم ساعت10 روز بعد پخش خواهد شد.
برنامه تلویزیونی«تکیه» هم که پخش آن به مناسبت اربعین حسینی آغاز شده تا پایان ماه صفر روی آنتن خواهد بود. این برنامه با شعار هر خانه یک تکیه عزا از شبکه افق پخش می‌شود و اجرای آن را محمد قاسمی و آقا موسی تهرانی به عهده دارند. کارشناس مذهبی آن حجت‌الاسلام علی سرلک است. این برنامه هر روز حوالی ساعت18 به صورت زنده روی آنتن می‌رود و موضوع آن، گفت‌وگوهایی درباره فلسفه قیام عاشورا و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا...الحسین(ع) به‌ویژه تاکید بر پاسداشت اربعین حسینی و شعائر مذهبی است.




نوجوانانه‌های حسینی
نام برنامه: حسینیه
شبکه امید
توضیحات: این برنامه در سه بخش مجزا ویژه‌برنامه‌هایی را تقدیم مخاطبان می‌کند. بخشی از این حسینیه تلویزیونی با همکاری شورای معارف سیما و آستان قدس رضوی در شب رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین شب شهادت امام رضا(ع) 24 و 25مهر ساعت20 به‌صورت ارتباط زنده از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) روانه آنتن می‌شود. این برنامه با حضور ذاکران و مداحان نوجوان و کارشناسان مذهبی به بررسی سیره ائمه اطهار و صفات اخلاقی ایشان می‌پردازد. گزارشی از شاعران برگزیده جشنواره شعر رضوی، نماآهنگ‌های ویژه و قاب مطهر از بخش‌های دیگر این برنامه خواهد بود.




 دست پر شبکه نسیم
نام برنامه: چهل تیکه
شبکه نسیم
توضیحات: برنامه«چهل تیکه» با میزبانی از چهره‌های فرهنگی و خاطره‌ساز دهه‌های گذشته، خوبی‌ها و حس زیبای گذشته را به نمایش خواهد گذاشت این برنامه با تهیه‌کنندگی و کارگردانی الهام حاتمی و با اجرای محمد رضا علیمردانی هر شب ساعت23 پخش می‌شود.
شبکه نسیم، پنجشنبه ۲۴و جمعه ۲۵مهرماه متناسب با این ایام برنامه‌هایی از جمله «نسیم آوا» پنجشنبه و جمعه ساعت۱۹، «بچه‌های دورکند» ساعت ۱۹و30دقیقه، «خانه سبز» ساعت۲۰، «هزار داستان» ساعت۲۱ با حضور حمید آذرنگ و بهروز رضوی، «با حسین حرف بزن» ساعت۲۲، «نمای نزدیک» ساعت ۲۲و30دقیقه را روی آنتن می‌برد.